معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزير نيرو اعلام کرد؛

توسعه روابط ایران با چین در زمینه صنعت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر

توسعه انرژي‌هاي نو ازجمله انرژي خورشيدي،‌ بادي و ... يکي از اهداف مهم ما محسوب می‌شود و در پنج سال آينده مصمم هستيم براساس برنامه‌ريزي بلندمدت وزارت نيرو که به تاييد دولت نيز رسيده است، حجم قابل‌توجهی از سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير صورت پذيرد.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)،‌عليرضا دائمي در ديدار مديران ارشد شرکت پاورچاينا چين در ساختمان ستادی وزارت نيرو، با بيان اينکه تحريم‌ها براي ما نه‌ تنها تهديد نبود بلکه فرصتي براي خودباوري ايجاد کرد، گفت: تحريم‌هايي تحمیلی از سوي کشورهاي غربي به جمهوري اسلامي ایران، موجب شد توان و خودباوري و ظرفيت‌هاي اقتصادي و صنعتي کشورمان در آب و برق افزايش يابد به‌طوري که هم‌اکنون در صنعت سدسازي و آب و فاضلاب جزو کشورهاي قدرتمند منطقه هستیم و پروژه‌هاي بسياري را در زمينه‌هاي صنعت آب و برق و احداث سد و نيروگاه در کشورهاي ديگر در دست اجرا داريم.

وي ادامه داد: در زمان حاضر به تمام همسايگان خود صادرات برق داريم و در انتقال دانش فني به آنها کمک مي‌کنيم به‌طوري که بيش از 40 پروژه بزرگ در کشورهاي همسايه همچون عراق، ارمنستان، تاجيکستان و ... در دست اجرا داريم.

دائمي با بیان اينکه در اين بين همکاري شرکت‌هاي ايراني و چيني بسيار موثر بوده است، ابراز اميدواري کرد: روابط اقتصادي ايران و چين در زمينه صنعت آب و برق و انرژي‌هاي تجديدپذير در آینده افزايش يابد.

وي با بيان اينکه توسعه انرژي‌هاي نو ازجمله انرژي خورشيدي،‌ بادي و ... يکي از اهداف مهم ما محسوب می‌شود و در پنج سال آينده مصمم هستيم براساس برنامه‌ريزي بلندمدت وزارت نيرو که به تاييد دولت نيز رسيده است، حجم قابل‌توجهی از سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير صورت پذيرد، اظهار داشت: در صنعت آب و فاضلاب نيز با توجه به ضرورت بازسازي و نوسازي اين بخش، طرح هاي بزرگي در دست اقدام داريم.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو با بیان اينکه جمهوري اسلامي ايران در اقليم خشک جغرافيايي قرار گرفته است و نواحي‌ای از کشور چين نيز از نظر خشکي به مناطق ايران شبيه هستند، ابراز اميدواري کرد: در زمينه انتقال آب توسط تونل‌هاي بزرگ انتقال آب و اجراي پروژه‌هاي مشابه، همکاري شرکت‌هاي چيني و ايراني گسترش يابد.

وي با بیان اينکه کشورهاي منطقه ازجمله جمهوري اسلامي ايران و همسايگان، در حال رشد هستند و شتاب اين رشد بيش از اروپا است، ابراز اميدواري کرد: اين ميزان رشد، همکاري‌هاي فني بيشتري را در زمينه‌هاي آب و برق مي‌طلبد که اميدواريم فعاليت‌هاي اقتصادي بين دو کشور چين و ايران گسترش و تداوم يابد.

دائمي بااشاره به فعاليت‌هاي شرکت پاورچاينا و توانمندي‌هاي اين شرکت ابراز اميدواري کرد:
همکاري‌هاي وزارت نيرو و شرکت "پاورچاينا" در پروژه‌هاي انرژي‌هاي نو و بخش آب و برق و سد و پروژه‌های E.P.C.F ادامه يابد. 

معاون وزير نيرو همچنین با بیان اينکه در بخش‌هاي مختلفي مانند حوزه برق و ساخت نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي و جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب و همچنين پروژه‌هاي برق‌آبي و انرژي‌هاي تجديدپذير زمينه‌هاي همکاري با شرکت "پاورچاينا" وجود دارد، افزود: چنانچه اين همکاري ميسر شود، بحث بهره‌وري بالا و افزايش بازده ازجمله مواردي است که براي ما بسيار حایز اهميت است و بايد به آن توجه ويژه شود.

وي اضافه کرد: در زمان حاضر، 73 هزار مگاوات ظرفيت نصب‌شده در کشور موجود است که سالانه هفت درصد رشد مصرف داريم.

دائمي با بیان اينکه براي تامين برق موردنياز لازم است همه ساله حدود پنج‌هزار مگاوات به ظرفيت برق کشور افزوده شود، اظهار داشت: براي ايجاد اين ظرفيت، به سرمايه‌گذاري نیاز است که اين سرمايه‌گذاري بايستي در بخش توليد، انتقال و توزيع انجام پذيرد.

ریيس هيات‌مديره شرکت پاورچاينا نيز ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار، گفت: شرکت پاورچاينا طبق آمار سال 2014 از بين 500 شرکت برتر جهان رتبه 313 را دارا است و 80 درصد کارهاي زيرساختي چين توسط اين شرکت انجام مي‌شود.

یان لی هوی (Yan lai hui) با بيان اينکه اين شرکت در زمان حاضر مشغول اجراي 100 پروژه در کشورهاي مختلف ازجمله ترکيه، اندونزي، مالزي و ... است، اظهار داشت: اين شرکت در سال گذشته 250 ميليارد دلار گردش مالي داشت و از فرصت موجود در بازار ايران کمال استفاده را خواهد کرد زيرا کار کردن در ايران را براي خود افتخاري بزرگ مي‌داند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار