آب دیار کشکان صرف شستشوی نفتکشهای عراقی می شود/ مردم درگیر کم آبی

در حالی مردم در جنوب لرستان با کم آبی درگیر هستند که به گفته فرماندار پلدختر آب شرب این شهرستان صرف شسشتوی نفتکش های عراقی عبوری از این محور ترانزیتی در کارواش های غیرمجاز می شود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر، قدرت اله ترابی نژاد عصر یکشنبه در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی شهرستان پلدختر افزود: کارواش های غیرمجاز در این شهر به یک معضل تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از ماشین شویی های ورودی شهر پلدختر صورت گرفت معلوم شد بیشتر مشتریان این واحدها نفتکش های عراقی هستند که پساب آنها که از نفت و گاز است وارد مزارع مردم می شود و کشت و کار مردم و سفره های زیر زمینی را نابود کرده است.

وی گفت: موضوع جمع آوری کارواش ها در جلسه شورای تامین شهرستان و با استاندار لرستان نیز مطرح شد و هم اکنون ادامه فعالیت آنها پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه نمی دانم کارواش ها از کجا مجوز آب و برق گرفته اند یادآور شد: با فعالیت غیرمجاز این واحدها علاوه بر آلودگی زیست محیطی سطح آب چاه های شهر پلدختر که در دامنه سلطان کوه روستای گل گل قرار دارند ۱۰ متر کاهش یافته است.


فرماندار پلدختر گفت: در افق سه سال آینده کاهش آب آشامیدنی در پلدختر بیشتر شده و این چاه ها دیگر پاسخگو تامین آب جمعیت شهر پلدختر نخواهند بود.

وی افزود: زمانی که از کنار این کارواش ها عبور می کنی با مانور و نمایش آب افشانی آنها مواجه می شوید که این یعنی هدر دادن آب آشامیدنی مردم که استمرار این روند یک فاجعه محسوب می شود.

ترابی نژاد گفت: در اسرع وقت باید برای کارواش ها یک کارگروه تشکیل شود و بساط این موضوع از پلدختر برچیده و جمع آوری شود.

شهردار پلدختر نیز در این جلسه از فعالیت کارواش ها در سطح شهر انتقاد کرد و گفت: کارواش ها به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و ما باید با روند کنونی هدررفت آب در این کارواش های غیرمجاز در برابر آیندگان پاسخگو باشیم.

جهانگیر اکبری افزود: کارواش ها سفره های زیر زمینی را نابود می کنند و ما هنوز نمی دانیم چرا و از کجا آلونک هایی که کارواش ها می زنند و قارچ گونه رد پیدا می کنند کمتر از ۲۴ ساعت صاحب امتیاز آب و برق می شوند.


وی با بیان این که کارواش ها چهره شهر را زشت کرده است، گفت: این اقدام جای تعجب دارد و اداره های آب و برق باید امتیاز آنها را سلب کنند.

اکبری افزود: ما با یک فاجعه در پلدختر به نام کارواش های غیرمجاز روبرو هستیم که این موضوع باید یکجا تمام شود.

بنابراین گزارش فعالیت کارواشهای غیرمجاز در ورودی شهر پلدختر که به طور ویژه نسبت به شستشوی تانکرهای نفتکش عراقی اقدام کرده و پساب ناشی از این کار را در خاک و آب منطقه رها می کنند موجب انتقادات جدی مسئولان و برخی فعالان محیط زیست شد تا انعکاس این موضوع در خبرگزاری مهر منجر به واکنش مسئولان شود.

بنابراین گزارش کارواش هایی که همگی در بخش جنوبی شهر پلدختر ایجاد شده و روز به روز به صورت قارچ گونه به تعداد آنها افزوده می شود نیمی از جاده سراسری تهران - جنوب حد فاصل میدان بسیج تا میدان امام حسین(ع)شهر پلدختر را به تصرف و اشغال خود در آورده اند، کارواشهایی که بهانه ایجاد آنها شستشوی نفتکشهای عراقی عبوری از این محور است.

این واحدها خدماتی که دارای فعالیت غیر اصولی هستند به صورت آلونک هایی در دو طرف جاده ترانزیتی شمال - جنوب قرار گرفته و علاوه بر بلعیدن آب آشامیدنی شهر، فلزات سنگین و سرب را با شستشوی خودروهای سنگین و به ویژه تانکرهای کشنده حامل سوخت عراقی در اراضی کشاورزی و منابع آب منطقه راهی می کنند.


رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان پیش از این در حاشیه سفر به شهرستان پلدختر با اشاره به وضعیت این کارواشها در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که مجوزی برای استفاده آب آشامیدنی برای شستشوی ماشین ها وجود ندارد و این کار ۱۰۰درصد تخلف است، آن هم در شهرستانی مانند پلدختر که ما در این شهرستان تنش آبی داریم.

آریایی همچنین افزود: مواد نفتی که پس از شستشوی خودروها در محیط جاری می شود در آینده ای نه چندان دور مشکلات زیست محیطی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت و چون مواد نفتی همراه آب وجود دارد می تواند آب کشاورزی، آب آشامیدنی و سفره های سطحی را با مشکل مواجه سازد که جبران آن خیلی سخت و دشوار است.

وی همچنین از فرماندار، شورای تامین و شرکت آب و فاضلاب شهرستان پلدختر خواسته بود که روی ساماندهی وضعیت این کارواشها کار کنند و شهرداری نیز پای کار بیایید و مکانی را برای ماشین شویی ها در نظر بگیرند تا بتوان آثار زیان بار این معضل را به حداقل ممکن رساند.

محسن تیزهوش فعال محیط زیست نیز پیش از این در گفتگو با مهر گفته بود که بدون شک با توجه به اینکه این خودروهای حامل سوخت معمولا آلوده به مواد سوختی و هیدروکربنی هستند با شستشوی غیراستاندارد آنها در حاشیه جاده و رها کردن پساب در محل جاده و اراضی کشاورزی می توانند خطرات جدی برای محیط زیست طبیعی منطقه به همراه داشته و فلزات سنگین موجود در پساب خروجی این واحدها زمینه از بین رفتن پایداری زیستی اکوسیستم های طبیعی و آبی و خاکی منطقه را فراهم کند.
انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، کم آبی ، ترانیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار