پسماندهایی که جیب شهروندان را نشانه می‌گیرد/عمق متوسط شیرابه‌ی آراد کوه به میزان 3 هکتار کاهش یافته است

به گزارش  خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران،  تصفیه خانه‌ی آراد کوه، تهران از حصار زباله‌ها و شیرابه‌ها آزاد می‌سازد.

حوضچه‌ی شیرابه‌ی 12 هکتاری کهریزک که در نتیجه 50 سال دفن سنتی و غیر اصولی زباله‌های تهران به وجود آمده، این منطقه را به مکانی غیر‌بهداشتی تبدیل کرده بود.

* از هر تن زباله 7 لیتر شیرابه تولید می‌شود

این منطقه‌ نازیبا که تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار می‌رفت، امروز با وجود تصفیه خانه‌ی آراد کوه، عمق آن میزان 80 سانتی متر و وسعت آن به میزان 3 هکتار کاهش یافته است.

این تصفیه خانه  8 میلیارد تومانی قادر است روزانه 1400 متر مکعب شیرابه را تصفیه کند ، اما این در صورتی است که با تولید روزانه 7 تا 8 هزار تن زباله در شهر تهران و تولید 7 لیتر شیرابه از هر تن زباله، این داستان همچنان در جریان است.

* در دنیا از پسماندهای شهری درآمد کسب می‌کنند

امروزه یکی از چالش‌های محیط زیست ، بحث پسماندها و زباله‌های خانگی، کشاورزی، بیمارستانی، پسماندهای ویژه و صنعتی است. با توجه به اینکه  این موارد تهدیدی جدی برای منابع هوا، آب و خاک محسوب میَ‌شوند، هزینه‌های گزافی را نیز به شهر تحمیل می‌کنند.

به گفته‌ی رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، " سالیانه 40 میلیارد تومان هزینه‌ی جمع آوری زباله‌ی شهر تهران می‌شود" یعنی در روز یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه جمع‌آوری ، حمل،دفع، و پردازش زباله‌هایی می‌شود که بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله چین و آلمان نه تنها هزینه‌ی بسیاری را صرف از بین بردن آنها نمی‌کنند ، بلکه از پسماندهای شهری کسب درآمد هم می‌کنند.

* 14 درصد از پسماندهای خشک تهران قابلیت تفکیک پیدا می‌کنند

اگرچه آب حاصل از تصفیه ی شیرابه‌های حوضچه‌ی کهریزک صرف آبیاری درختان غیر شهر و ته مانده آنها کمپوست می‌شود و آمارها حاکی از این است که تا پایان سال 95 شیرابه‌ها به پایان می‌رسند، ولی به گفته ی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران،" از 35 درصد زباله‌ی خشک تولیدی در شهر تهران تنها 14 درصد آن قابلیت تفکیک پیدا می‌کند". با این توصیف ناموفق پسماندها خارج از مبدا و تولید شیرابه‌ها همچنان ادامه دارد.

شاید تنها راه حل برطرف شدن این معضل شهری، تغییر سبک زندگی شهروندان در حوزه‌ی پسماند و نهادینه شدن فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا باشد.

* تنها 4 درصد از زباله‌های خشک به چرخه‌ی اقتصاد باز می‌گردد

جعفری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران دراین خصوص می‌گوید، در برخی از نقاط شهر تهران، روزانه 3 تا 7 مرتبه زباله جمع آوری می‌شود، که این امر مستلزم هزینه‌های گزافی است.
شیرابه‌ها در کل کشور روزانه 80 تا 110 هکتار زمین‌ها را از بین می‌برن و این زمین‌ها هرگز به محیط زیست بازگشتی ندارد.

40 درصد از پسماند‌های خانگی خشک و 60 درصد آنها تر هستند و این در صورتی است که هم اکنون تنها 4 درصد از زباله‌های خشک خانگی به چرخه اقتصاد کشور باز می‌گردد.

*تفکیک پسماند از مبدا باید از دل مردم برخیزد

شهرداری تهران تمام سعی خود را برای رفع معضل تفکیک پسماند از مبدا به کار گرفته است، ولی اینگونه جریانات اجتماعی باید از دل مردم برخیزد و دغدغه‌ی آنها باشد. شهروندان باید کاهش تولید  پسماند از مبدا و آبگیری صحیح پسماند تر، شهرداری تهران، خود و محیط زیست را یاری دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار