هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در یمن روز شنبه اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به شهر صعده در یمن، جایی که تعداد زیادی غیر نظامی حضور دارند، به رغم درخواست ها از غیر نظامیان برای ترک این منطقه، نقض حقوق بین الملل است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز از ژنو، یوهانس فان در کلاو در بیانیه ای اعلام کرد :«بمباران بی هدف مناطق مسکونی، با یا بدون هشدار قبلی، نقض حقوق بشر بین المللی است».
وی افزود :«صدور هشدارهای حملات قریب الوقوع، طرف ها را از تعهداتشان در چارچوب حقوق بشر دوستانه بین المللی برای محافظت از غیر نظامیان در مقابل آسیب، معاف نمی کند».
فان در کلاو خاطر نشان کرد پس از آن که ائتلاف سعودی که مورد حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار دارد، استان صعده را هدفی نظامی اعلام کرد، گزارش ها حاکی است ده ها غیر نظامی کشته و هزاران نفر مجبور به فرار از خانه هایشان شدند.
فان در کلاو گفت :«‌ تعداد زیادی غیر نظامی در صعده گرفتار شده اند زیرا به علت کمبود سوخت نمی توانند به حمل و نقل دسترسی داشته باشند. هدف قرار دادن کل یک منطقه جان تعداد زیادی غیر نظامی را در معرض خطر قرار خواهد داد».
بر اساس حقوق بین الملل همه طرف های درگیری باید از آسیب رساندن به غیر نظامیان خودداری کنند و فان در کلاو گفت پرسنل نظامی و تجهیزات نباید در مکان های پرجمعیت قرار گیرند.
وی افزود :«به ویژه، همه طرف ها باید از به کار گیری مناطق مسکونی به عنوان سکویی برای حملات خودداری کنند».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار