تحقق امنيت غذايي با مزيت هاي کشت گلخانه اي

کشت گلخانه اي روشي است که در آن عوامل محيطي قابل کنترل بوده و براي کشت هاي متراکم و توليد محصول خارج از فصل و يا خارج از محيط طبيعي با توجه به کم آبي و بازده توليد بسيار مناسب است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قرباني معاونت جهاد کشاورزي آذربايجان غربي مي گويد: هم اکنون 82 واحد گلخانه اي در استان فعاليت مي کند، که بعد از راه اندازي 9 مجتمع گلخانه اي ديگر ،سالانه  بيش از 93هزار تن  محصول توليد مي شود که اين ميزان بسيار قابل توجه است.

مدير باغباني جهاد کشاورزي استان  نيز با اشاره به افزايش 10 درصدي واحدهاي گلخانه اي در آذربايجان غربي  مي گويد:  سطح کشت گلخانه اي در آذربايجان غربي حدود 25 هکتار است که از اين ميزان حدود 21 هکتار به توليد سيفي و سبزي و بقيه به توليد گل و گياهان زيتي اختصاص داده شده است.

اماني مي افزايد: پارسال از نظر کشت محصولات گلخانه‌اي بيش از 6 هزارتن محصولات سبزي وصيفي،حدود 2 ميليون اصله نهال رويشي و 60 تن توت فرنگي توليد شده است.

کارشناسان کشاورزي مزاياي توليد در روش هيدروپونيک را سايز درشت و ماندگاري بالاي محصول و ارگانيک بودن و استفاده نکردن از مواد نگهدارنده شيميايي بيان مي کنند و اين مزايا کافي است که فعالان اين کشاورزي در آذربايجان غربي را ترغيب کند تا از اين روش کشت استفاده کنند. 

فرجي کارشناس کشت گلخانه اي در اروميه  هم مي گويد: امکان تطبيق زمان توليد با تقاضاي بازار و ارتقاء کيفيت محصول از مزاياي کشت گلخانه اي است و از اين حيث استفاده از اين نوع کشت رو به افزايش است .

به گفته مسئولان جهاد کشاورزي ، بازده توليد محصولات به روش کشت گلخانه اي، دست کم 15 برابر فضاي آزاد است که اين توليدات شامل محصولاتي همچون گوجه فرنگي ، خيار ، کلم ، فلفل ، توت فرنگي ، بادمجان و انواع گل هاي زينتي و آپارتماني است.

همچنين يکي از راههاي صرفه جويي در مصرف آب کشاورزي توسعه کشت هاي گلخانه اي در واحدهايي است که از فناوري روز، اتوماسيون، کنترل عوامل محيطي و رطوبتي برخوردار هستند.

مدير باغباني جهاد کشاورزي استان  کشت گلخانه اي را  بويژه در فصول گرم سال از لحاظ ميزان آب مصرفي مفيد مي داند و مي گويد: مديريت بهينه آب در بخش کشاورزي ايجاب مي‌کند توليدات ما در شرايط کنترل شده به خصوص در گلخانه ها انجام شود.

اماني مي افزايد: مديريت آب مي‌تواند در اين حوزه  تا  20 برابر در مصرف آب بسته به ميزان عملکرد صرفه جويي کند که اين ويژگي به نجات درياچه اروميه کمک مي‌کند.

ايجاد اشتغال و کار آفريني در بخش کشاورزي از دغدغه هاي مسئولان بخش کشاورزي است که با توجه  به تعداد بالاي فارغ التحصيلان کشاورزي، يکي از مولفه هاي توسعه کشت بدون خاک خواهد بود.

کارشناسان کشاورزي مي گويند : افزايش بازدهي و عملکرد با توجه به کنترل عوامل موثر در توليد شامل نور، درجه حرارت، رطوبت، تهويه و نيز کنترل آفات و بيماري‌ها، بالا بودن کيفيت و کميت محصولات گلخانه‌اي و در نتيجه امکان صادرات محصول به خارج کشور از ويژگي منحصر به فرد‌ کشت گلخانه‌اي است اين امر به خاطر استفاده از بذر هيبريد اصلاح شده و استفاده صحيح در حد نياز از کود و سموم شيميايي است .

با تقويت مجتمع هاي گلخانه اي ، علاوه بر ايجاد اشتغال براي تعداد زيادي از دانش آموختگان کشاورزي و تامين نيازهاي استان، امکان صادرات محصولات گلخانه اي به کشورهاي همجوار نيز امکان پذير مي شود.

محمدي کارشناس ارشد کشاورزي در اروميه  نيز مي گويد: با توجه به مرزي بودن استان و همجواري آن با سه کشور ترکيه ،عراق و جمهوري آذربايجان ، توسعه‌ کشت گلخانه‌اي در استان، فرصت مناسبي براي توليد محصولات کشاورزي و توسعه صادرات به سمت بازارهاي هدف قلمداد مي‌شود. 

يکي از صاحبان گلخانه در اروميه در اين زمينه مي گويد: در اين نوع کشت هزينه اوليه احداث گلخانه زياد است و برخلاف کشت در هواي آزاد ،در کشت گلخانه‌اي ،لحظه‌اي غفلت مي‌تواند به محصول خسارت وارد کند اما در مقابل سختي نگهداري گلخانه ها ، محصولات توليد شده بعلت کنترل عوامل موثر در توليد ،کيفيت بالاتري دارد و مي توان زمينه صادرات محصولات توليدي به خارج از کشور را فراهم کرد.

در کشت گلخانه اي  با استفاده از سيستم آبياري تحت فشار در گلخانه‌ها علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف آب ، افزايش بهره‌وري آب مصرفي و ممانعت از رشد علف‌هاي هرز  هم حاصل مي‌شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: کشت ، گلخانه ، رشد ، توسعه ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.