سناتور دموکرات، تصویب قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران را دستاوردی بزرگ می‌داند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) به بهانه تصویب قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران در سنا با "بن کاردین" -- سناتور ایالت مریلند از حزب دموکرات -- مصاحبه‌ای ترتیب داد. پنجشنبه شب 98 سناتور به این قانون رای مثبت دادند و فقط یک سناتور با آن مخالفت کرد.

خبرنگار ان‌پی‌آر از سناتور کاردین پرسید آیا جزو کسانی است که به موفقیت‌آمیز بودن گفتگوها و توافق نهایی امید دارند؟ کاردین در پاسخ گفت: قطعا، به نظر من همه سناتورها بر این نکته که باید از تبدیل شدن ایران به کشوری مسلح به سلاح هسته ای جلوگیری کرد توافق راسخ دارند. بهترین فرآیندی که تاکنون در جریان بوده دستیابی به توافق از راه گفتگوست. ... به نظر من سناتورهای زیادی بویژه در حزب جمهوریخواه هستند که باور ندارند رئیس جمهور بتواند توافقی را که از قدرت کافی برخوردار باشد با گفتگو بدست آورد. اما به اعتقاد من آنها هم گزینه توافق را برگزینه های دیگر ترجیح می دهند.

کاردین افزود: گزینه های دیگری هم برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری دارای توان نظامی هسته ای هست که از اساس نظامی اند و ما امیدواریم مجبور به استفاده از آن گزینه ها نشویم.

خبرنگار رادیوی ملی آمریکا در ادامه پرسید اینجا همه امید دارند آمریکا، متحدانش و ایران تا سی ام ژوئن (دهم تیرماه) به نتیجه نهایی برسند. سپس یک دوره انتظار تعریف شده تا توافق به اجرا گذاشته شود و در همین فاصله بر سر به اجرا گذاشتن توافق در کنگره رای گیری شود. این چگونه فرآیندی است و از کجا معلوم توافق را از بین نمی برد؟ سناتور کاردین خاطرنشان کرد: اگر دولت در گفتگو برای دستیابی به توافق نهایی با ایران و دیگر طرف های گفتگو موفق باشد، آنگاه متن توافق را تقدیم کنگره می‌کند. اعضای کنگره حداکثر سی روز وقت خواهند داشت تا متن توافق را بررسی و بازنگری کنند.

در این مدت هیچ یک از تحریم های ضد ایران برداشته نخواهد شد. زمانی که کنگره در حال بازنگری است نیاز به هیچ اقدامی ندارد. کنگره می تواند توافق را تصویب کند، آن را تصویب نکند و یا درباره تحریم ها اقدام کند. علت این بازنگری هم آن است که تحریم ها را کنگره وضع کرده و فقط کنگره است که می تواند تصمیم بگیرد تحریم ها کاملا برداشته شود یا تغییر کند. از این رو برای کنگره مهم بود که روندی منظم را برای بازبینی قانون در پیش بگیرد.

خبرنگار افزود: نامزدهای ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه، که اتفاقا برخی از آنها در سنا حضور دارند، می گویند اگر رئیس جمهور شوند بلافاصله توافق با ایران را، شاید همان روز نخست، لغو می کنند. فرض کنیم این فرآیند ادامه پیدا کرد و کنگره هم آن را تایید کرد. آیا هنوز هم پابرجا خواهد بود؟ آیا رئیس جمهور بعدی می تواند آن را در روز نخست لغو کند؟ کاردین پاسخ داد: فکر نمی کنم. علتش هم این است که اگر ما و دیگر طرف های گفتگو، توافقی را با ایران برقرار کنیم، از حمایت بین المللی برخوردار می شود. گام های بین المللی در چارچوب سازمان ملل برداشته می شوند و ناظرانی برای آن در نظر گرفته می شود. لذا همه تحولات ثبت می شود. و ما این توانایی را خواهیم داشت که ببینیم آیا ایران به مفاد توافق عمل می کند یا خیر.

از این رو وقتی رئیس جمهور بعدی سر کار می آید حالت بازی تغییر کرده است. و ما امیدواریم حالتی را شاهد باشیم که ایران برنامه تولید سلاح هسته ای اش را به طور کامل کنار بگذارد. بسیاری افراد بودند که وقتی رئیس جمهور اوباما این گفتگوها را آغاز کرد می گفتند ایران به تعهداتش در قالب توافق موقت پایبند نمی ماند. اما اینطور نشد. امروز ایران نسبت به شش ماه گذشته با دستیابی به سلاح هسته ای فاصله گرفته است. آنها عقب نشینی کردند. در ضمن نظام تحریم ها هم در جای خود باقی است. بسیاری می گفتند این کار غیر ممکن است. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم در دو سال آینده چه اتفاقی می افتد. دولت بعدی هم این فرصت را خواهد داشت تا با توجه به وضع موجود امکان سنجی کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار