انتشار و ترویج میراث مکتوب موجب افزایش خیرات وبرکات برای صاحبان نخستین آنها است.

ناصر گلباز مجری و طراح بانک اطلاعات نسخه‌های خطی ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب گفت: نسخ خطی به عنوان بخشی از میراث مکتوب هویت و سند ملی کشور و ملت ما است بنابراین شناسایی نسخه‌های خطی نگهداری و معرفی آنها اهمیت زیادی دارد.

وی در مورد لزوم شناسایی نسخ خطی تصریح کرد: بخشی از میراث مکتوب در کتابخانه‌ شخصی افراد وجود دارد که آن را ازطریق میراث خانوادگی بدست آورده‌اند و از آنجایی که نگهداری نسخه‌های خطی مشکل و پرهزینه است وطبیعی بودن عناصر تشکیل دهنده امکان آسیبهایی مانند کرم کتاب، موریانه، بید و ... را افزایش می‌دهد، باید راهکاری برای حفاظت ازاین آثار فرهنگی بیاندیشید.

مجری و طراح بانک اطلاعات نسخه‌های خطی ایران در ادامه به ابعاد ملی – هویتی نسخ خطی اشاره کرد و افزود: دستیابی به هویت باستانی و علوم اساطیر کهن در هر زمینه و علمی برای انسان امروز کار گشا است و با گسترش امکاناتی که ازطریق اینترنت دراختیار بشر در تمام نقاط جهان قرار دارد مردم می‌توانند در معرفی و ارایه فرهنگ کهن و نوشته‌های باستانی نقش زیادی در توسعه فرهنگی داشته باشند.

وی ادامه داد: مالکین نسخ خطی و میراث مکتوب می‌توانند برای نگهداری بهتر و بیشتر از آثار خود آنها را به کتابخانه‌های معتبر اهدا کنند و به جای فروش آنها به دلالها که غیر از خروج میراث مکتوب از کشور نیتجه‌ای ندارد،‌آنها را به صورت توافقی بفروشند.

گلباز در ادامه تصریح کرد: در مواردی که مالک اثر به نگهداری ارثیه خود پافشاری دارد، آن را به مراکزی مانند کتابخانه  ملی،‌ آستان قدس رضوی و یا هر مرکزی معتبری دیگر برده تا مرکز مربوط پس از ترمیم اثر نسخه‌ دیجیتال از آن برداشته و  با ارایه راهکار مناسب برای نگهداری محتویات آن را برای آینده نگهداری کند.

وی در خاتمه به نقش رسانه در ترغیب مردم به نگهداری ازآثار مکتوب اشاره کرد و با معرفی موزه‌ها به عنوان مراکز تخصصی حفاظت از نسخ مکتوب گفت:همانطور که حفاظت ازمحیط زیست وظیفه ملی – فرهنگی است، معرفی و نگهداری از آثار مکتوب ملی نیز وظیفه مهمی است که بشر را در حفظ و درک بهتر از گذشته، افکار و فرهنگ یاری می‌کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار