«نوذر شفیعی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با خبرنگار
پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مسایلی که در صورت عدم حصول توافق تا پایان مذاکرات در تاریخ 11 تیر ماه پیش خواهد آمد، اظهار کرد: این موضوع بسته به شرایط و جوی دارد که بر فضای مذاکرات حاکم است.
نماینده ممسنی تصریح کرد: امکان دارد مذاکرات هستهای به دلیل اختلاف نظرهای اساسی به نتیجه نرسد و برای طرفین یقین حاصل شود که با توجه به وجود دیوار بیاعتمادی و سوءتفاهمات امکان حصول توافق نیست که در این حالت شرایط به نقطه صفر بازگشته و روابط ایران با آمریکا و گروه 1+5 به شرایط قبل از مذاکرات برخواهد گشت.
وی در ادامه افزود: از طرفی اگر به دلیل شرایط تکنیکی مذاکرات هستهای نیاز به تمدید داشته باشد، در این صورت برای حصول نتیجه میتوان زمان آن را تمدید کرد.
شفیعی گفت: در حالت دیگر اگر گروه 1+5 و افکار عمومی بینالمللی برایشان مشخص شد که عامل شکست در مذاکرات هستهای آمریکاییها هستند امکان دارد اروپا راه خود را در مورد قضیه هستهای ایران از آمریکا جدا کرده و با ایران روابطش را گسترش دهد زیرا در طول مذاکرات هستهای اروپاییها اعلام کردند که علاقهمند به ارتباط با ایران هستند حتی اگر آمریکا در این مسیر کارشکنی کند.
**با زمان بندی برای مذاکره مخالفم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بنده به شدت با زمانبندی برای مذاکره نه تنها مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 بلکه هر مذاکره دیگری مخالف هستم، ادامه داد: مگر این که شرایط خاص الزامآوری به وجود آید که باید برای مذاکرات تاریخ معینی را مشخص کرد زیرا مذاکره یک پروسهای بوده که تابع یک سری شرایط است که گاهی اوقات برای رسیدن به توافق نیاز به زمان بیشتری وجود دارد.
وی بیان داشت: مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 تابع شرایط و بازتابهای سیاسی، اجتماعی، امنیتی، بینالمللی و .... است و امکان فراز و نشیبهای زیادی در این میان وجود دارد، لذا اگر در تاریخ مشخص شده و یا حتی قبل از آن نتیجهای حاصل شود، دیگر زمان معنایی ندارد و منطقا هم نباید معنایی داشته باشد مگر این که امکان و یا اقتضای خاصی به وجود بیاید.
**تایید صلاحیت توافق نامه با دولت است یا مجلس؟
نماینده مردم ممسنی با اشاره به این که دولت یا مجلس کدام یک صاحب صلاحیت در زمینه توافقنامه هستهای هستند، گفت: دولت تاکنون صاحب صلاحیت بوده و مشغول فعالیت البته مجلس نیز همزمان کار نظارتی خود را انجام میدهد اما نکته قابل تامل در عملکرد برخی نمایندگان مجلس است زیرا تعدادی از نمایندگان مجلس قبل از آن که توافق یا نتیجهای حاصل شود، اظهارنظر میکنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: البته این اظهارنظرها سیاسی بوده و مربوط به جایگاه رسمی مجلس نمیشود و یک نماینده تنها از منظر یک فرد مطلع مصاحبه میکند و اینطور نیست که نظر 5 نفر مخالف و یا موافق را بتوان به تمام مجلس تعمیم داد زیرا مجلس شورای اسلامی متشکل از 290 نفر نماینده بوده که هر یک نظرات خاص خود را دارند.
وی اظهار داشت: وظیفه مجلس در رابطه با مذاکرات هستهای یک امر نظارتی است و این نظارت به این معنا نیست که نمایندهای بتواند در میانه مذاکرات قرار گیرد و ورود یک نماینده به روند مذاکرات تنها از طریق منظر تفاهمی که میان مجلس و دولت وجود دارد، امکانپذیر خواهد بود در غیر این صورت تداخل میان قوه مجریه و مقننه به وجود خواهد آمد.
شفیعی گفت: اگر توافقنامهای در مذاکرات حاصل شود که برای ایران الزامآور باشد طبق قانون، مجلس شورای اسلامی باید آن را تایید و یا رد کند اما براساس قانون اساسی نمایندگان مجلس میتوانند در مورد هر امر داخلی و یا خارجی کشور اظهارنظر کنند که این به معنای نظارت نخواهد بود.
**نادیده گرفتن خطوط قرمز سرنوشت مذاکرات را به کجا میبرد؟
نماینده مردم ممسنی با اشاره به این که نادیده گرفتن احتمالی هر یک از خطوط قرمز سرنوشت مذاکرات را چگونه رقم خواهد زد، تصریح کرد: هر کشوری برای مذاکرات یک چارچوب خاصی دارد که عبارت است از عالیترین درجه تا پایینترین درجه ممکن که در این طیف مذاکرات انجام میشود و در کشور ما نیز این طیف توسط شورای عالی امنیت ملی مشخص میشود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مذاکرهکنندگان تیم هستهای کشورمان باید در این زمینی که توسط شورای عالی امنیت ملی مشخص شده، بازی کنند و بیرون از این زمین هیچ اختیاری ندارند زیرا منفعت کشورمان در این چارچوب تعیین شده است.
وی بیان داشت: تیم مذاکرهکننده هستهای کشورمان بچههای نظام اسلامی هستند و حد و حدودهای نظام اسلامی ایران را میدانند و مسلما در چارچوب مشخص شده حرکت کرده و خواهند کرد اما اگر در این میان دیپلماسی خواست براساس هنر خود رفتاری را نشان دهد، نمیتوان گفت که کار اشتباهی بوده و آنها باید تنها پشت میز به صورت رسمی مذاکره کنند که اگر این طور شد مذاکره در جایی صورت میگیرد که بالای آن میکروفن اسرائیلی خواهد بود.
**روند مورد تایید ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی
شفیعی با بیان اینکه دولت اعلام داشته که ما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتهایم، گفت: اجرای داوطلبانه یعنی دولت در این مورد با مجلس به تفاهم برسد اما اگر اجرای آن الزامآور شد باید پروتکل الحاقی به تایید مجلس برسد.
نماینده ممسنی با اشاره به اینکه پروتکل الحاقی صدر و ذیل آن مشخص است، افزود: با پذیرش پروتکل الحاقی ما بازرسیهای سرزده و همچنین محلهایی که سازمان آژانس انرژی اتمی مشخص میکند را میپذیریم اما براساس ماده 10 NPT اگر کشوری تشخیص داد که مصحلتش با این بازدیدها در معرض خطر قرار گرفته میتواند از آژانس خارج شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: اینطور نیست که آژانس انرژی اتمی بتواند هر جایی را که میخواهد سرکشی کند مثلا عدم بازدید از مراکز نظامی و مراکزی که کاربردهای دو منظوره دارد، برای آنها کاملا مشخص است، لذا بیشتر فوریت زمان پروتکل الحاقی اهمیت دارد.
**آیا آژانس بینالمللی انرژی اتمی میتواند در هر شرایطی از تاسیسات هستهای ایران بازدید کند؟
وی ادامه داد: در نهایت اجازه ورود و بازرسی سازمان انرژی اتمی، منوط به دستور حاکمیت ملی ایران است و اگر قرار شد این نظارت به عنوان یک مکانیزم برای دقیقتر شدن و نظارت بیشتر بر فعالیتهای هستهای جهان باشد، همه باید آن را بپذیرند.
شفیعی گفت: ما براساس چارچوب قانونی خود میتوانیم پروتکل الحاقی را بپذیریم مگر اینکه مصلحت ملی ما اقتضا نکند اگرچه تاکنون اجرای داوطلبانه آن را هم پذیرفتهایم و این داوطلبانه هم بستگی به مجموعه کل توافق دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب کلی توافقنامه میپذیریم و اگر در فعالیتهای هستهای ما تشکیک حاصل شود نه تنها پروتکل الحاقی بلکه هیچ کدام از این مواد برای ما قابل قبول نخواهد بود.
انتهای پیام/