افزایش هولناک اعدام ها در عربستان سعودی هشدار فعالان حقوق بشر را برانگیخته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه ایندیپندنت گزارش داد: در ادامه اعدام های علنی در عربستان سعودی که سالهای اخیر به بالاترین سطح رسیده است، روز دوشنبه پنج مهاجر در ملاء عام گردن زده شدند که محکومیت دولت عربستان را از سوی فعالان حقوق بشر به دنبال داشت.
وزارت کشور سعودی در بیانه ای با تایید اعدام آن پنج نفر جرم آنها را قتل یک نگهبان هندی و سرقت پولهای وی اعلام کرد. این اعدام ها درست یک ماه پس از آن صورت گرفت که عفو بین الملل «افزایش هولناک» اعدام های دولتی در عربستان را محکوم کرد.
آدام کوگل محقق دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت، طی نه ماه گذشته صد و پنجاه و سه مورد اعدام در عربستان صورت گرفته است که معمولا به علت جرایم مرتبط با مواد مخدر یا قتل بوده است.
وی به ایندیپندنت گفت، عفو بین الملل کاملا حق دارد که این افزایش را «هولناک» توصیف می کند. او گفت طبق محاسبات وی، سعودی روز گذشته هشتادمین اعدام را در سال دو هزار و پانزده به اجرا گذاشت.
ارقام موجود نشان میدهد احکام اعدام در سالهای اخیر در بالاترین سطح اجرا شده است اما علت آن روشن نیست. طبق برخی گمانه زنی ها، این روند نتیجه تغییر پادشاه سعودی و جانشینی ملک سلمان به جای ملک عبدالله برادرش در ماه ژانویه بوده است. اما به گفته کوگل افزایش سریع اعدام ها در عربستان به قبل از پادشاهی ملک سلمان باز می گردد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار