مالیات خانه‌های خالی در حال حاضر روند اصلاحیه را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند و در صورت تائید این قانون می‌توان تا حدی مطلوب از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند.

سناریو خانه‌های خالی از سکنه/ وقتی خانه‌های خالی انتظار مالیات را می‌‎کشندبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، داستان‌های مالیاتی همچنان بحث داغ مجالس حتی خانه‌های خالی است. طرح مالیات بر واحدهای مسکونی خالی هرچند به تازگی در کشور ما مطرح شده اما در اغلب کشورها این طرح به شکل قانونی سال‌هاست که اجرا می شود و بخش بزرگی از منابع درآمد دولت‌ها نیز به شمار می رود.

چندی پیش طرح مالیات خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش قیمت مسکن و اجاره بهای خانه‌ها علنی شد ولی با سیل عظیمی از مخالفان رو به رو بود.

حسین وکیلی معاون مالیات ‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشته است:مالیات اختصاص یافته به خانه‌های خالی شهر در روند اصلاحیه مجلس قرار دارد.مجلس شورای اسلامی این طرح را تصویب کرده است ولی اصلاحیه آن در دست انجام است.

لازم به ذکر است به آن علت که شورای نگهبان به برخی از بندها ایراد وارد کرده است مجلس شورای اسلامی عمل اصلاحیه این طرح را دردستور کار قرار داده است.

گفتنی است طی اقداماتی قرار است این قانون به عنوان یکی از موارد مالیات بر ثروت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شود و شبهات و مشکلات آن رفع گردد.

به نظر هرگونه طرح پیشنهاد همواره گروهی از مخالفان و موافقان را پیش روی خود می‌بیند. این طرح نیز با تعدادی مخالف و موافق مواجه شد که در هر شرایط تصمیم مجلس بر آن است اصلاحات لازمه صورت بگیرد.

مخالفان با این طرح عقیده دارند که در مسیر تعلق مالیات به خانه‌های خالی از سکنه حتما باید امکانات لازم جهت شناسایی این واحدها صورت بگیرد ولی متاسفانه این مسیر بسیار پرهزینه و زمان بر است.از طرفی نیز موج اخبار مالیات بر واحدهای خالی می‌تواند خود عاملی بر افزایش قیمت مسکن در بازار باشد و ممکن است این اقدام سبب شود انگیزه سازندها نیز کاش پیدا کند.

این در حالی است که موافقان با اجرای این طرح اعتقاد دارند، اخذ مالیات از خانه‌ها خالی یه ابزار کنترلی برای قیمت‌هاست و با عملی شدن این طرح می‌توان تورم ناشی از افزایش قیمت اجاره و فروش مسکن را مهار کرد.

روشن است که چشم بازار مسکن و موافقان طرح همچنان در انتظار تاییدیه نهایی است و شاید مسکن نیز به کمک مالیات جانی تازه بگیرد.

با وصف تمامی اوضاع به نظر می‌رسد تحقق اهداف مالیاتی در بازار مسکن بتواند تا حدی بسیار مطلوب از روند افزایش قیمت یا نوسانات قیمتی جلوگیری کند.آن چه که باید به آن توجه کرد همکاری همه جانه از سوی ارگان‌های مربوطه است.در صورت پذیرش طرح اصلاحی و اقدام به اجرایی شدن آن لازم است همکاری‌های لازم انجام گیرد تا طرح در مسیر اهداف خود قدم بردارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مالیات ، مسکن ، خانه ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار