در گفتگوی ویژه خبری امشب مطرح شد؛

فسادستیز نبودن مدیران بانکی از خلاءهای نظام بانکی کشور است/ وثیقه 8 هزار میلیاردی برای تسهیلات 6500 میلیاردی نیاز است/ نظارت بر پرداخت و مصرف تسهیلات در سیستم بانکی کشور دچار اشکال است

تسهیلات بی بازگشت، خلا قانونی و ضعف نظارت امشب (16 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان و عبدالملکی اقتصاددان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تسهیلات 6500 میلیارد تومانی به یک گروه صنعتی داده شده است/ وثیقه 8 هزار میلیاردی برای تسهیلات 6500 میلیاردی نیاز استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، تسهیلات بی بازگشت، خلا قانونی و ضعف نظارت امشب (16 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کوروش پرویزیان" مدیر عامل بانک پارسیان و "عبدالملکی" اقتصاددان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
پرویزیان در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه تسهیلات 6500 میلیارد تومانی چه قدر وثیقه نیاز دارد گفت: اطلاعات باید به مردم درست داده شود.
 
تسهیلات 6500 میلیارد تومانی به یک گروه صنعتی داده شده است

مدیر عامل بانک پارسیان با اشاره به این که تسهیلات 6500 میلیارد تومانی به یک نفر داده نشده است افزود: این تسهیلات به یک گروه صنعتی اعطا شده است به طوری که این گروه مجموعه‌ای هستند که کالاهای صنعتی و اساسی در زمینه‌های خطوط انتقال گاز و ورقه‌های فولادی تولید می کنند.  
 
برخی از افراد در ادای دین خود به شبکه بانکی دچار قصور و تخلف می شوند 

وی با اشاره به این که این گروه متشکل از 40 شرکت است که در زمینه‌های خدمات و حمل و نقل فعالیت می‌کنند اظهار داشت: برخی از افراد در ادای دین خود به شبکه بانکی دچار قصور و تخلف می شوند.
 
پرویزیان با اشاره به این که در مقررات بانکی حداقل میزان وثایق مورد نیاز برای تولیدات صنعتی عنوان شده است گفت: یک کارخانه 1000 میلیاردی نمی تواند وثیقه‌ای مانند ملک را در اختیار شبکه بانکی قرار دهد.
 
مدیر عامل بانک پارسیان ادامه داد: قراردادهای لازم الاجرا پیش بینی شده است تا تولید صنعتی در کشور دیده شود.  
 
غلامرضا ملک شعار نماینده بانک مرکزی در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت:  برای تسهیلات 6500 میلیاردی وثایق گرفته شده است.  
 
وی با اشاره به این که این وثایق می تواند طرح و کارخانه باشد گفت: در رابطه با این پرونده به قوه قضاییه شکایت شده است.
 
وثیقه 8 هزار میلیاردی برای تسهیلات 6500 میلیاردی نیاز است 

نماینده بانک مرکزی با اشاره به این که اگر کارشناس این برنامه عنوان می کند که برای این تسهیلات 8 هزار میلیارد وثیقه نیاز است گفت: اگر چنین وثایقی گرفته شود به هیچ شرکتی نمی توان تسهیلات ارائه داد.
 
عبدالملکی اقتصاددان با اشاره به این که برای تسهیلات 6500 میلیارد تومانی 8 هزار میلیارد تومان وثیقه نیاز است افزود: در مورد طرح‌های تولیدی باید چنین تسهیلاتی داده شود.
 
وی مهمترین مشکل را در سیستم کشور انکار مفسده دانست.

پرویزیان در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر نظام بانکی از مدت‌ها قبل شروع به وصول مطالبات خود می کرد این وضعیت پیش نمی آمد و چرا اقدامی در این رابطه نکرده است اظهار داشت: هیچ کس مدعی این نیست که شبکه بانکی خالی از ایراد است اما ما کاملا با قوه قضاییه هماهنگ هستیم و کمیته فرادستگاهی متشکل از قوای مختلف وجود دارد که خوشبختانه انسجام کافی را در موضوع برخورد با متخلفین دارند. 
 
وی با بیان اینکه سخت‌ترین برخوردها هم اتفاق می افتد چرا که سپرده ها مربوط به مردم است ادامه داد: بانک‌هایی که درگیر این موضوع هستند اقدامات خود را شروع کردند اجرائیه فرستادند و قوه قضاییه نیز برای برخی از این‌ها حکم صادر کرده اما مثلا در یک مورد شورای تامین استان برای حفظ کارخانه جلوی عملیات را به جهت اشتغالی که آن کارخانه فراهم کرده است گرفته. 
 
پرویزیان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما برای وصول مبلغی که برای بانک شما بوده چه کرده‌اید گفت: ما به عنوان افراد حرفه‌ای در سیستم بانکی به هیچ وجه اجازه نداریم در مورد شخص یا فردی صحبت کنیم و این خلاف آن تعهد و اخلاق حرفه ای است. 
 
وی تصریح کرد: شفاف سازی در مورد کیس‌هایی است که مربوط به دستگاه‌هایی است که در این ارتباط مسئول هستند تا اگر اتفاقی افتاده و در محکمه اثبات شده آن را ذکر کنند. 
 
مدیر عامل بانک پارسیان تصریح کرد: دارایی‌های این مورد خاص در حال ارزیابی است تا مشخص شود به چه شکلی می توانیم مطالبات را بازپس گیریم. 
 
عبدالملکی در تکامل اظهارات پرویزیان اظهار داشت: ما همچنان اصرار داریم که در شبکه بانکی ما فساد وجود ندارد ولی از طرفی دوستان بانکی ما می گویند ما خودمان این مورد خاص را به قوه قضاییه معرفی کردیم و از طرفی نیز توجیح می کنند که این فساد نیست و وثیقه دارد و به نوعی بانک مرکزی خود را کنار کشیده و عملا توپ را به زمین قوه قضاییه انداخته است. 
 
در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب ملک شعار نیز در پاسخ به این سوال که قرار بود بانک‌ها رتبه بندی شوند و در سطح رتبه شان تسهیلات واگذار کنند و مشتریان بانک‌ها ارزیابی و اعتبارسنجی شوند برای این موضوعات چه کاری کرده‌اید گفت: ما در بانک مرکزی سیستم اعتبارسنجی مشتریان را از مدت‌ها پیش راه انداختیم منتهی این سامانه رو به تکمیل شدن بود و از سال 89 تا به الان مشتریانی که بدهی غیرجاری دارند به عنوان مشتری بدحساب معرفی می شوند. 
 
وی ادامه داد: بانک‌ها با یک استعلام سامانه‌های بانک مرکزی، سامانه تسهیلات و تعهدات و چک های برگشتی را انجام می‌دهند و نوع وثیقه‌ها در آن سامانه مشخص می‌شود و براساس آن مشتری را ارزیابی کرده و به آن تسهیلات اختصاص می دهند. 
 
وی افزود: در هر جایی تخلف وجود دارد و ما منکر این نیستیم که در سیستم بانکی تخلفی نشده اما کمیته فرادستگاهی زیرمجموعه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است هر هفته در زمینه مطالبات معوق در بانک مرکزی تشکیل جلسه می دهد.  
 
مدیر اطلاعات بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: رتبه بندی بانک‌ها نیز در بانک مرکزی در حال انجام است و قوانین و مقرراتی وجود دارد که براساس آن ما نمی‌توانیم به هر فردی هر مقدار تسهیلاتی را که خواهان آن است در اختیار او قرار دهیم.  
 
مدیر عامل بانک پارسیان: نظارت بر پرداخت و مصرف تسهیلات در سیستم بانکی کشور دچار اشکال است 

 پروزیان در ادامه گفتگوی ویژه امشب در پاسخ به این سوال که چرا نظام بانکی در تسهیلاتی که در اختیار مشتریان قرار می دهند نظارت ندارد اظهار داشت: ما چند اشکال شبکه بانکی داریم که بخشی از آن اشکالات اشکالات ساختاری است اشکالات مقرراتی و بخشی نیز اشکال رفتاری و عملکردی است. 
 
وی با بیان این که بحث نظارت بر پرداخت تسهیلات و مصرف آن نیز یکی از مباحثی که دارای اشکال است تصریح کرد: بخشی از این مشکل به عقود اسلامی برمی‌گردد و بخشی نیز به عدم تجهیز کافی بانک‌ها مربوط می شود این ها همه اشکالاتی است که نیاز به زمان برای حل آن ها دارد.  
 
وی تاکید کرد: البته مقررات نظارتی بانک مرکزی به سرعت در حال تغییر است و فعالیت‌های خوبی در این بخش انجام شده است. 

فسادستیز نبودن مدیران بانکی از خلاهای نظام بانکی کشور است

در بخش دیگری از برنامه امشب عبدالملکی در پاسخ به این سوال که ظاهرا این فرد متخطی قرار بوده در سال 83، 28 درصد خود بانک پارسیان را بخرد و به گونه‌ای موضوع اتفاق می افتد اظهار داشت: ما سه خلا بسیار بزرگ در نظام بانکی داریم، خلا اول فسادستیز نبودن بخشی از مدیران بانکی ماست، خلا دوم این است که یک داشبرد اطلاعاتی جامعی مقابل مدیران بانکی ما وجود ندارد مثلا مدیر عامل یک بانک دقیقا نمی‌داند که در این لحظه چه وام‌هایی داده شده و خلا سوم بحث این است که یک روحیه سودجویی در شبکه بانکی ما حاکم شده که یکی از نتایج آن این شده است که اختیاراتی را به هر قیمتی به شعب برای کسب سود می دهند.  
 
در ادامه برنامه امشب ملک شعار در پاسخ به این سوال که چگونه می شود در هیئت مدیره یکی از بانک‌ها یک سهامدار 5 عضو دارد اظهار داشت: این موضوع قواعد و دستورالعمل های خاص خود را دارد و این طور نیست که شما عنوان می کنید لذا اگر جنابعالی اطلاعاتی در این خصوص دارید به ما مکتوب اطلاع دهید.  
 
وی تصریح کرد: بانک مرکزی خیلی از موارد تخلفی را کشف می کند اما آن ها را رسانه‌ای نمی کند چرا که رسالت بانک مرکزی این نیست. 
 
مدیر اطلاعات بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: برای این که بی اعتمادی بین مردم حاصل نشود وقتی تخلفی مشخص می شود بهتر است سرو صدا نشود تا آن فرد از قدرت و رابطه اش استفاده نکند تا به مسئله رسیدگی شود والا بحث سرپوش گذاشتن بر این مسائل نیست. 

انتهای پیام/
برچسب ها: تسهیلات ، نظارت ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار