معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس ميانگين افت سطح آب در دشت‌های این استان را طی 11 سال گذشته بیش از هفت متر عنوان کرد.

افت 7 متری سطح آب دشت‌های فارس در 11 سال گذشتهبه‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حسین صالح‌جهرمی" با بیان اینکه در یک سال گذشته این میانگین به بیش از یک متر رسیده است، گفت: طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در حوزه معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران به‌منظور به تعادل رسانیدن آبخوان‌ها یا سفره‌ها در میزان تغذیه و برداشت آب در قالب 15 پروژه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی تمام چاه‌ها ازجمله برنامه‌های مهم این طرح است، افزود: طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به‌منظور مدیریت مصرف منابع موجود انجام می‌گیرد و فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی برای جلوگیری از تخلف‌های آبی همچون حفر چاه‌های جدید، تقلیل منصوب‌ها و ... اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجازی که دارای احکام قضایی بوده‌اند، از دیگر برنامه‌های انجام‌گرفته در این طرح است، خاطرنشان کرد: در استان فارس نزدیک به 70 هزار حلقه چاه پروانه‌دار و 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حال بهره‌برداری هستند که درمجموع حدود 90 هزار حلقه چاه با برداشت افزون‌بر هفت میلیارد مترمکعب آب در استان بهره‌برداری می‌شود. 

به‌ گفته وی، تاکنون 11 هزار حلقه چاه به کنتورهای حجمی هوشمند تجهیز و نزدیک به یکهزار حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس تاکید کرد: بارش‌های نامناسب در سال گذشته و استمرار خشک‌سالی در سال‌های اخیر موجب شده است تا روند خشکی کامل آبخوان و از بین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی ادامه یابد که این امر موجب می‌شود باوجود کاهش شدید تغذیه در اثر کاهش بارش، در کنار ثابت ماندن میزان برداشت آب از آبخوان‌های زیرزمینی شاهد روند کاهش سطح آب زیرزمینی باشیم و پیامدهای آن به‌ویژه در استان فارس که تکیه‌اصلی در همه حوزه‌ها ازجمله اشتغال بر بخش کشاورزی است، ناگوار و غیرقابل جبران باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، فارس ، افت ، سطح آب ، دشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار