روستای تاریخی توران پشت در فاصله شصت کیلومتری جنوب شرق شهرستان تفت قرار دارد و قدمت این روستا را به توران دخت ساسانی نسبت داده‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص این روستای تاریخی گفت: شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی بن موسی الرضا (ع)، چهل دختران، آسیاب آبی و قلعه بزرگ از جمله آثار و اماکن تاریخی روستای هدف گردشگری توران پشت است.

سید مصطفی فاطمی اظهار داشت: چشمه آب گاز دار، قبرستان چند هزار ساله با سنگ نبشته های قدیمی، قلعه جن، خانه میراب و غارهای تاریخی روستا از دیگر آثاری است که همواره مورد توجه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه چهار بنای تاریخی شیخ جنید، چهل دختران، بقعه سید گل سرخ و پیرمراد دارای گنبدهای منحصر به فرد هستند تصریح نمود: فرم مخروطی و هشت ضلعی گنبد شیخ جنید شبیه به گنبد سنگی ابرکوه است.


فاطمی عنوان کرد:  گنبد و محراب شیخ جنید توران پشت مزین به آیاتی از قرآن مجید با رنگ آبی لاجوردی است و قبرستان این روستای تاریخی که در ارتفاع بلندتری از سطح روستا قرار گرفته است، دارای دو قسمت قدیم (قبرهای قرن 5 و 6 هـ.ق) و قسمت جدید است.


سرپرست معاونت گردشگری با اشاره به اینکه جاذبه های تاریخی و گردشگری این روستا در بین گردشگران کمتر شناخته شده است افزود: ایجاد و نهادینه نمودن فرهنگ سفرهای گروهی به این روستای تاریخی موجب ارتقای آگاهی افراد نسبت به این یادگارهای ارزشمند می شود.


انتهای پیام/ز

برچسب ها: روستا ، تاریخی ، میراث ، گردشگری ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.