دکتر ملک افضلی گفت: هر چند معنی نقد تنها بيان عیب‌ها نیست، اما بیان انتقادات سازنده به پیشرفت هرچه بهتر طرح تحول کمک می‌کند از جمله انتقاداتی که بر این طرح وارد است عدم بالانس پرداخت به نیروها و ضعف ستادی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر ملک افضلی منتقد برخی سیاست‌های طرح تحول سلامت در برنامه نقد طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر با شروع طرح تحول سه فرصت در حوزه بهداشت ایجاد شده و فرصت اول سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که ایشان توجهی ویژه به بحث بهداشت داشتند بخصوص در بحث توانمند سازی جامعه، سبک زندگی و بیماری‌های غیر واگیر تاکید فرمودند. 

وي اضافه كرد: مساله بعد تعهد سیاسی دولت یازدهم است که فرصت ویژه‌ای برای پیشرفت طرح تحول ایجاد کرده است که با دو شاخصه می‌توان این اهمیت را مطرح کرد، یکی تخصیص منابع قابل قبول حوزه بهداشت و درمان و دیگری اظهارات رهبری، ریاست‌جمهوری و وزیر و سایر سیاست‌گذاران حوزه بهداشت و درمان و سومین فرصت همکاری بیمه‌ها است. 

وي تهدیداتی که این طرح در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌کنند بر شمرد و تصريح كرد: اولین تهدید وجود قدرت‌هایی به نام متخصصین و فوق تخصص‌ها است که در نظام سلامت این افراد منابع مالی زیادی را جذب می‌کنند. دوم کمپانی‌های تجهیزات پزشکی و دارویی است که از فرصت‌ها به نفع خودشان استفاده می‌کنند و نکته سوم برنامه‌هایی است که در جهت رقابت با يكديگر به فکر تخصیص منابع مالی بیشتر به نفع خودشان هستند.

اين منتقد گفت: نکته بعد عدم تعادل در پرداخت‌ها است که ممکن است منجر به مهاجرت کارکنان به مناطقی شود که دریافتی بالاتری داشته باشند، مساله بعد این است که باید توجه داشت کار بهداشت و درمان فرق دارد در حوزه بهداشت و درمان اگر پولی به سیستم تزریق شود نتیچه‌اش سریع حاصل می‌شود اما کار بهداشتی زمان بر و ماندگار است.

وي به نکات مثبت طرح تحول در حوزه بهداشت اشاره کرد و افزود: هدف قرار دادن گروه آسیب پذیر جامعه که همان ده میلیون حاشیه نشین هستند از نکات مثبت است و همچنین برخلاف برنامه پزشک خانواده که بر مراقبت تاکید شده در برنامه حاشیه شهرها به سبک زندگی و آگاهی از بیماری‌های غیر واگیر توجه شده است ضمن اینکه پایگاه‌های سلامت که اولین برخورد شبکه بهداشتی با جامعه است بسیار با اهمیت و موثر است. 

ملک افضلی به نکات منفی طرح تحول اشاره کرد و گفت: اولین نقد بر این طرح این است که اگر بالانس و تعادل در پرداخت‌ها وجود نداشته باشد نیروها از دست می‌رود.

وي با بيان اينكه با نیروی انسانی اجاره‌ای و خرید خدمت نمی‌توان کاری از پیش برد تاكيد كرد: تا انگیزه نباشد هیچ نیرویی ماندگاری در سیستم نخواهد داشت.

اين منتقد گفت:  نیاز به قوی کردن فرماندهی در بخش بهداشت در مراکز استان و شهرستان بسیار مهم است و باید از نظر مالی نيز تامین باشند تا جلوی تخلیه نیروها در مراکز بهداشتی گرفته شود.

ملک افضلی به نقد دیگر در حوزه بهداشت طرح تحول اشاره کرد و بيان داشت: تمرکز زدائی دشمن حوزه بهداشت است و همچنین نیازی نیست که برای تربیت بهورز مدارج بالای دانشگاهی طی شود و تقویت آموزشگاه‌های تربیت بهورز برای انجام وظایفی که در خانه‌های بهداشت انجام می‌گیرد کفایت می‌کند.

وي تاكيد كرد: نظارت قوی و مداوم از دیگر اقداماتی است که اگر انجام نشود ادامه این طرح را با مشکلات زیاد مواجه خواهد کرد.

ملک افضلی با بيان اينكه نباید از بحث درمان در شبکه‌های بهداشت غافل شد، گفت: بسیاری از مردم برای دریافت خدمات اولیه درمانی مانند دل‌درد ساده در روستاها به خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند و توقع دریافت خدمات را دارند و حضور پزشک در خانه‌های بهداشت ضروری است.

وي بر اجرایی شدن پرونده‌های الکترونیک نيز انتقاد داشت و گفت: سنگ بزرگ نشانه نزدن است ما باید از کارهای پایه و ابتدایی شروع کنیم درست است که تشکیل پرونده الکترونیک مهم است، اما بهتر است از گردآوری حداقل اطلاعات شروع کنیم.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار