برنامه متن حاشیه (13 اردیبهشت) با حضور "مصطفی کواکبیان" فعال سیاسی اصلاح طلب و "مهرداد بذرپاش" فعال سیاسی اصولگرا به بررسی روند مذاکرات هسته ای پرداختند.

عسگراولادی: 70 میلیارد دلار از ایران خارج شده است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، برنامه متن حاشیه (13 اردیبهشت) با حضور "مصطفی کواکبیان" فعال سیاسی اصلاح طلب و "مهرداد بذرپاش" فعال سیاسی اصولگرا به بررسی روند مذاکرات هسته ای پرداختند.  
 
سعدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین طی گفتگوی زنده تلفنی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا رقم 700 میلیارد دلار که از ایران خارج شده است را تایید می کنید گفت: نخیر بنده این رقم را تایید نمی کنم زیرا اشتباه آماری صورت گرفته است. 
 
وی با اشاره به این که معاون اول رئیس جمهور این مطلب را نگفته اند ادامه داد: این عدد یک صفرش زیاد است و اشتباه صورت گرفته است. 
 
70 میلیارد دلار از ایران خارج شده است

عسگراولادی با اشاره به این که رقم خارج شده از ایران 70 میلیارد دلار است گفت: 70 میلیارد دلار مجموع واردات طی 9 سال گذشته بوده است. 
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به این که در این رقم قاچاق نیز مورد محاسبه قرار گرفته است خاطر نشان کرد: در 10 سال گذشته مجموع واردات از چین بین 8 تا 12 میلیارد دلار بوده است. 
 
وی با اشاره به این که رسانه ها این رقم را به اشتباه منتقل کرده اند ادامه داد: در مجموع در دنیا قاچاق صورت می گیرد به طوری که قاچاق بیشتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد. 
 
عسگراولادی با اشاره به این که سهم چین بیش از 2 تا 3 میلیارد دلار نمی شود گفت: مجموع سالیانه واردات و صادرات 15 تا 16 میلیارد دلار است. 
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این که چین با همه دنیا معامله دارد، افزود: در خلیج فارس به ترتیب عربستان، امارات و ایران با چین معامله می کنند. 
 
وی با اشاره به این که چین به همه دنیا کالا صادر می کند، ادامه داد: در زمان دولت احمدی نژاد مجموع سالانه واردات و صادرات 35 میلیارد دلار بود که 8 تا 10 میلیارد دلار آن واردات از چین بوده است. 
 
عسگراولادی با اشاره به این که در مجموع 70 میلیارد دلار از چین واردات رسمی داشته ایم، افزود: در زمان دولت هاشمی واردات از چین یک میلیارد دلار بود. 
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به این که همواره صادرات بر واردات فزونی دارد، خاطر نشان کرد: معاملات ما با چین مثبت بوده است. 
 
وی با اشاره به این که در سال 2004 میلیاردی مجموعا به 52 میلیارد دلار رسیده بودیم افزود: ما هر سال 10 درصد اضافه حجم با چین داریم و این مسئله یکی از برنامه های رئیس جمهور در برنامه ششم توسعه است. 
 
عسگراولادی گفت: در 10 روز آینده به چین برای برگزاری سمیناری خواهم رفت بنابراین یکی از اهداف اتاق بازرگانی ایران و چین رسیدگی به امور صادرات به چین است.

در بخش متن برنامه امشب متن و حاشیه مصطفی کواکبیان فعال سیاسی اصلاح طلب و مهرداد بذرپاش فعال سیاسی اصول گرا به مباحثه پیرامون مذاکرات هسته ای و انتظارات و چشم‌اندازها در این حوزه پرداختند.

در ابتدای این گفتگو کواکبیان در پاسخ به این سؤال که آیا شما موافق آنچه که در سوئیس اتفاق افتاد هستید یا خیر اظهار داشت: موضع بنده کاملاً مشخص است و بنده از ابتدا هم دلواپس نبودم.

وی در ادامه با بیان این که پس از قرائت بیانیه مشترک طی نامه ای به تیم مذاکره کننده مراتب قدردانی و تشکر خود را از آن‌ها اعلام کردیم اظهار داشت: البته این بیانیه دارای نکات ابهام آلودی هم هست که باید شفاف شود لذا این روزها که روی متن توافق نامه مشترک کار می‌شود جا دارد که موضوعات ابهام آمیز برطرف گردد و مقداری جدی‌تر کار شود.

در ادامه این مباحثه مهرداد بذرپاش نیز در پاسخ به همین سال گفت: اگر کشور مخالف مذاکرات بود دوازده سال مذاکره نمی‌کردیم .

این فعال سیاسی اصول گرا ادامه داد: همه ارکان کشور موافق یک توافق هستند و همه دوست دارند که توافقی در شأن و طراز این ملت انجام شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که برخی معتقدند انتقاد شما به بیانیه مشترک یک انتقاد سیاسی است اظهار داشت: به نظرم کسی بیانیه مشترک را خیلی قابل دفاع نمی‌داند و این که اگر انتقادی صورت می‌گیرد تا توافق در مسیر درستی انجام شود و به یک نتیجه خوبی دست یابیم کار درستی است ضمن این که توافق خوب نیز دارای یک سری ویژگی‌هاست از جمله این که حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود ضمن این که ما باید محدودیت‌هایی را نیز قبول کنیم چرا که عرصه، عرصه توافق است منتهی حقوق هسته ای ما که حاصل مجاهدت چندین ساله و هزینه دادن ملت است باید حفظ شود.

این فعال سیاسی اصول گرا با تاکید بر این که همه به دنبال این هستند که حقوق هسته ای ما حفظ شود گفت: البته محدودیت‌های ناجوانمردانه غیر قانونی و یک طرفه ای که علیه کشور ما شده نیز باید کاملاً برداشته شود.

ما در نسل سوم تحریم‌ها به سر می‌بریم

بذرپاش با بیان این که ما در نسل سوم تحریم‌ها به سر می‌بریم تصریح کرد: تحریم‌ها در کشور ما از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شد و فواصل مختلف این تحریم‌ها علیه کشور ما انجام شد و تحریم‌هایی که از سال 89 بعد از قطعنامه 1929 علیه کشور ما اتفاق افتاد یک برگه سیاهی از فشار علیه ملت ماست.

بعید می‌دانم کسی در این کشور با توافق مخالف باشد

وی با تاکید بر این که بعید است کسی در کشور مخالف توافق صورت گرفته باشد گفت: اگر نقدهایی صورت می‌گیرد نیز به دلیل این است که توافق خوبی بسته شود چرا که ملت ایران تجربیات تلخی از توافقات بد داشته‌اند لذا همه به دنبال این هستند که توافق خوبی نصیب ملت ایران شود.

در ادامه این گفتگو کواکبیان درباره نقد در حوزه مسائل هسته ای اظهار داشت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که فرمودند حتی با منتقدین مباحثه کنید و این موضوع برخلاف سیاست‌هایی بود که ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم داشتیم که بحث‌های هسته ای جزء خطوط قرمز ما بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فضای بسیار خوبی وجود دارد و این مباحث حتی به دانشگاه‌ها و دانشجویان نیز کشیده شده و قطعاً اگر نقدی هم می‌شود به نفع کشور است.

کواکبیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که معیار شما به عنوان موافق بیانیه سوئیس برای نقد این توافق نامه چیست اظهار داشت: انتقادم این است که نحوه ادبیاتی که برخی منتقدین به کار می‌گیرند گویای این است که چقدر این نقدها می‌تواند دلسوزانه و به نفع کشور باشد و چقدر جناحی، خطی و سیاسی است.

وی تصریح کرد: وقتی برخی آقایان می‌گویند عزت ما فروخته شد عظمت کشور از بین رفت و خیانت شد، ادبیات، ادبیات سخیفی است که متأسفانه برخی‌ها به کار می‌گیرند این در حالی است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما به تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد داریم.


بیش از 75 درصد مردم موافق این مذاکرات هستند

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: طی نظرسنجی‌هایی که برخی دستگاه‌ها انجام داده‌اند بیش 75 درصد مردم موافق این مذاکرات هستند و این مذاکرات را به نفع کشور می‌دانند که باید پیگیری شود لذا فکر می‌کنم دیگر جایی برای دلواپسی نمی‌ماند ضمن این که در این بیانیه مشترک حتی راه بازگشت پذیری هم برای ما وجود دارد.

باید بر سر مسائل هسته ای اجماع حاصل شود

کواکبیان فعال اصلاح طلب در ادامه با اشاره به شعار سال 94 گفت: اختلاف بر سر مسائل هسته ای نباید کشور را دو قطبی کند و ما باید همه متحد باشیم و اجماعی در رابطه با مسائل هسته ای و مذاکرات در کشور صورت بگیرد.

مهرداد بذرپاش در ادامه با اشاره به نگرانی تیم مذاکرات کننده در خصوص منافع ملی کشور گفت: اگر غیر از این باشد تیم مذاکره کننده نمی‌تواند عنوان تیم مذاکره کننده هسته ای را برای خود یدک بکشد.

انگیزه های مذاکرات نباید وارد جریان انتخابات شود

بذرپاش افزود: نگرانی در رابطه با منافع ملی کشور چیز بدی نیست و ما به آقای کواکبیان توصیه می‌کنیم هر چند گاهی نگران منافع ملی کشور شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که برخی دوستان از مذاکرات کلاهی برای رسیدن به انتخابات دوخته‌اند تصریح کرد: ما نگرانیم انگیزه های مذاکرات وارد جریان انتخابات شود چرا که این عجله‌ها بر تیم مذاکره کننده مطلوب نیست و می‌تواند شائبه انتخاباتی ایجاد کند.

بذرپاش در ادامه با بیان این که مذاکرات در دولت قبل شروع شده بود و آن زمان هم جناب دکتر روحانی در مسند تیم مذاکره کننده هسته ای بودند تصریح کرد: طبق ان پی تی حق غنی سازی برای ما به رسمیت شناخته شده و ما وقتی که می‌خواهیم بحث مذاکرات را ادامه بدهیم باید ببینیم طرف مقابل قرار است بر چه اساسی مذاکرات را ادامه دهد.

این نماینده مردم تهران با بیان این که ما پس از مذاکرات ژنو تا مذاکرات سوئیس 16 ماه را پشت سر گذاشته‌ایم اظهار داشت: ما باید زیر بار توافقی برویم که بازگشت پذیری آن به اندازه طرف غربی باشد و اگر آن‌ها تعلیق می‌کنند ما هم تعلیق کنیم و دست از توسعه برنامه هسته ای خود نکشیم.

در ادامه مصطفی کواکبیان در رابطه با اظهارات بذرپاش بیان کرد: امیدواریم آقای بذرپاش حرف‌های عنوان شده از زبان بنده را تفسیر نکنند چرا که حرف‌های بی ربطی را در رابطه با حرف‌های بنده مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به اظهارات بذرپاش مبنی بر این که مذاکرات انگیزه‌هایی در مذاکرات برای رسیدن به انتخابات مجلس وجود دارد گفت: جناب ظریف و عراقچی و یا تخت‌روانچی به هیچ وجه به انتخابات فکر نمی‌کنند و این موضوع ربطی به مذاکرات ندارد که خواهش می‌کنیم جناب آقای بذرپاش در مورد موضوع صحبت کنند.

این فعال اصلاح طلب در ادامه داد: با اشاره به بیانیه سوئیس ادامه داد: این برای اولین بار است که در این بیانیه مشترک حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته می‌شود که می‌تواند مطلوب باشد.

کواکبیان تصریح کرد: اگر واقعاً می‌خواهیم در اراک تغییراتی دهیم و اتفاقی در آن جا بیفتد یک بحث آن است که ما بیاییم در فوردو نسل جدید آی آر 8 را با کمک غربی‌ها توسعه دهیم که هر از این‌ها اتفاق بیفتد خوب است و اگر در این مسیر 100 آی آر 8 به دست آوریم به 190 هزار سو رهبری دست پیدا خواهیم کرد.

کواکبیان اظهار داشت: در بیانیه مذکور آمده است که ما حتی می‌توانیم تحقیق و توسعه برنامه هسته ای خود را داشته باشیم که این موضوع هم از جمله موضوعات مهم است.

کواکبیان در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که چرا فکت شیت ایرانی از سوی تیم مذاکره کننده منتشر نمی‌شود گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای مصرف داخلی خود مثل لابی صهیونیستی حرف‌هایی را پس از بیانیه سوئیس باید عنوان می‌کردند.

وی ادامه داد: معتقدم آن چه که در متن بیانیه آمده است باید مبنای تفاهم‌ها قرار گیرد.

بازگشت پذیری فعالیت هسته ای مان حداقل سه سال به طول می‌انجامد

وی در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی قبل از فکت شیت آمریکا خاطر نشان کرد: این که اصرار بر فکت شیت ایرانی شود یک نوع بی اعتمادی به تیم هسته ای ایران ایجاد خواهد شد.

بذرپاش در ادامه با انتقاد از موارد ذکر شده کواکبیان مبنی بر وجود سانتریفیوژ آی آر8 در متن بیانیه لوزان گفت: ما به این موضوع دست نیامده و بر خلاف نظر آقای کواکبیان است.

وی در ادامه در مورد مبحث تحریم‌ها و اهمیت آن در مذاکرات گفت: ما در ژنو پذیرفتیم همه تحریم‌های مربوط به برنامه هسته ای مان از جمله انرژی و اقتصادی برداشته شود ولی در بیانیه سوئیس مشاهده می‌کنیم تحریم‌های اروپا و آمریکا نوع متفاوتی بیان شده است.

بذرپاش در ادامه با اشاره به عدم انتشار فکت شیت ایرانی از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: بالاخره چه کسی قرار است تحریم‌های ما را بردارد دوستان مذاکره کننده می‌گویند که فکت شیت آمریکایی دروغ است و ما می‌گوییم اگر این فکت شیت دروغ است چرا تا به حال آن را تکذیب نکرده‌اید.

وی با بیان این که مطالب گزاره برگ آمریکا فاجعه است تصریح کرد: اگر این متن اشتباه است باید طرف ایرانی آن را به سرعت تکذیب کند.

وی در ادامه با اشاره به مفاد گزاره برگ آمریکا ادامه داد:  در این موارد مطرح شده در خصوص تخفیف تحریمی مطالبی عنوان شده که این جای سؤال دارد و معنای آن مشخص نیست.

این نماینده مردم تهران در ادامه به کاهش فعالیت‌های نطنز و فوردو اشاره کرد و گفت: چه کسی می‌گوید برگشت پذیری سایت‌های هسته ای ما به راحتی خواهد بود چرا که بازگشت پذیری این سایت‌های هسته ای طی بی اعتمادی طرف غربی ساده نیست چرا که بازگشت پذیری فعالیت هسته ای مان حداقل سه سال به طول می‌انجامد.

در ادامه این مناظره تلویزیونی کواکبیان در مورد مبحث بازرسی‌های ابدی از مراکز هسته ای و نظامی ایران از سوی طرف غربی بیان داشت: ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هرگز اقدامات غیر متعارف را نمی‌پذیریم.

کواکبیان تاکید کرد: در این متن و یک جای آن به موضوع راستی آزمایی اشاره شده است و آژانس قرار است این کار را صورت دهد.

کواکبیان تصریح کرد: بدون شک هرگونه نظارت بر سیستم دفاعی و نظامی ایران مغایر منافع ملی کشور است.


انتهای پیام/
برچسب ها: بازرگانی ، ایران ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار