باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

اعتماد به نفس پلی برای پیشرفت آدمی / تغییر همزمان خودانگاره‌ها با تغییرات روحی و روانی

به اعتقاد محققین خودانگاره‌ها به مرور زمان و با تغییرات روحی و روانی و شرایط زندگی افراد تغییر می‌کند، به همین دلیل میزان اعتماد به نفس در افراد دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران، کمبود یا عدم اعتماد به نفس را همه ما در شرایط و موقعیت‌های مختلف زندگی و در فراز و نشیب‌های روزمره خود تجربه کرده‌ایم که در برخی مواقع کاهش اعتماد به نفس‌مان موجب کاهش امید به زندگی شده و به یکباره زندگی را تیره و تار می‌کند.

هر فردی از شخصیت خود، دیدگاه‌ها و نقاط قوت و ضعفی دارد که تصاویر ذهنی او را از زندگی می‌سازد. این تصاویر ذهنی که از دوران کودکی در فرد شکل می‌گیرد، خودانگاره نام دارد، در نتیجه با همین تصاویر ذهنی اعتماد به نفس در افراد شکل می‌گیرد. گرچه به اعتقاد محققین خودانگاره‌ها به مرور زمان و با تغییرات روحی و روانی و شرایط زندگی افراد تغییر می‌کنند، به همین دلیل میزان اعتماد به نفس در افراد هم دستخوش تغییر خواهد شد.

معنای اعتماد به نفس

مهین عیوض‌زاده، روان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران در تعریف اعتماد به نفس اظهار کرد: این که فردی تا چه اندازه خود را مورد قبول و علاقه دیگران می‌بیند و چقدر در نگاه دیگران ارزشمند است، قسمتی از اعتماد به نفس را در افراد شکل می‌دهد.

از این رو تقویت عزت نفس و احساس خودارزشمندی در نگاه دیگران یکی از راه‌های بالا بردن اعتماد به نفس است. چرا که احساس خودارزشمندی پایه شخصیت خود است و از علاقه فرد نسبت به خود ناشی می‌شود.

وی با اشاره به این که به منظور دستیابی به اعتماد به نفس دو مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: نخست آن که دیدگاه و رفتار دیگران نسبت به خود چگونه است؟ و دوم آن که فرد خود را چگونه می‌بیند؟ در عین حال والدین، معلمان، مربیان و... در شکل‌گیری دیدگاه خود نسبت به خود نقش مهمی ایفا می‌کنند. به طور مثال، اگر والدین و معلمان به جای تمجید و تحسین فرد، به عیب‌جویی بپردازند، این عمل سبب تخریب اعتماد به نفس فرد می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در عین حال انتظارات نابه‌جا و غیرواقعی می‌تواند اثر منفی بر اعتماد به نفس فرد بگذارد. افرادی که احساس می‌کنند که فاقد توانایی‌هایی در خور تحسین هستند، از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردارند. همچنین اعتماد به نفس هر فرد بر روی کیفیت زندگی‌اش تأثیر بسزایی دارد و چگونگی احساس هر فرد نسبت به خود بر زندگی‌شان اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای ارتقاء و پیشرفت در زندگی و داشتن اعتماد به نفس بالا، لازم است که افراد بیاموزند، کسب کنند، رشد کنند و به مرحله بالاتر برسند.

گفتنی است که اعتماد به نفس از جمله مهارت‌های زندگی است و هیچ زمان برای به دست آوردن آن دیر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار