به مناسبت روز کارگر

دستانی شایسته بوسیدن

روز کارگر فرصتی مغتنم برای پاسداشت انسان هایی است که بانیان رشد و پیشرفت کشور هستند و با تمام توان ، جامعه را به سمت پویایی و خودکفایی هدایت می کنند. انسان های کوشا و پرتلاشی که پیامبر(ص) بر دستان آنان بوسه می زند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از ایرنا ،کارگر در لغت به معنای کار کننده، شاغل و موثر است و در اصطلاح به شخص حقیقی گفته می شود که کاری را انجام می دهد و در برابر آن از کارفرما مزد دریافت می کند. در قانون کار کشورمان نیز «کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.» کارگران صدها کارخانه و کارگاه در نخستین روز ماه مه 1886 میلادی در شیکاگو به خیابان ها ریختند، زیرا وعده ی کاهش ساعت کار از 10ساعت به هشت ساعت در روز، محقق نشده بود. آنان به حق خواهی برای بهتر شدن شرایط کار به تظاهرات و اعتصاب پرداختند در چهارمین روز اعتصاب و تجمع مورد حمله ی پلیس قرار گرفتند. در این روز عده ی زیادی از کارگران مجروح و چند تن از رهبران آنها نیز از طرف دادگاه به اعدام محکوم شدند.

اگرچه این اعتراض ها به مرگ چندین تن از کارگران انجامید اما سبب شد کارگران در تمام دنیا آگاهی بیشتری از حقوق خود کسب کنند. جانفشانی و حق طلبی های این قشر زحمت کش سبب شد کنگره بین المللی کارگران در پاریس در 1889 میلادی، روز نخست ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر نامگذاری کند. بسیاری از کشورها جهان از ده ها سال پیش در این روز مراسم های خاصی را برای پاسداشت کارگران برگزار می کنند و با برپایی جشن و راهپیمایی در حمایت از این قشر فعال جامعه به خیابان ها می روند.

دین اسلام نیز جایگاه بسیار مهمی را برای کار و کارگر در نظرگرفته و در بسیاری از روایت های ائمه ی معصومین(ع) بر ارزش و ثواب کار و قدردانی از کارگر تاکید شده است. اسلام، کار را عبادت می داند و پیامبر(ص) بر دست کارگر بوسه می زند.

کارگران در ایران قشر سخت کوشی هستند که در زمان های مختلف همراه و یاری کننده ی همیشگی ملت ایران بوده اند، آنان در زمان انقلاب همگام با مردم آزدی خواه در برابر طاغوت ایستادگی کردند و در طول دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز لحظه ای هموطنان خود را در حفظ مام وطن تنها نگذاشتند. این انسان های استوار در زمان بحران های اقتصادی و تحریم های مختلف نیز همواره کوشش کرده اند تا با کار و زحمت شبانه روزی خود همگام با دیگر مردم کشور، ایرانی آباد و خودکفا بسازند.



**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه ی روز کار و کارگر با عباسعلی منصوری عضو هیات رییسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخته است.

عباسعلی منصوری با تاکید بر ارزش و نقش کارگران در فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشور، در ارایه تعریفی از کارگر گفت: هر کس که به هر شکل در مسیر تولید یا خدمات رسانی حرکت کند کارگر محسوب می شود، این افراد ممکن است در ساعتی که به انجام کار اختصاص می دهند آثاری را خلق کنند.

وی با اشاره به دستمزد پایین قشر کارگر، تصریح کرد: کارگران به دلیل اینکه بیشتر با کار فیزیکی در ارتباط هستند از حقوق پایین تری نسبت به اشخاصی که کار فکری انجام می دهند برخوردارند این درحالی است که آنان با سختی کار بالایی رو به رو بوده و بیش از سایر افراد در معرض خطرها و آسیب پذیری ناشی از کار قرار دارند. ما مسوولان باید تلاش کنیم تا کارگران زحمتکش دستمزد بیشتری دریافت کنند و از رفاه نسبی بهره مند شوند.

عضو هیات رییسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده به وسیله ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این قشر از جامعه اظهار داشت: ما تلاش زیادی را برای افزایش حقوق کارگران انجام دادیم اما از آنجایی که اکنون در شرایط ویژه ی اقتصادی به سر می بریم، بسیاری از کارفرمایان توان اضافه کردن دستمزد و مزایای کارگر را ندارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای بهبود وضعیت رفاهی کارگران ابتدا باید از تولید حمایت شود و مانع های موجود برای افزایش تولید مرتفع گردد تا کارآفرینان با بالا بردن تولید و ارزآوری بیشتر توان کافی را برای افزایش درآمد کارگران کسب کنند. افزودن میزان تولید همچنین سبب بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد. منصوری درباره ی مشکل مسکن کارگران تصریح کرد: بحث مسکن کارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس در دست پیگیری است که امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابند.

وی درخصوص سیاست های دولت یازدهم برای بهبود وضعیت زندگی این قشر جامعه گفت: سیاست دولت تدبیر و امید بر بهتر شدن معیشت کارگران استوار است و در تلاش است تا با بهبود شرایط تولید و افزایش بهره وری ناشی از آن، کارفرمایان از وضعیت مطلوب تری از نظر اقتصادی بهره مند شوند و از این راه درآمد کارگران افزایش یابد.

این نماینده ی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمام نهادها و سازمان های کشور در تلاشند که برنامه ی ششم توسعه طوری پیش برود که با افزایش تولید در کشور روبرو شویم، امری که به طور مستقیم بر میزان رفاه کارگران اثرگذار خواهد بود.

منصوری در پایان با اشاره به تاثیر توافق در مذاکرات هسته ای یادآور شد: باید به سیاست داخلی و خارجی توام با هم نگاه شود بنابراین هر گونه تاثیر در سیاست، بر اقتصاد کشور، میزان و نحوه ی تولید اثرگذار خواهد بود، همچنین وضعیت اقتصادی کشورها بر سیاست های آنان نیز موثر است.
انتهای پیام/

برچسب ها: دست ، بوسه ، کارگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار