به کار گیری سیاست‌های مالیاتی در جهت عدم وابستگی اقتصاد به نفع امری پذیرفته شده است ولی آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد نحوه‌ی وصول درآمدهای مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مالیات همچنان داستان طول و دراز دارد.در شرایطی که وضعیت رکودی_تورمی بر اقتصاد کشور حاکم است، هرگونه تصمیم گیری و پیاده سازی طرح‌های اقتصادی طبیعتا از قدرت ریسک پذیری بالایی برخوردار است،چرا که ممکن است بر خلاف آنچه که انتظار می‌رود تصمیمات روی خوش به ما نشان ندهند و آثار منفی جای خود را به آثار مثبت بدهند.

ارائه ی نظریه ها و عقیده های متفاوت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و تاثیرات متفاوتی که میتواند در زمینه های مختلف داشته باشد زمینه را برای بحث بیشتر در این معقوله فراهم ساخته است.
 
به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی ماهیت و نحوه‌ی اجرای مالیات بر‌ارزش افزوده در تضاد رونق اقتصادی می‌باشد.چرا که سنگینی مالیات بر دوش تولید، رکن اصلی اقتصاد کشور است.تولید کنندگان به سبب پرداخت این نوع از مالیات با کاهش نقدینگی مواجه می‌شوند و انگیزه خود را در سرمایه گزاری از دست داده و چرخه ی تولید را کند می‌کنند.

این در حالی است که سایر فعالان اقتصادی از ارزش افزوده به عنوان یک مالیات مدرن وحمایت کننده تولید یاد می‌کنند. مالیاتی که نسبت به سود سرمایه گذاران و تولید کنندگان تقسیط می‌شود و میتواند محرکی برای گسترش بسترهای تولیدی باشد.حتی برخی از فعالان اقتصادی معتقدند مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می‌کند تا فشار بر تولید کاهش یابد و بدون  ازبين بردن انگيزه سرمايه گذاري و تولید به عنوان منبع کسب درآمد برای دولت محسوب شود.

سوالی که ذهن را پس از نقطه نظر‌های متفاوت مشغول می‌کند آن است که چه امری باعث تاثیر مثبت مالیات بر تولید یا تاثیر منفی آن بر تولید و سرمایه گذاری می‌شود.

طبیعی است که در هر موضوعی از جمله معقوله‌ی مالیات بر‌ارزش افزوده آنچه که باید به طور ویژه به آن توجه کرد نحوه ی اجرای طرح است.چگونگی انجام یک فعل تاثیرات مثبت و منفی را به دنبال دارد،اگر نحوه و چگونگی انجام آن در بهترین حالت خود باشد به طبع اثار مثبت را به دنبال خواهد داشت.

یک نماینده مجلس در این خصوص اظهار داشته است:"مالیات بر ارزش افزوده اصلی پذیرفته شده در دولت است ولی آنچه که باعت ایجاد نارضایتی بین مردم از جمله طیف صنعت گران و تولید کنندگان شده است نحوه‌ی اجرای ناصحیح این نوع مالیات است.عدم پیاده سازی مناسب طرح مالیات بر ارزش افزوده عرصه را برای تولید بیشتر بسته است، پس ضروری است مدیریت و برنامه ریزی ها در این امر به نحوی باشد که در جهت اجرای هرچه بهتر طرح صورت بگیرد"

از این رو توجه به چگونگی اجرای طرح های اقتصادی از جمله طرح مالیات بر ارزش افزوده باید در اولویت کاری مسئولین مالیاتی قرار گیرد.گاهی آثار منفی ناشی از اجرای نامناسب امور سبب بروز آسیب های بلند مدت به بدنه‌ی اقتصاد می‌شود.برای داشتن اقتصادی رها از نفت و پر رونق نگاه و توجه فعالان اقتصادی در چگونگی انجام برنامه ها ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
برای پرداخت هزینه مراسم عروسی هم باید مالیات بر ارزش افزوده بدی!!!
در این فرآیند ارزش افزوده کجاست؟!!!
مثال که می زنید می گید این گندم باید آرد بشه و بعد نان بشه و مرحله به مرحله ارزشش افزوده میشه اما چرا برای چیزهایی که هیچ تغییر ارزشی هم ندارند باید مالیات بر ارزش افزوده داد؟
از طرفی مگه سوبسید بخش صنعت قطع نشده پس به چه نحوی این مالیاتها به اقتصاد کمک میکنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
از بیخ وبن غلط این نوع دریافت مالیات در ثانی تا چه سقفی باید این مالیات ادامه پیدا کند ثالثا مالیات مشاغل را به نسبت دریافت مالیات ارزش افزوده کم کنند.
آخرین اخبار