وزیر کشور آلمان، اتهام فریب دادن پارلمان این کشور در ماجرای کمک به جاسوسی آمریکا را تکذیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک؛ دولت "آنگلا مرکل،" صدراعظم آلمان متهم شده است همکاریهای سرویس جاسوسی این کشور و آژانس امنیت ملی آمریکا – NSA – را از دید نمایندگان پارلمان مخفی نگه داشته و در این باره اقدام به فریبکاری کرده است.

"توماس دی مایزیر،" وزیر کشور آلمان و یکی از سیاستمداران نزدیک به "مرکل" با رد این اتهامات اعلام کرد: هیچ دروغگویی و یا فریبکاری در کار نبوده است. مدارک موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد همکاری این دو سرویس اطلاعاتی در سطح "محرمانه" و "فوق محرمانه" بود و اجازه انتشار آن حتی به پارلمان آلمان را هم نداشتیم.

سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان در سال 2008 (1387) به "دی مایزیر" - که در آن زمان از سیاستمداران ارشد دفتر "آنگلا مرکل" بود - اطلاع داد آژانس امنیت ملی آمریکا در حال جاسوسی از کشورها و مقامات سیاسی اروپا است. بعدها سرویس جاسوسی آلمان در همین رابطه با همتایان آمریکایی خود همکاری کرد؛ اما خود از جاسوسی آمریکایی ها در امان نماند و از همین راه اطلاعات شرکت های آلمانی و دیگر نهادهای اقتصادی این کشور به دست جاسوسان آمریکایی افتاد. 

مطبوعات آلمانی هفته گذشته اسنادی ارائه دادند که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا از سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان خواسته است در امر جاسوسی از کشورهای اروپایی به آنها کمک کند. در همین راستا 800 هزار آدرس اینترنتی ( آی پی آدرس) که برخی از آنها متعلق به مقامات سیاسی اروپا بود، در اختیار جاسوسان آلمانی قرار گرفت. دولت "مرکل" ماجرای همکاری سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا را از نمایندگان پارلمان مخفی کرده بود.

"ادوارد اسنودن،" پیمانکار اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا، در سال 2013 (1392) اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را از فعالیت های این آژانس افشا کرد که نشان داد جاسوسان آمریکایی بر امور دست کم 35 رهبر سیاسی جهان نظارت داشتند. "آنگلا مرکل" هم یکی از قربانیان جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار