به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سایپا بر خلاف دیگر تولید کنندگان خودروهای چینی
نتوانسته در بازار موفق باشد، به طوری که حتی برخی از تولیدات این شرکت، در بازار
قیمتهایی به مراتب کمتر از کارخانه را تجربه می کنند.
نمونه بارز این ناکامی را می توان در خودروی برلیانس v5 به وضوح مشاهده کرد
.
خودوریی با چهرهای زیبا و فریبنده که البته به واسطه تولید بر روی پلتفرم بی ام
و ،شباهت فراوانی به بی ام و x1 داشته و اتفاقا درون کابین نیز طراحی قابل قبولی دارد.
اما
شاید همین زیبایی سبب شد تا مسئولین سایپا به فکر تعیین قیمت این خودرو آنهم با
قیمتی گزاف را داشته باشند.
این در حالیست که موتور 1.6 لیتری این خودرو که تنها
109اسب بخار قدرت دارد توان لازم را برای به دوش کشیدن وزن 1400 کیلوگرمی این قد
بلند چینی ندارد، شتاب اولیه پایین، سرعت نه چندان مناسب و تک دیفرانسل بودن این
خودرو همه و همه دست به دست هم داده اند تا این خودروی زیبا نتواند در بازاری که
خودروهای شاسی بلند را همچون نقل و نبات می خرند موفق باشد.
این که یک خودرو
پلتفرمی مشترک با یک خودروی مطرح در دنیا داشته باشد نمی تواند دلیل محکمی برای
موفقیت آن باشد به خصوص اینکه این خودرو با نمونه واقعی اش زمین تا اسمان تفاوت
داشته باشد.
شاید خریداران این دست خودروها با خود فکر کنند که به پرداخت حدود 100میلیون تومان می توانند انتخابهای بهتری در این کلاس از بازار داشته باشند. با پرداخت مبالغی کمتر از این می توان به سراغ نمونههای کارکرده وارداتی که البته هم موتورهای پرقدرتی دارند و هم به واقع یک خودروی شاسی بلند هستند و البته از استهلاک کمتری نیز برخوردارند رفت خودروهایی که در بازار همچون پول نقد تلقی شده و حرفل های زیادی برای گفتن دارند.
ظاهرا مدیران
سایپا شکست سیتروئنc5 را فراموش کرده اند بلایی که سر رنو کلئوس نیز آمد و این خودروها نتوانستند
آنطور که باید در بازار موفق باشند.شیوه قیمت گذاری مدیران سایپا صدای نمایندگان
مجلس را نیز در آورده است اخیرا برخی از نمایندگان مجلس از شیوه قرارداد سایپا با
رنو هم گله مند بودند همان قرار دادی که سبب شده تا تندر 90در حدود 12میلیون تومان
گران تر برای سایپا تمام شود و تاوان این اشتباه را کسی نمی دهد جز خریداران.
شاید اگر مدیران خودروساز بیشتر به فکر مردم با شند تا سودهای زیاد و البته در بستن قرار دادها با طرف خارجی خود نیز کمی دقت و درایت به خرج دهند این دست اتفاقات تکرار نمی شود و اینکه یک خودروی چینی که در میان رقبایش ، حرفی برای گفتن ندارد با قیمتی در حدود 99میلیون و 500هزار تومان تعیین قیمت شود نشان از بی درایتی مدیران خودروساز دارد.
در بازار ایران از این دست خودروهای به ظاهر شاسی بلند کم نیست. خودروهایی که تنها قد بلندی داشته و از نظر دینامیکی حرفی برای گفتن ندارند با نگاهی اجمالی به همکلاسان و شیوه قیمت گذاری این خودروها به راحتی می توان نبض بازار را به دست گرفت.
گزارش از عمادالدین جعفری
انتهای پیام/
یاپراید سوارشید یا بی ام دبیلیو
حداقل از اولی انتظار نداری دومی هم که همه کارست
من فکر می کنم تحلیل شما ، مانند یکسویه به قاضی رفتنه
هر خودرویی محاسن و معایبی دارد که شما از خودرو برلیانس فقط معایب را ذکر کردید.
در حالی که خودر v5 برلیانس محصول شرکت نمایندگی بی ام و در چین می باشد و دارای امکانات خوبی از جمله موتور گیربکس میتسویبشی ژاپن ، توربو شارز که عامل بالابردن قدرت موتور و پایین آمدن مصرف بنزین است، به طوری که مصرف این خودرو حدود 6 ایتر بر صد کیلومتر می باشد. فرمان برقی که به راننده راحتی بسیار زیاد در حین رانندگی خواهد داد و همچنین از عوامل پایین آمدن مصرف سوخت است چون نیازی به کارکرد پمپ هیدرولیک نمی باشد. سیستم های کنترلی بسیار مدرن کروز کنترل و ASR , ...
تودوزی زیبا و راحت صندلی ها و ...
این خودرو به کشورهای عربی و همچنین بعضی در اروپا صادر شده است.
یکی از عوامل بالا رفتن قیمت هم در کشور ما متاسفانه گمرک می باشد که این خودروها مونتاژ شده وارد شده و اینطور که مسئولین سایپا اعلام کردند هر خودرو خدود 25 میلیون تومان هزینه گمرک برداشته است.
خوئ من الان جند ماهه دارم دنبال یه خودرو شاسی بلند میگردم ولی دلم نمیاد این مبلغ رو به شاسی بلندهای چینی بدم . مگر اینکه قیمتش 30 درصد پایین بیاد . تا بتوان خود را برای خریدش راضی کرد .
وا... اگه يه مدت نخريم خودشون قيمت ميارن پايين