عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات حرکت خوبی است منوط بر این که پایه‌های احزاب را تقویت کرده، از تحزب‌گرایی حمایت کنیم و هم چنین جایگاه احزاب را تعریف کنیم.

باید مجلس را به سوی تحزب‌گرایی سوق دهیم/ احزاب جایگاه خودشان را بدانند

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران "مهدی دواتگری" عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مناظره «بررسی مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس» که امروز (چهارشنبه) در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا استانی شدن انتخابات از خرید و فروش رای جلوگیری می‌کند اظهار کرد: هنگامی که ما نظام‌های سیاسی و انتخاباتی را در مجلس قرار می دهیم یک طرح نوینی است که هیچ کشوری از نمونه پیروی نکرده است.

وی با بیان این که نظام‌های انتخاباتی به طرق مختلف اجرا می‌شوند ادامه داد: بعضی از نظام‌های انتخاباتی به صورت تک حوزه‌ای، لیستی و اکثریت مطلق هستند و هم چنین شیوه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد مثلا در کشورهایی که بحث تقویت احزاب و کمک به تحزب مطرح است لازم است بدانند در کشور انگلستان 651 حوزه انتخابیه و نماینده پارلمان و یا نماینده مجلس عوام وجود دارد.

دواتگری افزود: یعنی حوزه‌های انتخابیه به صورت حوزه‌هایی جز تعریف شده‌اند البته در بخشی از آن‌ها احزاب نیز نقش کلیدی دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به خرید و فروش رای تصریح کرد: در حوزه‌های انتخابیه موجود این حوزه را توسعه خواهیم داد و استانی شدن انتخابات به صورت مجلس خبرگان رهبری نیست که ما یک حوزه انتخابیه استانی با لیست واحد در سطح استان داشته باشیم.

وی گفت: اگر بنا باشد که جلوی خرید و فروش رای را بگیریم گستره استانی شدن را شکل خواهیم داد.

دواتگری با بیان این که احزاب به شکل واقعی در کشور ما نمود نداشته است افزود: در حال حاضر ما بیش از 200 حزب داریم اما تعداد آن‌ها انگشت شمارند و ما نمی‌توانیم روی این احزاب حساب باز کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: هر چند در آستانه انتخابات احزابی ظهور می‌کنند و با پایان آن دوره عمرشان نیز به پایان می‌رسد داریم و نمونه بارز آن این است که در آستانه انتخابات مجلس پنجم حزب کارگزاران سازندگی ظهور کرده و در آستانه مجلس ششم حزب مشارکت ظهور کرده است.

** نمی‌توان نسبت به احزابی که دولت ساخته است اتکایی داشت


وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان نسبت به احزابی که دولت ساخته است اتکایی داشت و ساختار و نظام انتخاباتی خودمان را براساس آن تعریف کرد.

دواتگری گفت: اگر در یک حوزه انتخاباتی که یک یا چند شهرستان را دربربگیرد ما نگران خرید و فروش رای باشیم قطعا حوزه استانی بیشتر نمود خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در انتخابات حتما بحث خرید و فروش رای و پول‌های کثیف را به شدت خواهیم داشت.

** مجلس را به سوی تحزب گرایی سوق دهیم

وی با اشاره به کمک به احزاب افزود: باید مجلس را به سوی تحزب گرایی سوق دهیم که این موضوع در مدل‌های سیاسی و نظامی جواب داده است البته ممکن است آثاری نیز داشته باشد اما باید این تجربه را دیر یا زود به دست آوریم.

دواتگری با طرح این سوال که چه قدر می‌توانیم متکی به احزابی که توان حضور در عرصه و رقابت‌های سیاسی را ندارند باشیم و سرنوشت سیاسی جامعه را تحویل آن‌ها دهیم گفت: طرح استانی شدن حرکت خوبی است منوط براینکه باید پایه‌های احزاب را تقویت کرده و از تحزب گرایی حمایت کنیم و هم چنین جایگاه احزاب را تعریف کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: احزاب باید جایگاه خودشان را بدانند و این مسئله می‌تواند ما را به سوی استانی شدن به صورت مطلق سوق دهد.

وی افزود: در حال حاضر نماینده پل ارتباطی میان مردم با دولت است طبیعی است که یک روستایی مطالباتی داشته باشد اما نمی‌تواند به رئیس‌جمهور، وزیر و استاندار مراجعه کند.

دواتگری اظهار کرد: اگر بخواهیم بحث استانی شدن را در شرایط موجود تعریف کنیم لازم است ابتدا جایگاه آن‌ها را تعریف و تقویت کنیم.


ادامه دارد...

برچسب ها: احزاب ، تحزب ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار