با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی از این پس بر اقدامات پولی و بانکی موسسات اعتباری نظارت خواهد کرد.

بانک مرکزی بر موسسات اعتباری نظارت می‌کندبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز با  طرح استفساریه قانون پولی و بانکی کشور موافقت کردند.

در موضوع این استفساریه آمده است: آیا قوانین و مقرراتی که ناظر بر فعالیت بانک‌ها هستند (از جمله ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور) موسسات اعتباری غیربانکی و سایر نهادهایی که به تشخیص بانک مرکزی به عملیات بانکی مبادرت می‌ورزند را نیز دربرمی‌گیرد یا خیر؟

نمایندگان در پاسخ به استفساریه گفته‌اند: بله، قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت بانک‌ها و نیز ماده 39 قانون پولی  و بانکی کشور، شامل تمامی مومسسات اعتباری غیر بانکی و نهادهایی که به تشخیص بانک مرکزی به عملیات بانکی مبادرت می ورزند، نیز می‌شود.

همچنین نمایندگان با الحاقیه به این طرح تصریح کردند: "به استثنای صندوق‌های توسعه‌ای و حمایتی دولتی مانند صندوق حمایت از توسعه کشاورزی " بعد از عبارت "مبادرت می‌ورزند" جایگزین کلمه "نیز" می‌شود.

در مقدمه دلایل توجیهی استفساریه مذکور آمده است: حدود 7 هزار بانک و صندوق قرض‌الحسنه در کشور وجود دارد این درحالی است که بسیاری از صندوق‌ها فاقد مجوز قانونی هستند بانک مرکزی به حکم وظیفه باید با آنها برخورد کند، لیکن این نظر وجود دارد که نظارت بانک مرکزی نسبت به بانک‌ها می‌باشد و صندوق‌ها باید در کشور رها باشند؟ به نظر می‌رسد که ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور و سایر مقدمات بانک‌‌ها  شامل صندوق‌ها که عملا مانند بانک‌ها و بعضا فراتر از بانک‌ها کار می‌کنند نیز است.

استفساریه مذکور با 120 رأی موافق، 4 رأی مخاف و 9 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: قوانین ، فعالیت ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار