این روزها با گذر از هر کوی و برزن شاهد تبلیغات علنی موسساتی هستیم که به راحتی مدعی فروش دیپلم هستند، مراکزی که با استفاده از عدم آگاهی محصلین مقاصد شومی در سر می‌پرورانند، این گزارش به کشف محموله‌ای بالغ بر یک میلیون مدرک تحصیلی جعلی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛ از سال‌های گذشته موسسات یا اشخاصی با استفاده از عدم آگاهی دانش‌آموزان و والدین آنها سعی در جعل مدارک دیپلم و حتی پیش دانشگاهی و کاردانش کرده‌اند، مدارکی که شاید چند صباحی عده‌ای را در کار یا تحصیل جلو اندازد، اما در کوتاه مدتی دست خاطیان را رو خواهد کرد.

بنابراین گزارش، در طی ماه‌های اخیر دو محموله 500 هزار تایی مدرک‌ جعلی توسط وزارت آموزش و پرورش کشف شده و معدوم گشته است، مدارکی که اگر به دست نااهلان در اختیار دانش آموزان قرار می‌گرفت، شاید لطمات جبران ناپذیر بر بدنه علمی- آموزشی کشور وارد می‌ساخت.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه در همین خصوص توضیح داد: خوشبختانه در دولت تمهیدات خوبی برای سازماندهی مراکز صدور مدرک وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، اما این دو محموله که طی ماه‌های گذشته کشف شده بالغ بر 500 هزار مدرک در هر محموله بوده است و به کمک نیروهای امنیتی و قضایی کشف و منهدم گردید.

وی ادامه داد: در گذشته استعلام مدارک توسط مدارس صورت می‌گرفت و تشخیص جعل یا صحت مدرک چندان جامع نبود، اما اکنون فرآیند استعلام مدارک بسیار کامل بوده است و اگر کسی از این مدارک استفاده کند، متوجه ضرر و زیان فراوان می‌شود؛ به گونه‌ای که 4 سال هویت تحصیلی و شخصیتی‌اش خدشه دار خواهد شد، یا حتی اگر استخدام ارگانی شود نیز دچار زحمت و خلع از کار ‌می‌گردد.

وی، با بیان اینکه در راستای کشف مدارک جعلی قبل از توزیع فرآیند اصلاح مآخذ عبور صورت گرفته است، ادامه داد: در سال تحصیلی جاری جعل مدرک نسبت به سال قبل بسیار کاهش یافته است و ما می‌توانیم این دو محموله را نیز قبل از توزیع کشف کنیم و در مرحله چاپ آنها شناسایی و متهم‌شان کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص قیمت این‌گونه مدارک، افزود: حداقل این مدارک از 400 هزار تومان شروع و به بالاتر نیز می‌رسد، البته این مدارک توسط موسسه خاصی جعل نمی‌‌شود بلکه توسط اشخاص سودجو انجام می‌شود و اگر موسسه‌ای در این زمینه دخیل باشد پوشش ظاهری دیگری دارد و به صورت پنهان جعل مدرک انجام می‌دهد.

وی در پایان افزود: هیچ کدام از این مدارک منسوب به وزارت آموزش و پرورش نیست و اگر در داخل آموزش و پرورش خطایی رخ دهد، در حد خطای انسانی یا ثبت نمرات بیشتر نخواهد بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار