نخست وزیر ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور آمریکا خواستار اجرای سریعتر انتقال نظامیان آمریکایی به خارج از اوکیناوا شد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا گفت آمریکا و ژاپن شرکایی هستند که ارزش های بنیادی مشترکی دارند. این ائتلاف نه تنها موجب امنیت و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام بلکه در کل جهان شده است. دو کشور در مقابله با اقدامات یکجانبه برای برهم زدن شرایط کنونی در منطقه ایستاده ایم. هرگونه مناقشه باید براساس قوانین بین المللی به طور صلح آمیز حل و فصل شود و نباید هیچ اقدام قهری یا ارعاب در این زمینه صورت گیرد. ژاپن از سیاست جدید آمریکا مبنی بر تاکید بیشتر بر منطقه آسیا و اقیانوس آرام استقبال می کند ژاپن همچنین از موضع باراک اوباما رییس جمهور آمریکا که حمایت خود را از سیاست ژاپن مبنی بر همکاری جمعی برای برقراری صلح اعلام کرده است استقبال می کند. ما همچنین از تغییر آرایش نیروهای آمریکایی در ژاپن استقبال می کنیم. تهدید ها و مشکلات ناشی از پایگاه نیروهای آمریکایی باید با تغییر مکان این پایگاه هر چه سریعتر برطرف شود. رونق اقتصادی موجب صلح می شود ما خواستار آن هستیم که توافقنامه تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام هر چه سریعتر اجرایی شود. درباره مسایل دو جانبه ژاپن و آمریکا نیز باید تاکید شود که پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته است. و ما به همکاری خود برای پیشبرد توافقنامه تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام، اوضاع شرق آسیا ، حل و فصل مسئله اتباع ربوده شدن ژاپن توسط کره شمالی، مسایل موشک های هسته ای کره شمالی، اوضاع اوکراین، مسئله هسته ای ایران و مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد. علاوه بر آن دو کشور به همکاری خود در زمینه های مبارزه با تغییرات جوی، مبارزه با اشاعه بیماریهای واگیر، اصلاح شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهند داد. جهان با مسایل مهمی روبرو است و دو کشور ضمن تبادل دیدگاههای خود در این زمینه ها توافق کرده اند که به همکاری برای حل و فصل این مسایل ادامه دهند. دو کشور از ظرفیت های زیادی برای توسعه مناسبات و همکاری های خود برخوردار هستند. زمینه های مربوط به انرژی، تاسیسات زیربنایی، فناوری، علوم و فضا و نیز مسایل مربوط به زنان از جمله مسایلی است که دو کشور توافق کرده اند درباره آن به همکاری های خود ادامه دهند.
ژاپن مصمم به همکاری با هدف پیشبرد ارزش های اساسی از جمله آزادی و دموکراسی ، حقوق بشر و حاکمیت قانون با هدف استقرار صلح و پیشرفت اقتصادی درجهان است.
این دیدار می تواند آغازی تازه برای مناسبات ژاپن و آمریکا باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار