محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت اتومایزرهای پیشرفته برای جمع آوری گازهای سمی منتشر شده در محیط و کاهش آلودگی ها شدند.

مجری این طرح تحقیقاتی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،گفت: مراحل تحقیقاتی این پروژه از سال 81 باطراحی و ساخت اتومایزرهای پیشرفته برای جمع آوری گازهای سمی دردانشگاه تبریزمشارکتو همکاری مرحوم پروفسور سید وهاب پیروز پناه در دانشگاه تبریزآغاز شد.

دکتر محمد تقی شروانی تبار،افزود: تکنولوژی این سیستم پیشتر در انحصار کشورهای پیشرفته صنعتی و جهان اول بوده که با سعی و تلاش متخصصان داخلی بومی سازی و بروز رسانی شده است.

وی در ادامه افزود:برای ساخت این دستگاه با توجه به مقیاس عملیاتی، هزینه های ساخت آن نیز متغیر است این در حالی است که برای پروژ هایی کوچکتر هزینه ساخت ان کمتر از 10 میلیون تومان می باشد .

شروانی تبار، با اشاره به اینکه این طرح پژوهشی برای سه هدف عمده از جمله جذب آلاینده های هوا در مبدا آلاینده کننده مانند نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانجات سیمان، ایجاد پارک های تنفس مصنوعی برای کاهش آلودگی هوا در شهر های بزرگ و صنعتی و جذب گاز های سمی که از منابع مختلف ممکن در محیط منتشر می شود، ساخته شده است افزود: موارد کاربردی این سستم عبارتن: 1- از تخمین و جمع اوری گازهی شیمیایی متساعد شده (شیمیایی خطرناک) از طریق محاسبات نرم افزاری ،و جلوگیری از انتشار و صدمات بیشتر

2- استفاده به عنوان اسکراپر در صنایع پالایشگاهی و آلوده کننده از قبیل کارخانجات سیمان و دیگر صنایع سنگین :این دستگاه در انتهای دودکشها قرار می گیرد و از طریق انالیز گازهای خروجی به وسیله سنسورهای تعبیه شده غلظت و مواد الاینده ان ها را انداره گیری کرده و بدون ایجاد مقاومتدر خروج گازها آلاینده انه را جذب می کند و یا مانع از انتشا انه می شود.

3- می توان از این دستگاه به عنوان درختان مصنوعی برای به وجود اوردن هوای سالم و عاری از الاینده نیز استفاده کرد که از طریق نصب این دستگاها در پارکها و فضاهای بازی به این مهم دست یافت .

به گفته وی، اتومایزرها و اسپری های پیشرفته در دانشکده فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز و شرکت دانش بنیان سامانه های فراصوت نوید ایرانیان که در مرکز رشد واحد های فناوری این دانشگاه تبریز مستقر است، آمادهتولید انبوه می باشد.

استاد دانشکده فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز یادآور شد: این امور در دنیا وجود داشته اما کاربرد و دانش، طراحی و ساخت این اتومایزرها و اسپری های پیشرفته کاملا بومی است.

وی گفت: پیشتر در زمان جنگ تحمیلی و استفاده رژیمبعث از سلاح های شیمیایی دانشمندان و متخصصین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی موفق به ساخت دستگاه مشابه شده بودند که از طریق پاشیدن آب و سایر حلالهااز انتشارگازهای سمی جلوگیری می کردند.

شروانی تبار افزود: می توان از این دستگاه به عنوان کاتالیزور در مسیر خروجی گازهای تولید شده با توجه به اینکه 72 در صد الاینده ها در شهرهای بزرگ مر بوط به منابع الاینده متحرک یعنی خودروها و موتور سیکلت ها هستند استفاده کرد.

شایان ذکر است :باتوجه به وارداتی بودن وهزینه نسبتا بالای تعویض کاتالیزور خودروها تعدا د انگشت شماری اقدام به تعویض این قطعه می کنند این در حالی است که می توان با حمایت از این پژو هشگران و محققان کاتالیزورها را به صورت انبوه در کشور تولیدکرد و از خروج ارز و کنترل کیفیت آلودگی هوا اقدامات مناسبی انجام داد .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.