بیرجند ؛

زاغ بور منحصربه فردترین پرنده آندمیک ایران

تالاب کجی نمکزار نهبندان خراسان جنوبی زیستگاه منحصربه فردترین و پرنده آندمیک ایران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ زاغ بور جزو آن دسته از پرندگانی است که فقط در ایران و آن هم در استانهای سمنان، یزد و به ویژه در خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان زندگی می کند.

از زاغ بور به عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می کنند ،همچنین این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیتهای گردشگری طبیعت منطقه محسوب می شود.

این پرنده 24 سانتیمتر طول دارد و شبیه هدهد اما بدون تاج سر و دارای دم و منقارسیاه و بلند با اندکی خمیدگی به پایین و بالهای پهن است.

رنگ پر و بال آن نخودی مایل به قهوه ای، صورت کمرنگ تر و از قاعده منقار تا چشمها لکه سیاه رگه مانند و نیز لکه سیاه بزرگی در بالای سینه اش مشاهده می شود.

پاهای آن بلند و سیاه است و برای دویدن در بیابان تکامل یافته و در حقیقت بیشتر به هدهد و چکاوک هدهدی شبیه است.

این پرنده بسیار فریبنده و زرنگ و دمش را اندکی به صورت پره مانند نگه می دارد و بیشتر روی زمین راه رفته و به سرعت می دود تا از مقابل دیدگان پنهان شود.

این پرنده را در مناطق استپی، بیابانی، بیابانهای ماسه ای با گیاهان پراکنده و دشتهای پوشیده از گیاه قیچ می توان مشاهده کرد.

زاغ بور در میان بوته های مختلف نظیر قیچ آشیانه می سازد و در اردیبهشت ماه حدود چهار تا شش تخم می گذارد، این پرنده از حشره ها و دانه های گیاهان تغذیه می کند.
 
انتهای پیام   /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.