معاون اول رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی باید به منظور ارتقای سطح اقتصاد و تولید در کشور وارد میدان شود و کشور نیازمند رشد اقتصادی بیش از 8 درصد است و همچنین مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی را در برنامه خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار رفاهی باشگاه خبرنگاران اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در برنامه ششمین همایش ملی کار که صبح امروز در سالن تلاش برگزار شد، با اشاره به اهمیت چرخه تولید در کشور اظهار کرد: قشر کارگر، قشری مولد و زحمتکش در جامعه تلقی می‌شود که جامعه را به سمت صنعتی شدن پیش می‌برد و نقش مهمی در چرخه تولید و سازندگی کشور دارد که باید مراتب قدردانی از این قشر را به نحو شایسته‌ای انجام دهیم و جامعه کارگری در اقتصاد کشور سهم عمده‌ای دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها به وجدان کاری تاکید کرده‌اند که باید در محیط کار وجدان کاری را رعایت کنیم و هر شخصی از نگهبان تا بالاترین مقام باید در محل کار خود فکر خدمت به مردم باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت لزوم اشتغال در کشور تاکید کرد: زمانی که باید بیکاری افراد شاغل مواجه می‌شویم، باید بررسی کنیم که چه سیاست‌هایی در گذشته به کار گرفته شده است که در حال حاضر شاغلین با بیکاری مواجه شده‌اند.

وی با اظهار تاسف از حادثه سال‌های گذشته در ایران افزود: موج بیماری هلندی که در سال 53 در کشورهای نفتی افزایش یافت، آسیب بزرگی به اشتغال به این کشور از جمله ایران وارد کرد و همان زمان بود که کشورهای نفتی به این نتیجه رسیدند که باید از درآمد نفت صندوق ذخیره ارزی ایجاد کنند تا این درآمدها در این صندوق سرمایه گذاری شود و در زمان افت و خیز بهای نفت با مشکل مواجه نشوند و در این میان محدود کشورهایی در موج دوم کاهش بهای نفت آسیب دیدند و ونزوئلا و ایران از جمله دو کشوری بودند که در این میان آسیب دیدند، چرا که حساب‌های ذخیره ارزی در موارد غیر ضروری صرف شده بود و زمانی که دولت هشتم به دولت نهم تحویل داده شد، دوازده میلیارد دلار موجودی نقدی ذخیره ارزی بود که به دلیل استفاده بی رویه در آن زمان مجمع تشخیص مصلحت وارد شد به جای صندوق ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی را ایجاد کرد تا بخشی از این درآمد‌ها در صندوق توسعه ملی ذخیره شود تا در مواقع بحرانی بتوان از آن استفاده کرد.

جهانگیری ادامه داد: 170 میلیارد دلار موجودی ذخیره ارزی اگر در مواقع غیر ضروری استفاده نمی‌شود و وارد چرخه سرمایه گذاری می‌شد، با کاهش بهای نفت دچار بحران نمی‌شدیم و هیچ کشوری اجازه تحریم ایران را به خود نمی‌داد.

وی ادامه داد: در زمانی شعار بود که با دنیا در حال تعامل هستیم اما با وارد شدن کالاهای مصرفی آسیب جدی به اقتصاد وارد شد و باید از این درس بگیریم و اقتصاد ایران را از اتکا به درآمد نفتی جدا کنیم و از درآمد نفتی فقط در کارهای عمرانی استفاده کنیم.


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گستردگی دولت افزود: دولتی به این بزرگی با قدرت بسیار کند در حال حرکت است و نمی‌تواند کارهای مهمی را انجام دهد و یکی از معضلات پیش روی کشور، گستردگی بنگاه‌های اقتصادی با کارآیی و تولید کم است که این خود نیز آسیب جدی وارد می‌کند و باید به فکر راه اندازی دولت چابک باشیم.

جهانگیری با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد ایران تصریح کرد: بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد ایران باشد و وارد عرصه شود چرا که این کشور به رشد اقتصاد بیش از 8 درصد نیاز دارد و باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم که اگر در این زمینه رشد نداشته باشیم، در آینده نزدیک با حجم گسترده بیکاران مواجه می‌شویم و آنچه اهمیت دارد، بیکاران تحصیل کرده است که با 10 ها سال گذشته بسیار متفاوت هستند و تحصیلات دانشگاهی را به منظور رفاه بیشتر و اشتغال مناسب کسب کرده‌اند.

جهانگیری با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول حجم اقتصاد ایران را بر اساس خرید مردم هزار و 350 هزار میلیارد دلار دانسته که سرانه مردم 17 هزار دلار است و بر اساس تقسیم ریالی به نرخ رسمی ارز، 400 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داریم و جز 20 اقتصاد دنیا معرفی شده‌ایم و چنین اقتصادی می‌تواند نیاز شغلی را تامین کند اما بخش خصوصی در این زمینه باید مساعدتی بیش از گذشته داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: حجم اقتصاد در سال گذشته 200 میلیارد دلار بوده است و با این حجم باید با دنیا در تعامل باشیم و بازار ایران نیازمند ارتباطات خارجی است و بخش خصوصی نیز می‌تواند به شکل مطلوب در این زمینه وارد شود.

وی با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار ادامه داد: از سال گذشته گروهی برای رصد و پایش فضای کسب و کار وارد شده‌اند و 10‌ها شاخص را برای بهبود این حوزه در نظر گرفته‌اند و بسیاری از موانع ایجاد بنگاه‌های اقتصادی را از میان بر می‌دارند که از جمله آن می‌توان به صدور مجوز برای بنگاه‌ها یاد کرد که این خود مانع جدی بر سر راه تشکیل بنگاه‌های اقتصادی است.

وی در ادامه با اشاره با اهمیت مبارزه با فساد افزود: مبارزه با فساد جزو برنامه‌های اصلی دولت است و باید به این سمت حرکت کنیم.

جهانگیری با اشاره به اهمیت سه ضلع کارفرما، کارگر و دولت بیان کرد: این سه ضلع باید مکمل یکدیگر باشند تا جامعه از فعالیت آن‌ها سود مطلوبی را کسب کند.

جهانگیری در پایان گفت: منافع مشترک سه گروه در رشد اقتصادی بسیار تاثیر گذار است و جامعه می‌تواند به دستاوردهای مهمی برسد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار