باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

ریل تولید در مسیر دست اندازها/ اقتصادی با مردان یقه‌ رنگی

آنچه که از تریبون مسئولان به گوش می رسد شعار زیبا و دل نشین " حمایت از تولید داخلی" است شعاری که کماکان پس از سالها، ارتقای درجه نیافته و همچنان به کار خود به عنوان یک جمله کلیشه ای ادامه می دهد و انگار قصد بالفعل شدن را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نرخ بالای سود بانکی، واکنش های نامتعادل بازار، نبود همت کافی برای جلوگیری از قاچاق، واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری، قوانین دست و پاگیر و کوچک بودن چتر حمایت دولت عوامل تشکیل سیاه چاله هایی است که در مسیر تولید قرار گرفته و قبل و بعد از تحریم هم نمی شناسد. 

البته داستان غم انگیز تولید برای کسانی که کنار گود نشسته اند چندان قابل درک نیست همانهایی که  فضای نامناسب برای کسب و کار، عدم پشیبانی از بخش خصوصی و جاده پر پیچ و خم دستیابی به تسهیلات بانکی را سالیان سال رقم زدند و به چهارساله های این دوره و آن دوره هم محدود نمی شود. 

سوی دیگر این داستان مردمی هستند که همواره چشمشان به بازار است و منتظر هستند تا با اتفاقی روند نزولی قیمتها را ببینند غافل از اینکه داستان قیمتها بیش از 70 درصد، در مجموعه ای دست به دست می شود که نامش را تحریم داخلی بگذاریم بهتر است.
  
البته تحریم داخل مدتهاست که سدی شده در برابر تولیدکنندگان و البته حمایت از مصرف کننده ای که همواره ملزم به خرید کالای نه چندان با کیفیت داخل شده است.

در واقع در کنار این دست و پنجه نرم کردن تولید کشور با مشکلات کوچک و بزرگ متاسفانه  قدرت خرید هم به نحوی کاهش داشته که مردم تنها به حضور در بازار و نظاره بر کالاها اکتفا کرده اند. 
 
حمایت از تولید داخل هنوز رنگ واقعیت نگرفته است

در این بین آنچه که از تریبون مسئولان به گوش می رسد شعار زیبا و دل نشین " حمایت از تولید داخلی" است شعاری که کماکان پس از سالها، ارتقای درجه نیافته و همچنان به کار خود به عنوان یک جمله کلیشه ای ادامه می دهد و انگار قصد بالفعل شدن را ندارد.

خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در سرفصل اقدامات دولت است، می گوید: امروز هنوز مصرف کننده نیاز خود را در میان کالاهای تولید داخل نمی بیند و در این بین می بایست کیفیت و میزان تولید داخلی را به اندازه ای بالا ببریم که نظر مصرف کننده بر اساس معیارهای صحیح تامین شود درواقع اگر تولید داخلی تامین کننده نیاز مشتری باشد، مشتری به سمت محصول خارجی نمی رود.

خسرو تاج البته با این جملات آّبی بر اتش نارضایتی مردم ریخت اما تعجب آور است که یکی از مسولان دولتی که خود در جایگاهی است که متولی نظارت بر این امر است فقط به دنبال تایید حقایق باشد و گامی در جهت اصلاح ماجرا برندارد.

 سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن ایران هم معتقد است چالش‌های صنعت به گونه‌ای است که حل آنها از توان قوه مجریه به تنهایی خارج است، اما به هرحال آنچه که امروز بحث محوری صنعت و تولید کشور است مربوط به "نقدینگی" می شود.

وی کمبود نقدینگی و فقدان حمایت بانک‌ها از صنعت و فشار ناشی از جریمه‌های سنگین، را عامل جدایی پویایی از بخش صنعت می داند و همین امر را عامل نبود همگامی و همراهی تولیدبا هدفمندی یارانه‌ها مطرح می کند.

نورچشمی‌ها شاه بیت مشکلات تولیدکنندگان واقعی

در این بین سهم عقیم مانده تولید در دریافت یارانه خود مثنوی هفتاد من است که در چند سطر نمی گنجد ولی می توان شاه بیتی را برای مشکلات تولید در نظر گرفت و آن اینکه " انحصار برای نور چشمی ها و ضرر برای تولید کنندگان واقعی" 
 
در این راستا بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است: همواره در تمام دولت ها افرادی به صورت خاص مورد حمایت قرار گرفته اند و این مسئله به امروز و دیروز ختم نمی شود در واقع برخی از افراد از برکات دولت های مختلف توانسته اند جایگاهی را برای خود ترسیم کنند که به عنوان "نورچشمی" شناخته شوند.

وی البته این مسئله را نیز عنوان می کند که دولت کنونی اقدام خاصی را برای تولید ملی انجام نداده است اما توانسته بسیاری از نا به سامانی هایی که میراث دولت های قبل بود را بهبود بخشد.

این مسئله همان دغدغه ای است که تولیدکنندگان از آن تحت عنوان "گمشده ای به نام اعتماد" یاد می کنند، البته باید گفت که این ماجرا نیز یک ساله بوجود نیامده و درخت تنومند بی اعتمادی تولید کننده به بازار و مصرف کننده به تولید داخل روزی نهال کوچکی بوده که با بی برنامه گی ها و البته بابرنامگی ها به اینجا رسیده و در بازارهای خرد و کلان تبدیل به مهره اصلی شکایت این دو قشر شده است.   

بر اساس این گزارش؛ صحبت از کمک به تولید همیشه مطرح است و به امروز ودیروز محدود نمی شود بلکه برنامه های چهارساله نیز هرکدام به نحوی خواستند کمک حال باشند به گونه ای که طبق گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی برنامه ششم توسعه تا ابتدای خردادماه ابلاغ می شود که در این صورت بودجه سال 95 بر اساس این برنامه تنظیم خواهد شد.

اما باید توجه داشت که پا روی پا انداختن و اکتفا به ارائه سخنرانی نمی تواند راه حل خروج تولید از رکود و چالش باشد بلکه نیاز به یک همت مضاعف و برنامه ریزی منطقی دارد، زیرا هموار کردن راه ناهموار به ارث رسیده نیز می تواند تنها به عنوان یک مقدمه برای سامان بخشیدن به اوضاع تولید تلقی شود.
 

گزارش: سمیه رسولی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Amir ALi
۱۲:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
khoda ghovat ...khaste nabashid
آخرین اخبار