کار‌شناس طیور مطرح کرد

تبدیل واحد های سنتی به صنعتی با تجمیع مرغداری‌ها

روش تلقیح مصنوعی در مرغداری‌ها، در کشور می‌تواند روش مناسبی باشد اما با توجه به شرایط کنونی تنها عامل کوچکی از جریان تولید مرغ و تخم مرغ است.

نوذر فروردین کار‌شناس مرغ و مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص پرورش مرغ به شیوه سنتی و صنعتی گفت: طبیعتا بین روشهای سنتی و صنعتی تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد . 

وی ادامه داد: در روشهای سنتی هزینه‌ها، میزان مصرف دارو و حجم آلودگی‌ها بسیار بالاست و از طرفی میزان استفاده واحد حجم و واحد سطح بسیار کمتر از آن چیزی است که می‌تواند باشد، در صورتی که در سیستم مرغداری صنعتی هیچ کام از این معایب به چشم نمی‌آید. 

فروردین بیان کرد: در دنیای امروز و مخصوصا در کشور ما جایگزینی شیوه‌های سنتی به شیوه‌های صنعتی از ضروریات است و در دنیای امروز استفاده از شیوه‌های سنتی عملا امکان پذیر نیست. 

وی گفت: نگاه ما به تولید باید نگاه بهینه باشد، دورنمای صادرات باید در راس برنامه‌ها قرار گیرد، و اگر هزینه‌ها بالا باشد امکان رقابت در بازار‌های منطقه‌ای را نخواهیم داشت. 

فروردین ادامه داد: هرگاه با مشکل کمبود مرغ مواجه می‌شویم به جای حل مسئله، صورت را پاک کرده و به دنبال واردات مرغ از برزیل می‌رویم و مهم‌ترین دلیلش این است که در برزیل از شیوه‌های صنعتی استفاده می‌شود و با حمایت‌های دولت این کشور و مشوق‌های صادراتی که برای تولیدکنندگانشان در نظر می‌گیرند هیچ وقت مشکلی برای صادرات ندارند و درهای این کشور به روی متقاضیان باز است. 

این کار‌شناس طیور در ادامه تصریح کرد: ایران باید به سمت شیوه‌های کاملا صنعتی پیش برود و در این خصوص نیاز به نقدینگی دارد و متاسفانه مرغداران به جهت اینکه در سالهای اخیر متحمل ضرر و زیان شده‌اند، دیگر توان و تحمل پرداخت هزینه‌ها را ندارند. 

فرودین گفت: امروزه در دنیا از شیوه‌های جدیدی برای تهیه خوراک استفاده می‌شود که از ان جمله می‌توان به تلقیح مصنوعی اشاره کرد. 

وی ادامه داد: نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای منطقه و از جمله هند از روش تلقیح مصنوعی استفاده می‌شود که روشی مناسب و به صرفه برای تولید تخم مرغهای نطفه دار به شمار می‌رود. 

فروردین در خصوص مزایای این طرح گفت: در شیوه تلقیح مصنوعی حجم و باروری تخم مرغ‌ها به ۱۰۰ درصد می‌رسد و سودآوری آن نیز بالاست. 

وی تصریح کرد: این روش می‌تواند روش درکشور می‌تواند روش مناسبی باشد اما با توجه به شرایط کنونی تنها عامل کوچکی از جریان تولید مرغ و تخم مرغ است. 

این کار‌شناس طیور در خصوص وضعیت فعلی اکثر مرغداری‌ها و عدم حمایت از این بخش اظهار داشت: میزان تولید مرغ در کشور سالانه ۲ میلیون تن و تولید تخم مرغ کمتر از یک میلیون تن در سال است که این مقدار تنها نیاز مصرف داخلی کشور را برآورده می‌کند. 

وی ادامه داد: شاید این میزان تولید باعث شده که هر‌گاه دولت بخواهد تسهیلاتی را برای بخشهای صنعتی و کشاورزی اختصاص دهد جایی برای مرغ و تخم مرغ نباشد. 

فروردین بیان داشت: به جهت حمایت از تولیدکنندگان مرغ وزارت جهاد کشاورزی زنجیره تولیدی را تعریف کرده‌اند و با توجه به پایداری این زنجیره تولید در بعضی از مرغداری‌های صنعتی، تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود. 

این کار‌شناس طیور ادامه داد: البته بهتر است این زنجیره برای مرغهای تخم گذار نیز تعریف شود و امیدواریم که این امر هر چه زود‌تر از سوی وزارت جهاد ابلاغ گردد. 

فروردین بیان داشت: ضرر و زیان‌های وارده به تولید کنندگان سنتی مرغ و تخم مرغ در کشور دورنمای خوبی ندارد و در این روز‌ها شاهد ان هستیم که مرغداران تخم مرغهای خود را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند. 

وی ادامه داد: قطعا در روشهای سنتی مرغدار با وجود زیان و خسارت وارده نمی‌تواند واحد تولیدی خود را تعطیل کند و ناچار است هزینه‌های غذا، دارو و سایر خدمات را پرداخت کن به امید سودآوری. 

فروردین در پایان خاطرنشان کرد: واحدهای کوچک با ظرفیت‌های کم می‌توانند با تجمیع پروانه‌های خود به واحدهای بزرگتری تبدیل شده و به جای استفاده از شیوه‌های سنتی و نیمه صنعتی به واحدهای صنعتی تبدیل شوند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مرغداری ، صنعتی ، تلقیح ، مصنوعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار