روش تلقیح مصنوعی در مرغداری‌ها، در کشور می‌تواند روش مناسبی باشد اما با توجه به شرایط کنونی تنها عامل کوچکی از جریان تولید مرغ و تخم مرغ است.

نوذر فروردین کار‌شناس مرغ و مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص پرورش مرغ به شیوه سنتی و صنعتی گفت: طبیعتا بین روشهای سنتی و صنعتی تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد . 

وی ادامه داد: در روشهای سنتی هزینه‌ها، میزان مصرف دارو و حجم آلودگی‌ها بسیار بالاست و از طرفی میزان استفاده واحد حجم و واحد سطح بسیار کمتر از آن چیزی است که می‌تواند باشد، در صورتی که در سیستم مرغداری صنعتی هیچ کام از این معایب به چشم نمی‌آید. 

فروردین بیان کرد: در دنیای امروز و مخصوصا در کشور ما جایگزینی شیوه‌های سنتی به شیوه‌های صنعتی از ضروریات است و در دنیای امروز استفاده از شیوه‌های سنتی عملا امکان پذیر نیست. 

وی گفت: نگاه ما به تولید باید نگاه بهینه باشد، دورنمای صادرات باید در راس برنامه‌ها قرار گیرد، و اگر هزینه‌ها بالا باشد امکان رقابت در بازار‌های منطقه‌ای را نخواهیم داشت. 

فروردین ادامه داد: هرگاه با مشکل کمبود مرغ مواجه می‌شویم به جای حل مسئله، صورت را پاک کرده و به دنبال واردات مرغ از برزیل می‌رویم و مهم‌ترین دلیلش این است که در برزیل از شیوه‌های صنعتی استفاده می‌شود و با حمایت‌های دولت این کشور و مشوق‌های صادراتی که برای تولیدکنندگانشان در نظر می‌گیرند هیچ وقت مشکلی برای صادرات ندارند و درهای این کشور به روی متقاضیان باز است. 

این کار‌شناس طیور در ادامه تصریح کرد: ایران باید به سمت شیوه‌های کاملا صنعتی پیش برود و در این خصوص نیاز به نقدینگی دارد و متاسفانه مرغداران به جهت اینکه در سالهای اخیر متحمل ضرر و زیان شده‌اند، دیگر توان و تحمل پرداخت هزینه‌ها را ندارند. 

فرودین گفت: امروزه در دنیا از شیوه‌های جدیدی برای تهیه خوراک استفاده می‌شود که از ان جمله می‌توان به تلقیح مصنوعی اشاره کرد. 

وی ادامه داد: نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای منطقه و از جمله هند از روش تلقیح مصنوعی استفاده می‌شود که روشی مناسب و به صرفه برای تولید تخم مرغهای نطفه دار به شمار می‌رود. 

فروردین در خصوص مزایای این طرح گفت: در شیوه تلقیح مصنوعی حجم و باروری تخم مرغ‌ها به ۱۰۰ درصد می‌رسد و سودآوری آن نیز بالاست. 

وی تصریح کرد: این روش می‌تواند روش درکشور می‌تواند روش مناسبی باشد اما با توجه به شرایط کنونی تنها عامل کوچکی از جریان تولید مرغ و تخم مرغ است. 

این کار‌شناس طیور در خصوص وضعیت فعلی اکثر مرغداری‌ها و عدم حمایت از این بخش اظهار داشت: میزان تولید مرغ در کشور سالانه ۲ میلیون تن و تولید تخم مرغ کمتر از یک میلیون تن در سال است که این مقدار تنها نیاز مصرف داخلی کشور را برآورده می‌کند. 

وی ادامه داد: شاید این میزان تولید باعث شده که هر‌گاه دولت بخواهد تسهیلاتی را برای بخشهای صنعتی و کشاورزی اختصاص دهد جایی برای مرغ و تخم مرغ نباشد. 

فروردین بیان داشت: به جهت حمایت از تولیدکنندگان مرغ وزارت جهاد کشاورزی زنجیره تولیدی را تعریف کرده‌اند و با توجه به پایداری این زنجیره تولید در بعضی از مرغداری‌های صنعتی، تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود. 

این کار‌شناس طیور ادامه داد: البته بهتر است این زنجیره برای مرغهای تخم گذار نیز تعریف شود و امیدواریم که این امر هر چه زود‌تر از سوی وزارت جهاد ابلاغ گردد. 

فروردین بیان داشت: ضرر و زیان‌های وارده به تولید کنندگان سنتی مرغ و تخم مرغ در کشور دورنمای خوبی ندارد و در این روز‌ها شاهد ان هستیم که مرغداران تخم مرغهای خود را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند. 

وی ادامه داد: قطعا در روشهای سنتی مرغدار با وجود زیان و خسارت وارده نمی‌تواند واحد تولیدی خود را تعطیل کند و ناچار است هزینه‌های غذا، دارو و سایر خدمات را پرداخت کن به امید سودآوری. 

فروردین در پایان خاطرنشان کرد: واحدهای کوچک با ظرفیت‌های کم می‌توانند با تجمیع پروانه‌های خود به واحدهای بزرگتری تبدیل شده و به جای استفاده از شیوه‌های سنتی و نیمه صنعتی به واحدهای صنعتی تبدیل شوند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مرغداری ، صنعتی ، تلقیح ، مصنوعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار