ابتکار در مراسم رونمایی از 234عنوان شغلی مهارت‌های نوین مطرح کرد؛

گسترش مشاغل سبز بدون تخریب پایه‌های زیست محیطی

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: توسعه مشاغل سبز در کشور و همچنین توسعه کار آفرینی نباید با تخریب پایه‌های محیط زیستی همراه باشد چرا که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در مراسم رونمایی از 234عنوان شغلی که صبح امروز ( یکشنبه) در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به اهمیت گسترش مشاغل سبز و حفظ پایه‌های زیست محیطی در کشور اظهار کرد: در گذشته ‌رویکرد توسعه اشتغال و تخریب و نابودی محیط زیست بوده است اما در حال حاضر رشد اشتغال را لازمه حفظ پایه‌های محیط زیستی می‌دانند چرا که این دو لازمه و ملزوم یکدیگرند.

وی افزود:‌ آلودگی هوا، ‌آلودگی خاک، بهره برداری بی رویه از توسعه آب‌های زیر زمینی و جنگل‌ها در نتیجه همین تفکر اشتباه بوده است که  تخریب پایه‌های زیست محیطی را به دنبال داشته است و در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه اشتغال نباید با تخریب پایه‌های زیست محیطی همراه باشد چرا که منابع محیط زیستی لازمه توسعه اشتغال است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه گفت: توسعه  و تولید اشتغال در کشور باید به نحوی تنظیم شود که کیفیت زندگی شهروندی در ‌آن حفظ شده و با حداقل خدمات منابع محیط زیست همراه باشد.

وی با اشاره به تفاوت بهره برداری و بهره کشی تصریح کرد:‌ بهره برداری با بهره کشی بسیار متفاوت است و  دنیا یک سال و نیم نیاز دارد تا یک سال گام زدن ما بر روی زمین را جبران کند و این حاکی از آن است که انسان شش ماه از دنیا بهره کشی می‌کند.

ابتکار افزود: حفظ محیط زیست در آموزه‌های دینی بسیار تاکید شده و تجربه بشری نیز حاکی از آن است که باید این منبع مهم را حفظ کنیم و توسعه فعالیت‌ها و اشتغال را سازگار با محیط زیست کنیم و اگر برای توسعه اشتغال اقدام به احداث سد می‌کنیم نباید این سد به نابودی منابع طبیعی بیانجامد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز تاکید ویژه‌ای برای حفظ و حراست از محیط زیست اقتصاد سبز داشته‌اند و اقتصاد و اشتغال باید به گونه‌ای باشد  که محیط زیست نیز حفظ شود و به  تعبیر دیگر اقتصاد ما باید اقتصاد سبز باشد و باید در جهت سبز شدن مهارت‌ها و مشاغل پیش برویم و هر انسانی که از آب و خاک و هوا بهره می‌برد طرز استفاده صحیح از آن را نیز یاد بگیرد.

ابتکار ادامه داد: سال گذشته توافق نامه خوبی را با وزارتخانه در جهت توسعه فناوری‌های سبز امضا کرده‌ایم و باید تلاش کنیم که در سازمان فنی و حرفه‌ای این مهم توسعه پیدا کند و شاید قبل از این یکی از دلایل فقدان شغل فقدان مهارت لازم بوده است و اگر مهارت‌ها را توسعه دهیم  مشاغل نیز توسعه پیدا می کنند و متاسفانه در حال حاضر در کشاورزی و  محصولات ارگانیک با افت شاخص کیفی مواجه هستیم که این حاکی از عدم ‌آموزش لازم در این زمینه است.

وی ادامه داد: سیاست دولت سیاست برد-برد بر پایه اشتغال، تولید، توسعه از نوع پایدار بدون صدمه به محیط زیست است.

ابتکار در پایان گفت: مشاغل سبز را باید گسترش دهیم و بازیافت و مدیریت پسماند یکی از زمینه‌های مهم اشتغال در محیط زیست محسوب می‌شود و امروز در حوزه تصفیه آب و با چرخاندن آب،  کشاورزی پایدار، گردشگری طبیعی باید مشاغل نوین را تعریف کنیم و هرچه بیشتر با استفاده از انرژی‌های نو در کاهش آلودگی هوا سهیم باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: زیست محیطی ، مشاغل ، سبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار