با اقمار ارباب‌ حلقه‌ها همراه شوید!

قمرها اجرامی هستند که در مداری مشخص به دور سیاره‌ای در حال چرخش است، برخی طبیعی همانند ماه که قمر زمین است و برخی غیر طبیعی مثل ماهواره‌ها هستند.

بابک مشمولی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره زحل یا ارباب حلقه‌های منظومه شمسی در اطراف خود دارای 20 قمر طبیعی است که نزدیکترین و دورترین این قمرها به ترتیب در 188 هزار کیلومتری و 16 میلیون‌ کیلومتری از این سیاره قرار گرفته است که نام‌های آنها میماس و فوب است.

وی افزود: قمر میماس برای چرخش به دور سیاره زحل نیازمند 23 ساعت زمان و قمر فوب نیز به 550 ساعت زمان نیاز دارد.

مشمولی اظهار داشت: بزرگترین قمر سیاره زحل تیتان نام دارد که قطری حدود 4 هزار و 200 کیلومتر را به خود اختصاص داده که در مقایسه به کوچکترین قمر آن که با قطر 480 کیلومتر است اندازه بزرگ قابل توجهی دارد.

وی تاکید کرد: این قرم نیز همانند قمر ماه با سرعت تناوبی یکسانی به دور سیاره خود و همزمان با سیاره در حال چرخش هستند و به همین دلیل معمولا یک روی قمر به سمت سیاره است و قابل مشاهده می‌باشد.

مشمولی‌ عنوان کرد: قمر تیتان به دلیل فاصله زیادش از خورشید جرمی بزرگ با دمای کم و سرعت گریز از مرکز قابل توجهی است که دارای دمای مناسب می‌باشد که همین جو مناسب موجب شده کارشناسان بیش از پیش بر روی قمر تحقیقات انجام دهند که در پی این تحقیقات گازی CH4 را در اطراف جو آن کشف کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: همین جو مناسب موجب شده که احتمال وجود حیات در این قمر بیش از گذشته افزایش یابد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار