سی ان ان گزارش داد بسیجیان در ایران آماده نابود کردن داعش هستند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جنگ علیه داعش، ایران و آمریکا را در یک جبهه مشترک علیه دشمنی مشترک قرار داده است. بر اساس گزارش ،«فردریک پلایتگن،» خبرنگار سی ان ان، بسیاری از ایرانی ها آماده پیوستن به نبرد علیه گروه تروریستی داعش هستند.وی در ادامه گزارش خود اظهار داشت در ایران بسیاری از مردم از بسیجی ها می ترسند اما آنها یکی از وفادارترین جنگجویان به رهبری دینی ایران هستند. یکی از فرماندهان این نیرو در گفتگو با سی ان ان اظهار داشت نیروهای بسیج آماده جنگ با داعش هستند. این فرمانده بسیجی اظهار داشت اگر امام ما ، رهبر معظم ما، فرمان جنگ با داعش دهد، ما همگی آماده جنگ با داعش و نابودی این گروه تروریست هستیم. ادامه گزارش سی ان ان بدین قرار بود:


این فرمانده بسیجی هم چنین اظهار داشت تا کنون در این جنگ شرکت نکرده است. اما شاخه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که نیرویی ویژه است شبه نظامیان شیعه عراق را آموزش می دهد، به آنها مشاوره می دهد و از آنها حمایت می کند. فرماندهی این نیرو را ژنرال قاسم سلیمانی بر عهده دارد. ژنرال سلیمانی متهم است در دوران جنگ عراق، در ستیزه جویی شیعیان علیه نیروهای آمریکایی نقش داشته است. البته وی اکنون به چهره ای محبوب و سرشناس برای بسیاری از عراقی ها و ایرانی ها تبدیل شده است. نیروهای بسیج ایرانی همچنین به سی ان ان اعلام کرده اند خواستار همکاری بهتر با آمریکا هستند اما هنوز اعتماد کافی وجود ندارد. آمریکایی ها نیز همین احساس را دارند. آمریکا تا کنون هر گونه هماهنگی مستقیم را با ایران در رهبری عملیات هوایی علیه داعش تکذیب کرده است.

ژنرال احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ایران اعلام کرد: «فعلا آمریکا را تهدیدی برای خودمان تلقی می کنیم زیرا سیاست ها و اقدامات این کشور برای ما تهدید آمیز است. ما از آمریکا می خواهیم درباره ما تغییر رویه دهد تا بتوانیم اعتماد بیشتری به رهبران نظامی آمریکا داشته باشیم.»

ایرانی ها بر این باورند حملات هوایی علیه داعش موثر نبوده است. آنها معتقدند کشورهایی که با آمریکا در این نبرد متحد شده اند، برای شکست داعش تلاش نمی کنند.

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران نیز اظهار داشت نبرد در عراق برای ایران بسیار مهم است. ایرانی ها بر این باورند اگر آمریکا جدی بود می توانست بیستر تلاش کند و بر متحدان خود فشار بیشتری وارد کند. اگر آمریکا به شکست داعش جدی بود دست کم حملات هوایی خود را بیشتر می کرد.


اگرچه آمریکا و ایران دشمن مشترکی به نام داعش دارند، نبود اعتماد دست کم فعلا به این معناست که هیچ استراتژی مشترکی میان دو کشور وجود ندارد.


«فردریک پلایتگن» در گفتگو با «وولف بلیتزر،» مجری سی ان ان، اعلام کرد: «ایرانی ها معتقدند خود آن ها بودند که شبه نظامیان شیعه عراق را سازماندهی و از سقوط بغداد به دست بغداد جلوگیری کردند.» البته اکنون مشکل بزرگ این است عملیات به داخل استانهایی از جمله الانبار می رود که اکثرا سنی هستند و سوال این است شبه نظامیان شیعه تا کجا می توانند پیش بروند زیرا ممکن است این مسئله باعث تشدید تنشهای فرقه ای میان شیعه و سنی و تفرقه بیشتر در عراق شود. در واقع بسیاری می پرسند آیا ادامه پیشروی شبه نظامیان شیعه ممکن است انسجام و وحدت سیاسی عراق را به خطر بیندازد. همچنین این سوال مطرح می شود آیا شبه نظامیان شیعه که تحت راهنمایی ایران به عنوان قدرتی شیعه قرار دارند، می توانند در نهایت به آشتی ملی در عراق کمک کنند، زیرا آشتی ملی برای نبرد علیه داعش و شکست آن لازم است زیرا سنیها نیز باید به طور گسترده در نبرد علیه داعش مشارکت کنند. هنوز پاسخ مشخصی به این سوال داده نشده است. ایران می گوید آنها کسانی هستند که نیروی انسانی را در عراق بسیج و شبه نظامیان شیعه و نیروهای عراقی را سازماندهی کرده اند. اما سوال بزرگ این است که در آینده چه خواهد شد؟

انتهای پیام/


برچسب ها: عراق ، آمریکا ، ایران ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار