رئیس جمهور ارمنستان از عادی‌سازی روابط با ترکیه استقبال کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مسکو تایمز؛ "سرژ سرکیسیان،" رئیس جمهور ارمنستان، برای تقویت روابط دوستانه و دیپلماتیک با ترکیه اعلام آمادگی کرد. پارلمان ارمنستان دو ماه پیش با طرح صلح دو کشور مخالفت کرد؛ اما "سرکیسیان" بر پایان یک سده دشمنی ارمنستان – ترکیه تاکید دارد.

رئیس جمهور ارمنستان در آستانه برگزاری مراسم صدمین سالگرد کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی گفت: ما خواستار عادی‌سازی روابط با ترکیه هستیم؛ اما هیچ پیش شرطی را در این باره نمی‌پذیریم. همچنین اجباری برای پذیرفتن "نسل کشی" ارامنه از سوی دولت ترکیه وجود ندارد. ما باید به دشمنی های گذشته پایان دهیم و اختلافات قدیمی را به تاریخ بسپاریم. عادی‌سازی روابط به نفع هر دو کشور خواهد بود.

ارمنستان - با 2.3 میلیون نفر جمعیت - در اکتبر 2009 (مهر 1388) با امضای توافقنامه صلح، روابط دیپلماتیک خود را با ترکیه برقرار کرد. باوجود اینکه مرز دو کشور به روی شهروندان باز شد، نمایندگان پارلمان ترکیه و ارمنستان حاضر به پذیرش صلح نشدند. هر کدام از آنها خواستار اضافه کردن بندهای جدیدی به توافقنامه بودند که منافع کشورشان را تامین می‌کرد.

ترکیه صحت ماجرای کشتار ارامنه در زمان حکومت عثمانی را پذیرفته است؛ اما تعداد کشته شدگان را 1.5 میلیون نفر نمی‌داند و به همین دلیل مخالف استفاده از واژه "نسل کشی" است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار