بارندگی های بهاره زمینه رشد این قارچ کمیاب و نادر را در مراتع استان اردبیل فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ دنبلان نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است که این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه‌رنگ است.

قارچ دنبلان،  شکلی شبیه سیب زمینی دارد و اندازه آن نسبت به زمان رشد آن از یک فندق تا یک پرتقال متغییر است که بیشترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران‌ها،صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی می باشد.

بطور کلی قارچ دنبلان در مناطق معتدل یافت می شود که آذربایجان ایران مزرعه دنبلان ایران است و در مناطقی همچون مراتع منطقه ارشق مشگین شهر و از محصولات اقتصادی این منطقه می‌باشد.

قارچ دنبلان کوهی با گیاهان مرتعی همزیستی دارد و در سال‌های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع دشت های استان اردبیل رشد و جمع آوری می شود.

حسین زاده کارشناس گیاهان دارویی می گوید : گیاهان مرتعی و رطوبت کافی سبب به وجود آمدن این قارچ ارزشمند می شود و این قارچ که با نام دنبلان معروف است در عمق 5 الی 30 سانتی متری زمین یافت می شود.

به گفته نوری بخشدار رضی ،با توجه به اینکه منطقه ارشق مشگین شهر سالیان سال شاهد عدم بارندگی بود و با خشکسالی مواجه بودیم خوشبختانه بارندگی های بهاره امسال باعث خوشحالی کشاورزان شده است که امسال تاکنون اهالی روستاهای ارشق مشگین شهر از اسفند ماه تا پایان فروردین ماه 50 الی 60 تن دنبلان جمع آوری کرده اند که از این طریق بالای یک میلیارد تومان درآمد زایی داشته اند و همچنان جمع آوری این قارچ کمیاب ادامه دارد .

دکتر نعمتی کارشناس تغذیه افزود: بیش از 15 نوع پروتئین در این قارچ شناسایی شده است که پروتئین های موجود در دنبلان این ماده خوراکی ارزشمند برای بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت و بیماری های چشمی موثر می باشد.

حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر رضی گفت: در کتاب بهار الانوار حدیثی از پیامبر گرامی اسلام وجود دارد که می فرماید این قارچ یکی از مائده های بهشتی است و برای بیماری های چشمی بسیار نافع است .

ارزش غذایی دنبالان به حدی است که سر آشپزان فرانسوی این قارچ را الماس آشپزخانه خود معرفی کرده اند و هر پرس غذای دنبالان به مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان در این رستوران ها به فروش می رسد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، رشد ، قارچ ، کمیاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sabah
۱۷:۰۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
با سلام و عرض خدا قوت
مرسی از مطالب خوب و آموزنده تون