به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ در کنار اکران فیلمها در سینما و پخشهای تلویزیونی در چند سال اخیر عنوان دیگری به پخش تولیدات ایرانی اضافه شده است که به صورت اورجینال در اختیار مردم قرار میگیرد؛ شبکهی خانگی در ابتدا طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد ولی با گذشت حدود 20 سال دیگر آن جذابیت سابق را بین مخاطبین ندارد درباره این مسئله طی مصاحبههایی با منتقدان در خصوص سینمای خانگی می توان این اتفاق نظر را در سخنان آنها دید که،
به دلیل فیلم نامههای ضعیف این کارها کمتر به فروش میرسد و همین باعث میشود تهیه کنندگان از پس هزینههای کار برنیایند و کارها معمولا نیمه کاره رها شوند و در نتیجه باعث افول سینمای خانگی و از بین رفتن اعتماد مردم شود.
کارگردانان باید توجه داشته باشند که فرهنگ و موضوعات روز جامعه اصلیترین موارد در انتخاب فیلمنامهها باید باشد اگر وزارت ارشاد اسلامی وارد کار شود و به فیلم نامههای ضعیف مجوز اعطا نکند مطمئنا روند بهتری را در جذب مخاطب و فروش سریالها و فیلمهای خانگی خواهیم دید.
محمدتقی فهیم منتقد سینما در خصوص نفوذ سینمای خانگی در خانهها گفت: مسئله سینمای خانگی در دنیا خیلی زود جایگاه پیدا کرد. مردم معمولاً میتوانند در ساعات اختصاصی خود فیلمها و سریالهای سینمای خانگی را متناسب با وقت فراغت خود تماشا کنند. در آمریکا با وجود ۱۰۰ کانال و شبکههای کابلی و خصوصی ولی سینمای خانگی جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است.
وی ادامه داد: در جامعه ما شبکه خانگی دیر حرکت کرد و چون با برنامهریزی نادرستی شکل گرفته، رشد چندانی نداشت.
این منتقد درباره نیمه کاره رها شدن سریالهای شبکه خانگی عنوان کرد: اصلیترین مسئله عدم استقبال مردم است؛ تهیهکننده با سرمایه اندک کار را تولید میکند که معمولاً هم بازده خوبی ندارد. شبکه خانگی تنها باید وظیفه توزیع را برعهده بگیرد.
فهیم در خصوص میزان موفقیت کارهای سینمای خانگی در جذب مخاطب اظهار داشت: به جز چند تا از این سریالها و فیلمها بقیه به دلیل مدیریت بیهدف شکست خوردهاند. گاهی اوقات کارهای خوبی ساخته میشود که مورد نیاز مصرف مخاطبان است ولی از توزیع آن جلوگیری میشود در حالی که شبکه خانگی باید فرصت جذب سرمایه برای بخش خصوصی را فراهم کند.
وی درباره فاکتورهای موفقیت در این کارها عنوان کرد: تهیهکنندگان و تولیدکنندگان باید بدانند چه مناسباتی مطرح است. گاهی اوقات کارگردانان یا تهیهکنندگان با لابیگری کار خود را به معرض نمایش میگذارند در حالی که این فرصت در خدمت همه نیست.
* «سیدرضا صائمی»: مردم انگیزه خود را با شکست مهران مدیری و میرباقری در شبکه خانگی از دست دادند
سیدرضا صائمی منتقد سینما در این باره گفت: توسعه تکنولوژیهای نوین ارتباطی از یک سو و وجود عواملی مثل عدم رضایت مخاطبان از آثار سینمایی و مسائل اقتصادی از سوی دیگر باعث شده که مردم علاقه خود را نسبت به فیلمهای عرضه شده در سینمای خانگی نشان دهند.
وی درباره نیمه کاره رها شدن سریالهای عرضه شده در شبکه خانگی عنوان کرد: نمایش خانگی یک رسانه نیمه رسمی است و گاهی اوقات در آن یک سری خطوط قرمز کمتر رعایت میشود، مانند سریال «ابله» که به همین دلیل جلوی ساختش گرفته شد.
این منتقد افزود: معمولاً محتوای این آثار، استقبال کم یا هزینههای زیاد باعث میشود که ادامه ساخت سریال با مشکل روبرو شود.
صائمی درباره میزان جذب مخاطب در سریالها و فیلمهای سینمای خانگی اظهار داشت: اینکه یک سریالی بتواند مخاطب جذب کند بستگی به عوامل مختلفی دارد، بعضی از این فیلمها و سریالها از روی عنوانهایشان مشخص است که محتوای خاصی ندارند، این گونه فیلمها فقط وجه اقتصادی دارد و با کیفیت پایین نمایش داده میشوند.
وی در ادامه افزود: در اوایل سینمای خانگی مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کرد اما وقتی سریالهای کارگردانان بزرگی مثل مدیری و میرباقری شکست خوردند، مردم انگیزه خود را برای خرید از دست دادند.
صائمی درباره فاکتورهای موفقیت در سینمای خانگی عنوان کرد: سریالها و فیلمهایی که در سینمای خانگی ساخته میشوند باید یک سری امتیازات مثبت دیگری هم داشته باشند مانند قصههای جدیدتر یا کمرنگ شدن خط قرمزها. البته نه به معنای عبور کامل از آنها و عامل دیگر که از نظر من بسیار مهم است کوتاه کردن سریالها در چند قسمت محدود است.
* «محمدرضا لطفی»: اگر سینمای خانگی سود نداشت، کسی به سمتش نمیرفت
محمدرضا لطفی با اشاره به گستردگی نفوذ سینمای خانگی نسبت به سینما افزود: گستردگی نفوذ سینمای خانگی نسبت به سینما بیشتر است و یکی از دلایل افزایش فروش این آثار، وجود شرکتهای ویدئویی است. در شروع این کار حتی سرمایه سینما از نمایش خانگی به دست میآمد.
لطفی درباره فاکتورهای موفقیت در این تولیدات اظهار داشت: نمایش خانگی یک تعریف دارد با عنوان فیلمهای سینمایی یا فیلمهای ویژه و خاص که شاید در سینما اکران نشود اما ما تعریف را عوض کردهایم چون تلویزیون خصوصی نداریم، این کار مثل این است که موتور پیکان را روی ۴۰۵ بگذاریم.
لطفی درباره هزینههای سریالها و فیلمهای سینمای خانگی بیان کرد: من فکر میکنم یک توصیههایی وجود دارد که این فیلمها ساخته میشود وگرنه اگر سود نداشت هیچگاه کسی دست به این کار نمیزد.
*فرهاد خالدار: چالش بزرگ سینمای خانگی سرهم بندی کردن است
فرهاد خالدار منتقد سینما گفت: سینمای خانگی شروع خوبی داشت ولی در ادامه به دلیل تکثیر غیر قانونی مردم علاقه خود را به خرید قانونی این سریالها و فیلمها از دست دادند.
وی درباره نیمه کاره رها شدن سریالهای شبکه خانگی عنوان کرد: این سریالها معمولا هزینههای زیادی دارد وقتی این هزینهها به عوامل سریال برنمی گردد بنابراین تهیه کننده مجبور میشود کار را نگه دارد.
خالدار در خصوص موفقیت سریالها شبکه خانگی در جذب مخاطب عنوان کرد: این سریالها در ابتدا خوب جلو میرفت ولی وجود برخی آثار ضعیف باعث شد شبکه خانگی تحت شعاع قرار بگیرد.
وی درباره فاکتورهای موفقیت شبکه خانگی بیان کرد: سریالها و فیلمهایی که در شبکه خانگی میسازند باید طبق سلیقه مخاطبان باشد نباید تنها قشر خاصی را در نظر بگیرند یا سر هم بندی کنند
نیاز مخاطب باید سنجیده شود ولی متاسفانه الان فقط جنبه اقتصادی در نظر گرفته میشود.
* پیام فروتن: فکر نمیکنم پولی به جیب تهیه کنندگان بازگردد
پیام فروتن منتقد سینما در خصوص نیمه کاره رها شدن سریالهای شبکه خانگی گفت: سریالهایی که ساخته میشوند معمولا بازخورد خوبی نمیگیرند، مهمترین دلیلش میتواند مقولات فرهنگی مانند کپی رایت باشد.
وی درباره فاکتورهای موفقیت در سینمای خانگی عنوان کرد: دولت باید قوانین درست و پا برجا برای بحث کپی رایت بگذارد و یک بخش برای جریمه افراد مختلف وجود داشته باشد.
فروتن درباره هزینهها و درآمدهای تهیه کنندگان عنوان کرد: فکر نمیکنم پولی که تهیه کننده در طول کار پرداخته در پایان به جیب او بازگردد که دلیلش شاید غیر قابل پیش بینی بودن و برنامه ریزی نادرست باشد.
وی درباره تاثیرگذاری موضوع فیلم نامه در فروش بیان کرد: مخاطبان ما معمولا به سوی سریالهای شبکههای ماهوارهای رفته با سریالهای ترکی نیاز خود را برطرف میکنند هر چند که این سریالهای شبکه های خارجی معمولا بیمایه هستند، اما در مجموع میتوان از این موضوع نتیجه گرفت فیلم نامه خوب تعیین کننده اصلی ارزش فیلم و سریال است.
انتهای پیام/