در نشست بزرگداشت سعدی بیان شد

تعالیم و آموزه‌های سعدی فقط متعلق به یک قوم نیست/ سعدی دوست و مشاور همگان در روزگار ماست

سعدی در کتاب بوستان مثل یک مشاور شفیق دست ما را گرفته و اگر از او نرنجیم می‌بینیم که دوست و مشاور همگان در روزگار ماست.

تعالیم و آموزه‌های سعدی فقط متعلق به یک قوم نیست/ سعدی دوست و مشاور همگان در روزگار ماستبه گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست بزرگداشت سعدی که امروز در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد محمدرضا سعید آبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: سازمان جهانی یونسکو در 5 حوزه کاری آموزش فرهنگ، مطالعات اجتماعی و انسانی، مطالعات جغرافیایی و... برای رسیدن به دو هدف بزرگ صلح و آشتی جهانی فعالیت می‌کند سعی در گسترش ارتباطات انسانی از دریچه مشاهیر و بزرگان دارد.

وی ادامه داد: امروزه اگر ما بخواهیم آلمان را بشناسیم باید از دریچه گوته به این کشور نگاه کنیم و آلمانی‌ها هم برای شناخت ما باید به آثار حافظ و سعدی توجه کنند.

دبیر کل کمیسیون یونسکو اظهار داشت: هر چه آموزش بیشتر باشد از جهل کاسته می‌شود.

سعید آبادی ادامه داد: توسعه معنا دار وقتی است  که هرکس در جایگاه خود نقشی بسزا در پیشرفت کشور داشته باشد.

وی گفت: در حوزه علوم جغرافیایی نیز باید گفت که  گاهی موارد تعریف شده در این حوزه پتانسیل نزاع و دشمنی را ایجاد می‌کنند  و البته این امر زمانی به وقوع می‌پیونندکه مدیریت درستی نداشته باشیم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: جامعه‌ای سالم خواهد بود که اطلاعات در آن در دسترس همه باشد.

وی یکی از موضوعات مهم را موضوع مشاهیر دانست و  گفت: هر  دو سال یک بار کشورها در رقابتی تنگاتنگ به دنبال ثبت مشاهیر خود هستند تا مثلا اگر سعدی ثبت جهانی شود دیده‌ها و تعالیم و آموزه‌های او را جهانی کنند البته تعالیم و آموزه‌های سعدی فقط متعلق به یک قوم نیست و می‌تواند و می‌بایست در جهان از رونق بیشتری برخوردار شود تا به درد حل مشکلات جهانیان بخورد.

سعید آبادی اظهار داشت: سعدی گرچه در بستر و تمدن بزرگ ایران بزرگ شد و رشد کرد اما آموزه‌های تعالیمش می‌تواند در زندگی اجتماعی ما و همه جهان مثمر ثمر باشد.

وی ادامه داد: تاکنون سی تن از مشاهیر ایران در سازمان یونسکو ثبت شده‌اند و ثبت آنها برای این بوده که بتوان آموزه‌های آنها را با نام یونسکو و از طریق جمهوری اسلامی ایران جهانی تر کرد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو اظهار داشت: اگر نگاه سعدی در جامعه ما رخنه کند و تعالیم او جاری باشد مطمئنا زندگی ما در ایران بهتر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نه  تنها سعدی فقط متعلق به ایران نیست بلکه ما به  فکر عمومی کردن آموزه‌های او هستیم.

همچنین ایرج شهبازی عضو موسسه فرهنگی دهخدا در بخش دیگری از نشست بزرگداشت سعدی گفت: سعدی در کنار فردوسی، حافظ و مولانا یکی از ارکان 4 گانه زبان فارسی بوده و از حیث جامعیت با سایر بزرگان ما قابل  مقایسه نیست زیرا در تمامی زمینه های ادبی همچون نظم ، نصر، قصیده و  غزل طبع آزمایی کرده و ما در فرهنگ خود کسی را نداریم که در این زمینه‌ها با سعدی برابری کند.

وی ادامه داد: با اینکه سعدی در این چهار شاخه ادبی طبع خود را آزموده اما اکثر ادیبان باور دارند که بوستان شاهکار سعدی است.

شهبازی اظهار داشت: می‌توان در بوستان آرمان شهر سعدی را  جست و با توجه به معلم اخلاقی که همواره در قله اخلاق قرار گرفته آن را مورد توجه قرار داد.

این عضو موسسه فرهنگی دهخدا ادامه داد: سعدی در کتاب بوستان مثل یک مشاور شفیق دست ما را  گرفته و اگر ما از او نرنجیم می‌بینیم که سعدی دوست و مشاور همگان در روزگار ماست.

شهبازی تصریح کرد: بوستان سعدی 4011 بیت شعر دارد اما شگفتا که در این حجم اندک دنیایی از تفکر را در معرض دید ما قرار داده است.

وی افزود: خواندن بوستان دید را متحول خواهد کرد.

شهبازی گفت: بوستان سعدی ده فصل دارد که فصول آن به تدبیر احسان، عشق، تواضع،رضا، قناعت، شکر،صداقت و تربیت پرداخته است.

وی گفت: یکی از مسائل مهم جامعه مسائل ارتباط و روابط بوده که به 4 بخش ارتباط با خدا ارتباط با طبیعت، ارتباط با جامعه و ارتباط با خود تقسیم می‌شود و محال است که فردی در زندگی خود از این رابطه‌ها خارج باشد.

شهبازی افزود: روابط ما با انسان‌ها که طبقه‌بندی آنها کار دشواری است به 4 بخش رابطه بین حاکم و شهروندان، رابطه بین شهروندان و حاکم، روابط بین شهروندان با یکدگر و روابط حکومت و شخص با دشمنان و رابطه شخص با فرومایگان تقسیم می شود.

این عضو موسسه فرهنگی دهخدا اظهار داشت: سه اصل کلی بر اثار سعدی حاکم است که می‌توان آنها را تحت عنوان مصلحت اندیشی،  جبر گرایی و ناپایداری جهان و قابل پیش بینی نبودن آینده تعریف کرد انسان براساس اصل مصلحت اندیشی سود اخلاق خوب خود را می‌بیند و پس از آن با رعایت اصل جبرگرایی و اعتقاد به اینکه برخی از داشته‌هایش را بصورت جبری در اختیار گرفته هرگز به خود مغرور نمی‌شود.

شهبازی افزود: اصل ناپایداری جهان و قابل پیش بینی نبودن آینده نیز به ما می فهماند که سرعت نو شدن جهان آنقدر زیاد است  که ما از آن غافلیم و یک  انسان دم به دم نو می‌شودبنابراین ما نمی‌توانیم با کسی آنچنان رابطه برقرار کنیم که گویا آینده او را پیش بینی کرده‌ایم و حق نداریم که در رابطه‌ها را ببندیم.

وی اظهار داشت: در مورد رابطه حاکمیت با  مردم نیز حاکم باید سه اصل نقد پذیری عدالت و شفقت را مورد توجه قرار دهد.

این عضو موسسه فرهنگی دهخدا اظهار داشت: انسانها در رابطه مردم و حاکمیت باید از چاپلوسی کردن بپرهیزند و نصیحت نقد و اطاعت را سر لوحه کارهای خود قرار دهند.

شهبازی تصریح کرد: اصولی چون شفقت احسان بخشیدن به  اندازه خود عشق نامشروط عزت نفس تواضع قدردانی پرهیز از سخن چنین فضولی نکردن و عیب جویی نکردن نیز در مورد رابطه شهروندان با جامعه باید رعایت شود.

وی گفت: در رابطه با ارتباط با دشمن نیز باید مدارا مردانگی، احسان برای تبدیل دشمن به دوست، احتیاط و مقابله جدی در صورت نا امیدی از اصلاح دشمن را مورد توجه قرار بدهیم.

شهبازی افزود: ارتباط با افراد نادان فرومایه نیز باید براساس مدارا و نرمی فقر، خاموشی و  فرار استوار باشد.

وی ادامه داد:‌به نظر سعدی پادشاه واقعی کسی است مطلقا نقد پذیر باشد و انسانی که حقیقتا عاشق رشد است عیبهایی که در رابطه با خود از دیگران می‌شنود مانند هدیه قبول می‌کند.

شهبازی گفت: پادشاه واقعی کسی است که چاپلوسان را از خود دور کند و عدالت و شفقت را به عنوان دو اصل اساسی کار خود می‌پذیرد.

همچنین عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در بخش دیگری از این مراسم گفت: سعدی عالم بزرگی است و در حرفهای  او اصول غفلت زادیی مصاحبت با خوبان، رعایت روابط زناشویی، تربیت فرزندان، و رهایی از بند حرص دیده می‌شود.

وی ادامه داد: پیامبر ما سه ویژگی اصلی را برای بهترین آدمها شمرده که این سه ویژگی این است که وقتی آنها را  می‌بینید یاد خدا علم شما را فزونی می بخشند و شما را به  کارهای خوب ترغیب می‌کنند و عجبا که هر سه این ویژگی‌ها در سعدی و آثارش وجود دارد بنابراین یکی از خوبان ما سعدی است و ما باید در مصاحبت خوبانی چون سعدی باشیم.

مستکین اظهار داشت: سعدی دام شناس قهاری است و ما در عصر کنونی گرفتار این دام‌ها شده‌ایم.

همچنین شهروز فلاحت پیشه مدیر کل اداره سازمانهای بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش پایانی مراسم نشست بزرگداشت سعدی گفت:ما دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستیم و تلاش می‌کنیم که ذهن مخاطب خارجی را نسبت به ایرانیان عوض کنیم.

وی ادامه داد: مشاهیری چون حافظ و مولانا ستون و پایه‌ای نرم در قدرت دیپلماسی هستند و در گذشته نیز سفرای فرهنگی ما بودند به گونه‌ای که در کشور کوچک آلبانی مردم ایران را با نام این مشاهیر می‌شناسند.

وی ادامه داد: مشاهیر ما در حال حاضر هم نقاط قوتی هستند که ما به واسطه  آنها در دل جهانیان راه پیدا کرده‌ایم.

فلاحت پیشه گفت: سعدی بزرگترین جامعه شناس عصر خود و عصر ماست و تمام مسائل و پدیده‌های اجتماعی در بوستان گفته شده است بنابراین ما با  خواندن این کتاب به یک زنجیره علمی می‌رسیم و همین امر دلیلی است برای اینکه سعدی در تمامی برهه‌های تاریخ زنده نگه داشته شود و در دل جهانیان راه پیدا کند.

مدیر کل اداره سازمانهای بین‌المللی سازمان فرهنگ و  ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: وظیفه ما و یونسکو تبدیل سعدی و مشاهیر دیگر به بسته‌های فرهنگی قابل عرضه به جهانیان است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار