معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در آغاز مذاکرات مربوط به همکاری سازمان تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که در تبریز برگزار شد، گفت: توافق نامه سازمان تأمین اجتماعی با جمهوری ترکیه، اقدامی مناسب در راستای خدمت رسانی بهتر به اتباع دو کشور و قابل تعمیم به سایر کشورها است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدحسن زدا در این مراسم سابقه سازمان تأمین اجتماعی را بعنوان سازمانی بیمه گر، 64 سال اعلام کرد و افزود: براساس مادّه 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلّف است تمامی مردم را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه نظام تأمین اجتماعی در ایران متّکی بر نظام بیمه ای مزایای تعریف شده (Defined Benefit) است، خاطر نشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی تنها از محلّ حق بیمه به تعهّدات خود عمل می کند و به هیچ عنوان به منابع دولتی متّکی نیست.

زدا تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی 18 نوع سرویس بیمه ای را به 14میلیون بیمه شده اصلی در قالب 5میلیون بیمه توافقی و 9میلیون بیمه اجباری و همچنین 2میلیون و 500هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر ازطریق 520 شعبه و 60هزار نفر پرسنل ارائه می دهد.

وی اظهار امیدواری کرد در دور پنجم، مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده و این اقدام فرخنده و مبارک به سایر کشورها تعمیم یابد.

جودت جیلان، قائم مقام تأمین اجتماعی جمهوری ترکیه نیز ضمن ابراز خشنودی از همجواری جمهوری ترکیه با جمهوری اسلامی ایران اذعان داشت: توافقنامه فی ما بین تأمین اجتماعی ایران و ترکیه در کمترین زمان ممکن به نتیجه رسیده است و در تبریز آیین نامه مربوطه نگارش خواهد شد که امید وار هستیم به حول و قوه الهی منشأ خیر و برکت برای بیمه شدگان و اتباع دو کشور باشد.

رحیم اردلان، مشاور مدیر عامل و مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجانشرقی نیز اذعان داشت میزبانی آذربایجانشرقی  از این لحاظ اهمیت دارد که بیشترین اتباع ترک در این استان ساکن و شاغل بوده و سرمایه گذاری نموده اند.

وی ضمن معرفی جغرافیایی و طبیعی استان آذربایجانشرقی، شمایی از سازمان تأمین اجتماعی در استان را ارائه داده و افزود: در استان آذربایجانشرقی،‌ بالغ بر 66 واحد تولیدی با سرمایه گذاری مستقیم خارجی فعالیت می نماید که 38 واحد متعلق به سرمایه گذاران جمهوری ترکیه هستند. همچنین تعداد 320 نفر از اتباع خارجی با مجوز رسمی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی  مشغول به کار می باشند که بالغ بر 44 درصد آنان یعنی 149 نفر تبعه جمهوری ترکیه هستند.

دکتر بهبودی، معاون اقتصادی و برنامه ریزی استانداری آذربایجانشرقی نیز با اشاره به اهداف مشترک اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور اذعان داشت: با عنایت به همجواری دو کشور روابط همکاری گسترده‌ای از گذشته وجود داشته و در حال توسعه است، بطوریکه در مسیر جاده ابریشم که از این دو کشور عبور می کرد دروازه ای در ایران بنام دروازه استانبول و دروازه ای در ترکیه بنام دروازه تبریز وجود داشته که نشان از نقش استان آذربایجانشرقی در روابط این دو کشور است.

وی افزود: ایران یکی از همسایگان مهم ترکیه از لحاظ جغرافیایی و اقتصادی و ارزشهای اجتماعی است و همانند گذشته آذربایجانشرقی بعنوان یکی از استانهای اقتصادی و صنعتی کشور می تواند حلقه اقتصادی و پل ارتباطی توسعه روابط دو کشور باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار