یک روان‌شناس گفت: کلیه کارگردهایی که فرد می‌تواند برای پیشگیری از اختلالات عاطفی، روانی و... داشته باشد، جزئی از بهداشت روانی محسوب می‌شود.

ناصر قاسم‌زاده، روان‌شناس در گفت و گو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه بهداشت روانی کلیه تدابیری است که فرد برای جلوگیری از ابتلا به اختلالات روانی به آن می‌اندیشد، اظهار کرد: بهداشت روانی عبارت است از تمام کارگردهایی که فرد می‌تواند برای پیشگیری از اختلالات عاطفی، روانی و... داشته باشد.

قاسم‌زاده افزود: این عمل در واقع نیازمند این است که نیازهای هر فرد از ابتدای فرآیند رشد تا زمان حال پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: در واقع بهداشت روانی یعنی داشتن یک بستر رشد سالم در دل یک خانواده پاسخگو که نیازهای جسمی، عاطفی، روانی، هویتی و اجتماعی و... فرد را پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که فرد رشد کرده و به استقلال می‌رسد، خود باید اختیار امور را برعهده بگیرد و شرایط را طوری مهیا کند که در هر سنی بتواند نیازهای عاطفی، روانی، هویتی و اجتماعی و... خود را برطرف سازد.

قاسم‌زاده عنوان کرد: در هر سنی باید نیازهای همان سن توسط خود فرد شناسایی و در نهایت ارضاء شود. به طوری که نیازهای سرکوب شده در نزد فرد باقی نماند.

وی در ادامه گفت: در صورتی که نیازهای خود در هر زمان معین برطرف نشود، سرکوبی و عدم پاسخگویی مناسب به نیازها باعث ایجاد تنش، تعارض و در نتیجه بروز اضطراب در فرد می‌شود و زمینه را برای ایجاد اختلالات روانی، عصبی و عاطفی فراهم می‌آورد.

قاسم‌زاده در پایان گفت: در این حوزه برای حفظ بهداشت روانی افراد علاوه بر خانواده، در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی نهادهایی چون آموزش و پرورش، نهادهای اجتماعی دیگر و مجموعه دولت نیز وظایفی برعهده دارند. به نحوی که بتوانند سلامت اجتماعی را در جامعه فراهم کرده تا جامعه به سوی جامعه‌ای سالم با داشتن بهداشت روانی بالا پیش رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار