نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان با حضور رییس جمهور افغانستان و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، دوشنبه 31 فروردین ماه در اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در این نشست با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، تمدنی، دین، زبان، مفاخر و پیوندهای قومی، روابط ایران و افغانستان را در درجه خویشاوندی توصیف کرد و گفت: زمینه‌های بالقوه و بالفعل تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری در دو کشور زمینه‌های همکاری بیش از پیش ایران و افغانستان را فراهم خواهد کردو بدین ترتیب سفر رئیس جمهور این کشور به ایران، فصل جدیدی از روابط اقتصادی را ایجاد می‌کند.

وی رشد اقتصادی افغانستان، تقویت تولید داخلی، گسترش زیرساخت‌ها جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را از اولویت‌های اصلی کشور افغانستان برشمرد و تصریح کرد: ایران در پی آن است که روابط و مناسبات اقتصادی خود را با کشورهای همسایه و مسلمان افزایش دهد به همین دلیل ارتباط با افغانستان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد.

شافعی مبادله کالا را یکی از اهداف اصلی دو کشور دانست و تاکید کرد: در عین حال سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و توسعه زیربناهای تجاری و اقتصادی به پایداری روابط منجر می‌شود و در کنار آن رشد اشتغال که امروز یکی از نیازهای دولت افغانستان است را پاسخ می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر حضور تجار افغان در کشورهای منطقه و ایران یادآور شد: همکارهای چندجانبه، یکی از برنامه‌هایی است که با حضور تجار افغانستان در کشورهای همجوار، قابل پیگیری است. با توجه به اهمیت همکاری مشترک بین ایران و افغانستان ضروری است که نقشه راهی برای توسعه روابط از سوی نهادهای مربوط به بخش خصوصی دو کشور تهیه و عملیاتی شود.

رییس اتاق ایران، تاسیس اتاق مشترک ایران و افغانستان را نقطه عطفی در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد و افزود: امروز این اتاق مشترک در 3 استان همجوار افغانستان در ایران دارای شعبه است، برای بهتر انجام شدن برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه لازم است که اتاق مشترک افغانستان و ایران نیز از سوی این کشور تشکیل شود.

توسعه گمرکات موضوع دیگری بود که از سوی شافعی مورد تاکید قرار گرفت. به اعتقاد شافعی، مرز یزدان می‌تواند در تسهیل روابط و کاهش هزینه های تجارت کمک شایان توجهی به دو کشور کند.ه

وی ادامه داد: افزایش ساعت کار گمرکات و ارایه تسهیلات لازم در رفت و آمد بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور از دیگر لازمه‌های گذر از مسیر توسعه روابط اقتصادی است.

رییس اتاق ایران با اشاره به شرایط کنونی، افزایش همگرایی بین ایران و افغانستان را راهی مؤثر در آینده اقتصاد منطقه ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع حضور رییس جمهور افغانستان در ایران پیامی را به دنبال دارد که ما می‌توانیم با برداشتن گام‌های عملی در راستای توسعه روابط دو کشور برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار