مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت:

عملكرد ايران در حوزه بيمه همگانی بايد مدلی برای ساير كشورها باشد

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با بيان اينكه اقدام وزارت بهداشت ايران براي مردم ضعيف فعاليت بسيار بزرگي است، تصريح كرد: ايران در اجرای پوشش بیمه همگانی به عنوان یک پیشرو عمل كرده و فعالیت‌های ايران می‌تواند مدلی برای سایر کشورها باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، علاء علوان صبح امروز در دیدار با وزیر بهداشت افزود: سازمان جهانی بهداشت موفقیت‌های بزرگ ایران را در دو سال گذشته در اجرای راهبردهای دسترسی بهتر به بیمه همگانی تقدیر می‌کند چرا که موفقیت ایران در دو، سه سال اخیر مدل موفقی در منطقه برای کشورهاست.

وي اضافه كرد: تقدیر سازمان جهانی بهداشت را به جهت همکاری‌های زیادی که وزارت بهداشت ایران در برنامه‌های مختلف داشته اعلام می‌کنم که نه تنها همکاری‌ها در سطح این کشور بوده بلکه روابط جهانی داشته‌ایم و ایران نقش مهمی در مذاکرات بهداشت جهانی داشته است.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با بيان اينكه اقدام وزارت بهداشت ايران براي مردم ضعيف در حوزه سلامت اقدام بسيار بزرگي بوده است، تصريح كرد: ايران در اجرای پوشش بیمه همگانی به عنوان یک پیشرو عمل كرده و این اقدام تنها براي بهبود سیستم‌ها نیست بلکه یک پوشش همگانی است.

علوان گفت: علاوه بر اینکه در مورد همکار‌ی‌های مختلف ميان وزارت بهداشت و WHO در مورد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها و دیابت نیز بحث شد و همچنین در خصوص ساماندهی و پشتیبانی مالی همکاری‌های نزدیکی وجود داشته است و در زمینه امنیت غذایی نیز سعی خواهیم کرد طی دو، سه روز آینده مشارکت‌ها را افزایش دهیم.

وي خاطرنشان كرد: در مورد بیماری‌های غیرواگیر بر سه زمینه تأکید داریم موضوع اول نظارت بر بیماری‌ها و عوامل مؤثر بر آن است که در کشورهای منطقه خیلی وجود ندارد این در حالی است که فاکتورهایی برای تشدید این بیماری‌ها وجود دارد.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان كرد: درخصوص  نظارت بر مرگ‌های زودرس در حال مذاکره و همکاری هستیم و در مورد فاکتورهای خطر باید این موضوع را در نظر گرفت که بیماری را کنترل نکنیم بلکه در پیشگیری از آن اقدام کنیم و سیاست‌هایی را درنظر بگيريم که پیشگیرانه باشد.

علوان گفت: ایران جزو کشورهایی است که این سیاست‌ها را اجرا کرده مانند برنامه کاهش تزریق انسولین برای مقابله با بیماری‌ دیابت که به خوبی آن را اجرا کرده است. 
وي با بيان اينكه ایران جزو اولین کشورهایی است که در زمینه بیماری‌های قلبی نتایج خوبی به دست آورده است، گفت: باتوجه به اینکه ايران سندی درخصوص افزایش اين نوع بیماری‌ها ندارد اما خدمات خوبی در اين زمينه انجام داده است.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از اعلام موفقيت چشمگير ايران در نشست سران سلامت سازمان جهانی بهداشت خبرداد و گفت: ایران یک نمونه است و فعالیت‌های آن می‌تواند مدلی برای سایر کشورها بشمار رود.

علوان اضافه كرد: موضوع پوشش بیمه همگانی در ايران بسيار خوب است و فکر می‌کنیم سایر کشورها باید از اين الگو استفاده کنند.

وی در مورد موضوع عدالت بر سلامت و مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر گفت: ملاقاتی در خصوص موضوع عدالت داشته‌ایم که موضوع مهمی است و مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کنند، چرا که مشارکت بخش‌های غیربهداشتی را نشان می‌دهد. این عوامل باید مورد رصد قرار گیرند و اگر بخواهیم عوامل ریسک را کاهش دهیم بخش‌های غیربهداشتی و سلامت از بخش‌های مهم هستند.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در مورد طرح تحول سلامت در کشور ایران، گفت: همکاری بسیار نزدیکی با وزارت بهداشت داریم و از كشور ایران براي اين موضوع تشكر مي‌كنيم و درحال حاضر سازمان بهداشت جهاني در 5 زمینه با ایران همکاری مستقیم دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار