اصفهان؛

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در کاشان در حاشیه پایتخت جهانی گل سرخ است

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در کاشان با گستره جغرافیایی مابین شهرهای برزک، قمصر، کامو و چوگان در حاشیه شهر توریستی قمصر پایتخت جهانی گل سرخ است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان با اشاره به منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در کاشان با 60 هزار هکتار مساحت این شهر گفت:این منطقه از سال 1389 با روزنامه و آگهی رسمی تحت عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد که تا قبل از آن به عنوان منطقه شکار ممنوع نام داشت.

محمود قهرمانی افزود: منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در کاشان حدود(6/13) سیزده و 6 دهم درصد از مساحت این شهرستان را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این منطقه از مناطق بکر و دست نخورده و بیشتر ارتفاعات صعب العبور است افزود:این منطقه بین سه شهر برزک، قمصر و کامو و چوگان واقع شده است.

به گفته وی، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در کاشان که در دل خود قله گرگش را جای داده دارای آب و هوای کوهستانی و سرد است.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کاشان، حیات وحش غالب این منطقه در قسمت غربی را بیشتر کل و بز ذکر کرد و گفت: حیات وحش آن در قسمت شرقی نیز بیشتر قوچ و میش است.

قهرمانی، با تاکید بر اینکه کل، بز، قوچ و میش گو نه های جانوری شاخص این منطقه است اظهارداشت: پلنگ، گربه وحشی، گربه پالاس، کفتار، گرگ، رو باه، پایکا، انواع جوندگان و خزندگان، انواع پرندگان از جمله کبک، تیهو، بلدرچین، کوکر شکم سیاه، عقاب صحرایی، پیغو و غیره از دیگر گو نه های جانوری منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در کاشان است.

وی،پوشش گیاهی این منطقه را بیشتر بوته ای و علفی دانست و گفت:درمنه گونه غالب پوشش گیاهی این منطقه است.

به گفته وی، مناطق حفاظت شده زیست گاه هایی را تحت حفاظت قرار می دهد که ارزش زیست گاهی بالایی برای جانوران این منطقه و محیط زیست دارد و دارای گونه های مختلف جانوری و گیاهی با تنوع زیستی بالایی است.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کاشان اظهارداشت:عناوین اسامی طبقات حفاظتی در مناطق تحت مدیریت سازمان به ترتیب درجه اهمیت شامل پارک بالاترین درجه حفاظتی،اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است که به مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان نامگذاری شده است.

قهرمانی افزود: منطقه شکار ممنوع نیز بر اساس شرایط خاص مناطق و در راستای حفاظت از حیات وحش تحت کنترل قرار می گیرد.

وی در خصوص نجوه حراست و محیط بانی از مناطق حفاظت شده و تخصیص اعتبارات آن گفت، منطقه حفاظت شده از لحاظ استاندارد به ازای هر 20 هزار هکتار یک مرکز محیط بانی و به ازای هر 3 هزار هکتار یک نفر مامور محیط بان نیاز دارد که محیط زیست به دنبال دستیابی به این استانداردها است.

به گفته وی، هزینه های این مناطق نیز هر سال تحت عنوان ساماندهی مناطق از محل اعتبارات تملک دارایی به این مناطق تخصیص داده می شود.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کاشان، گفت: آنچه در این مناطق مهم است بر اساس مفاد قانون اساسی و اصل 50 آن حفظ محیط زیست وظیفه همگانی تلقی شده است و به این معنی که تمامی افراد، همشهریان و هموطنان نسبت به حفاظت محیط زیست ایران مسوول هستند.

قهرمانی، افزود: به طور مسلم هر چه که سازمان در راستای حفظ محیط زیست نیرو و تجهیزات داشته باشد اما دلسوزی و همراهی مردم نباشد هدف نهایی سازمان در حفاظت محقق نخو اهد شد.

وی، همکاری، مشارکت مردمی را برای داشتن محیط زیست سالم موثر دانست و گفت: حفظ محیط زیست با همکاری مردمی عامل حفظ آن برای نسل آینده می شود.

به گفته وی، تعریف انسان در محیط زیست جمعیت کنونی و کسانی هستند که بعد از ما حق استفاده از این محیط زیست را دارند.

قهرمانی افزود: انتظار می رود تمامی هموطنان در انجام این وظیفه همگانی که در تعلیمات دینی قرآن و اهل بیت(ع) و سفارشات اسلامی نیز بسیار به آن توصیه شده است کوشا و همکار و همدل دلسوز محیط زیست در کنار سازمان باشند.

وی خاطرنشان کرد: تخریب محیط زیست در توصیه های شرعی به "اعتداء" به معنای تعدی و تجاوز یاد شده است که هر کس مرتکب این تعدی به محیط زیست شود از رحمت و مودت خدا به دور است.

به گفته وی، اهداف محیط زیست جز با همراهی و همدلی مردم در حفظ آن برای نسل های آینده میسر نمی شود.

قهرمانی در پایان افزود: در سالی که توسط مقام معظم رهبری با همدلی و همزبانی نامگذاری شده است این همدلی و همزبانی د ر تمام عرصه به ویژه همدلی و همراهی هموطنان با محیط بانان حافظ محیط زیست بسیار زیباتر و تحقق کلام مقام عظمای ولایت خو اهد بود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.