پایگاه اینترنتی ویکلی استاندارد در گزارشی به بررسی موانع موجود در مسیر توافق هسته ای با ایران پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی ویکلی استاندارد در گزارشی با اشاره به اقدام روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به ایران نوشت روسیه تحت فشارهای دولت بوش و بعدها تحت فشار دولت اوباما ناچار شده بود ممنوعیت فروش تسلیحات را به ایران بپذیرد. اما اکنون با لغو ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی روسیه به ایران مسکو سیستم دفاع هوایی قدرتمندی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

پیش از این در سال دو هزار و ده مجله فارین پالیسی آزمایش موفقیت آمیز سیستم دفاع هوایی اس سیصد را یکی از عوامل تنش در روابط آمریکا و روسیه توصیف کرده بود. در حالی که دولت اوباما در حال تدوین توافقنامه ای با ایران است کاملا مشخص است که دستیابی ایران به سیستم دفاعی اس سیصد باعث خواهد شد حمله به تاسیسات هسته ای ایران بیش از پیش دشوار شود.

برخی از کارشناسان پیش از این گفته اند که دستیابی به توافق با ایران و لغو تحریم ها علیه این کشور به سرازیر شدن منابع مالی گسترده به داخل ایران منجر خواهد شد و این وضع موقعیت نظامی ایران را تقویت خواهد کرد. ایران با در اختیار داشتن سیستم اس سیصد بیش از پیش خود در برابر حملات خارجی مصون احساس خواهد کرد. این احتمال هم وجود دارد که ایران با دستیابی به سیستم دفاعی اس سیصد رفتارهای تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد. در نهایت غرب با ابقای زیرساخت های هسته ای ایران موافقت خواهد کرد و سیستم نظارتی هم قادر نخواهد بود که تلاش های ایران را برای دستیابی به سلاح هسته ای شناسایی کند. در چنین وضعی ایران هیچ انگیزه و مشوقی در اخیتار نخواهد داشت که رفتار خود را در داخل و خارج تعدیل کند. فروش سیستم اس سیصد پرتاب گلوله آتش در تاریکی است و نشان می دهد که ایران بعد از دستیابی به توافق در خاورمیانه چه نقشی را ایفا خواهد کرد. دستیابی ایران به همه امتیازاتی که بدنبال آنها است باعث خواهند شد منطقه در مقایسه با اکنون بسیار خطرناک تر شود. بنابراین احتمال دارد فروش این سیستم دفاعی به ایران به یکی از موانع در مسیر دستیابی به توافق هسته ای تبدیل شود.

تحلیلگر ویکلی استاندارد در ادامه می نویسد: در حال حاضر برخی کارشناسان یکی از سخنرانی های تاریخی وینستون چرچیل را به یاد می آورند. چرچیل در یکی از سخنرانی های تاریخی خود گفت مردم انگلیس باید بدانند که در سیستم دفاعی ما مسائل بزرگی نادیده گرفته شده اند آنها باید بدانند که ما بدون جنگ متحمل شکست شده ایم و عواقب این شکست مدت ها با ما باقی خواهند ماند. وی گفت تصور نکنید این پایان است. این ابتدای در هم شکستن است و عواقب آن تنها بعد از یک بازیابی عمیق و دستیابی به سلامت اخلاقی از بین خواهد رفت. ما بار دیگر به پا خواهیم خواست و همچون دوران گذشته موقعیت آزادی خود را بدست خواهیم آورد. این اظهارات سخنان هیلاری کلینتون را برای ما تداعی می کنند. هیلاری کلینتون گفته است وی از توافق با ایران حمایت می کند. وی بخشی از دولتی بوده است که روند کنونی را در قبال مساله هسته ای ایران شروع کرده است اما بر خلاف آن چه که خود مدعی است وی نمی تواند عامل بازیابی و بهبود موقعیت آمریکا باشد یا همان چیزی که وینستون چرچیل در سخنرانی خود آن را بازیابی سلامت اخلاقی برای مردم انگلیس توصیف کرده بود. 

نویسنده گزارش ویکلی استاندارد نوشته است هر چند احتمال این که هیلاری کلینتون ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار بگیرد بسیار اندک است و خوشبختانه اوباما تا بیست و یک ماه دیگر ریاست جمهوری را در اختیار دارد اما کنگره کنونی برای تحمیل جنگی دیگر به آمریکا تلاش می کند. این هفته سناتور باب کورکر و سناتور بن کاردین طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن کنگره از حق تصمیم گیری درباره توافقنامه هسته ای با ایران برخوردار می شود. مایه خوشحالی این است که تنها سی و چهار نماینده سنا از مجموع صد و چهل و شش نماینده از این طرح حمایت کرده اند. 

در عین حال با توجه به آن که این طرح زمانی قابلیت اجرا دارد که توافقنامه امضا شده باشد و مدت اعتبار آن هم کوتاه است این عوامل باعث می شوند که میزان کارایی و تاثیرگذاری آن زیر سئوال برود. با این حال مخالفت ها، موانع و امکان تعویق در مسیر توافقنامه هسته ای ایران وجود دارند و کنگره می تواند از این ابزارها استفاده کند. ممکن است همه این ابزارها هم مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که شروط خاصی در توافقنامه هسته ای با ایران محقق نشوند کنگره می تواند با تصویب قوانینی تحریم ها را تداوم بخشد و اختیارات رئیس جمهور را در این خصوص سلب کند. حتی در صورتی که برخی خواسته ها از ایران در حوزه هایی مانند تروریسم محقق نشود باز کنگره می تواند موانعی در مسیر تصویب نهایی توافقنامه هسته ای ایجاد کند. کنگره می تواند تاکید کند تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخی شفاف برای سئوالات در خصوص فعالیت های نظامی گذشته ایران در مراکز هسته ای این کشور دریافت نکرده است لغو تحریم ها را نخواهد پذیرفت. کنگره آمریکا می تواند سئوالات زیادی درباره مسائلی مانند خرید سیستم اس سیصد، موضوع حمایت ایران از تروریسم یا ابعاد دیگر رفتار ایران مطرح کند و لغو تحریم ها را به دریافت گزارش های قابل اعتماد درباره این مسائل مشروط کند. حتی برخی افراد می توانند شیوه های دیگری را برای مداخله کنگره آمریکا در روند تصویب توافقنامه هسته ای با ایران تصور کنند. ممکن است باراک اوباما به استفاده از حق وتوی خود در برابر این اقدامات تهدید کند. ممکن است دمکراتهای سنا چنین اقدامات مخربی را در برابر توافقنامه هسته ای بلوکه کنند. هنوز مشخص نیست که سنا و کنگره آمریکا تا چه میزان به فشارهای عمومی درباره این توافقنامه توجه خواهند کرد.
نویسنده گزارش ویکلی استاندارد در پایان نوشت آن چه که اکنون می دانیم این است که لایحه پیشنهادی کورکر و کاردین برای منحرف کردن مسیر توافقنامه هسته ای ناکافی است. این لایحه تنها می تواند به مثابه یک دام در مسیر عمل کند. این لایحه می تواند در نهایت کنگره را تشویق کند که با تدوین روندی از تصویب یک توافقنامه بد جلوگیری کند. مهمترین گام این است که از امضای این توافقنامه جلوگیری شود. مخالفان با توافق هسته ای ایران برای دستیابی به این هدف می توانند بر بندهای ضعیف چارچوب مورد توافق تاکید کنند و با تصویب لوایحی بخش های غیرقابل رفتار ایران را مورد توجه قرار دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار