در نشست خبری نخستین جشن عکاسان سینمای ایران مطرح شد

جشن عکاسان سینما فرصتی تبلیغاتی برای فیلم‌ها/ گلایه‌ی دبیر جشنواره از عوامل فیلم‌ها

دبیر جشن عکاسان سینما گفت: تمام فیلم‌هایی تولید سال 93، چه آنهایی که اکران شده‌ و چه آثاری که اکران نشده‌اند در این جشن حضور دارند که این یک تبلیغ خوب برای فیلم‌هایی است که هنوز اکران نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست خبری نخستین جشن عکاسان سینمای ایران با حضور "حافظ احمدی" دبیر جشنواره، "علی نیک رفتار" دبیر عکس جشن و "مهدی دلخواسته" دبیر اجرایی جشن عکاسان ایران ظهر امروز در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

"حافظ احمدی" دبیر جشنواره پس از خوش‌آمد گویی به اصحاب رسانه و آرزوی سال خوب و پرکار بیان کرد: متأسفانه در این مراسم یکسری از دوستان حضور ندارند که بابت آن گلایه مندم.

وی در ادامه افزود: پشت صحنه سینما خیلی جذاب است و دست اندر کاران بخش‌های مختلف سینما و عوامل تولید در این امر دخیل هستند که باید توسط اصحاب رسانه دیده شوند و احساس امنیت شغلی داشته باشند اما با اینکه در این مراسم انتظار می رفت عوامل تولید فیلم حضور داشته باشند متاسفانه شاهد غیبت آنها هستیم.

احمدی تأکید کرد: این نخستین جشن عکاسان سینمای ایران است که توسط انجمن عکاسان برگزار می شود خوشبختانه برای برگزاری این جشن یک حامی مالی خوب پیدا کردیم و از تمام عکاسان سینما که عضو انجمن هستند یا نیستند دعوت به حضور در جشن کردیم. عکاسی سینما حرفه‌ای است که علاقه‌مندان به آن می‌توانند با حفظ شرایطی به  آن بپیوندند.

وی با بیان اینکه از جشن عکاسان استقبال  خوبی به عمل آمده است، بیان کرد: تمام فیلم‌هایی که در سال 93 تولید شده‌اند چه آنهایی که اکران شده‌ و چه آثاری که اکران نشده‌اند در این جشن حضور دارند که این یک تبلیغ خوب برای فیلم‌هایی است که هنوز اکران نشده‌اند. انجمن از کارگردانان، تهیه کنندگان و دفاتر پخش درخواست حضور در این گونه برنامه‌ها را دارد که از این طریق و با عکس فیلم تبلیغ فیلم‌های آنها هم می‌شود.

احمدی با اشاره به تشکیل شورای سیاست گذاری در انجمن عکاسان، بیان کرد: افرادی مثل شهاب الدین عادل، مهدی دلخواسته، مهدی فوقانی، آرش صادقی، نیک رفتار و امثالهم در این شورا حضور دارند. ما در این جشن چند مورد تقدیر از کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران، یک پژوهشگر عرصه سینما و یک حامی مالی و معنوی که جشن را حمایت می‌کنند داریم.

دبیر جشنواره افزود: از میان آثار ارسالی پنج کاندیدا انتخاب می‌شوند که در نهایت یک اثر برگزیده خواهیم داشت. اثر برگزیده در بخش خارج از عکاسان انجمن نیز در برنامه گنجانده شده است. ضمن اینکه افتتاحیه این جشن روز 25 اردیبهشت و مراسم اختتامیه اول خرداد سال جاری خواهد بود که در باغ موزه قصر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در برگزاری این جشن دو اتفاق خوب داشتیم که خوشبختانه محقق شد. یکی اینکه از انجمن‌های عکاسی مختلف مثل انجمن عکاسان تئاتر، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان دفاع مقدس و همچنین تبلیغات انجام شده است. در مجموع از شش انجمن دعوت به همکاری با این جشن شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: اتفاق مثبت دیگر این بود که این نمایشگاه با تشکیل کمپین سینمایی سین هشتم مصادف شد که اعضای آن "رخشان بنی اعتماد"، "رضا کیانیان" و... خواهند بود. قرار است عواید  آثاری که برای فروش در نمایشگاه گذاشته می‌شوند با همکاری این عزیزان صرف امور خیریه شود.

پس از سخنان احمدی، نیک رفتار دبیر عکس جشن عکاسان، بیان کرد: فراخوان این جشن اوایل فروردین سال جاری اعلام شد و از عکاسان سینمایی عضو انجمن عکاسان و عکاسانی که عضو آن نبودند دعوت به حضور در این جشن شد که محوریت آن عکاسی فیلمهای تولید و اکران شده‌ی سال 93 بود که در این میان فیلمهایی که هنوز اکران نشده است نیز شرایط حضور دارد.

نیک رفتار افزود: چون قرار است آثار در قطع بزرگ چاپ شود شرایط عکاسی را به متقاضیان اعلام کرده‌ایم و مهلت ارسال آثار از 15 تا 31 فروردین بوده است. پس از پایان مهلت مقرر طی دو روز کمیته انتخاب آثار را بررسی می‌کند تا از نظر شرایط فراخوان جوانب رعایت شده باشد.

وی در خصوص کیفیت آثار بیان کرد: برخی از آثار ممکن است از نظر کیفیت قابل حضور در جشنواره نباشد. کمیته انتخاب آثار را از لحاظ مطابق بودن با کیفیت مورد نظر بررسی و انتخاب می‌کند.

نیک رفتار با اشاره به تشکیل جلسه معارفه‌‌ هیأت داوران جشن عکاسان بیان کرد: ششم اردیبهشت ماه اولین جلسه معارفه هیأت داوران است. ما در این جشن سه داور خواهیم داشت که اسامی آنها متعاقباً اعلام می‌شود. در جلسه روز ششم اردیبهشت داوران با هم آشنا می‌شوند اما طبق پیشنهاد دبیر اجرایی جشن داوری به صورت مجزا خواهد بود یعنی آثار به طور مجزا در اختیار داوران قرار داده می‌شود و امتیاز‌دهی داوران به صورت جدا خواهد بود و در نهایت مجموع آراء شمرده خواهد شد. دلیل این کار این بود که در نظر گرفتیم شاید نظر داوران بر روی یکدیگر تأثیر بگذارد.

وی بیان کرد: پنج فیلمی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به عنوان کاندیدا انتخاب می‌شوند و از میان آنها یک اثر که بالاترین امتیاز را داشته باشد برگزیده نهایی خواهد شد.

نیک‌رفتار با بیان اینکه یک هفته قبل از نمایشگاه اسامی کاندیداها اعلام خواهد شد، عنوان کرد: در این نمایشگاه چند بخش خواهیم داشت: بخش مسابقه، بخش جنبی (خارج از مسابقه)، بخش ویژه (رونمایی از عکس‌های فیلم محمد رسول‌الله (ص) ساخته مجید مجیدی که اثر مهدی فوقانی است. در این میان یک بخش در اختیار انجمن عکاسان ایران قرار می‌گیرد.

مهدی دلخواسته،‌ دبیر اجرایی جشن عکاسان پس از سخنان نیک ‌رفتار بیان کرد: دو ماه قبل از عید نوروز در سال گذشته، درگیر این جشن شدیم که آن را برگزار کنیم.

وی افزود: این اولین جشن عکاسان سینمای ایران است، همان طور که اعلام شد مکان نمایشگاه و فضای برگزاری جشن باغ موزه قصر است.

دلخواسته با اشاره به تقدیرات مورد نظر انجمن عکاسان بیان کرد: در بخش تقدیر از دو کارگردان، دو تهیه‌کننده، دو بازیگر، سه پیشکسوت انجمن عکاسان؛ یک پژوهشگر و حامی مالی و معنوی پروژه (مؤسسه سینما شهر) تقدیر خواهد شد این کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران همیشه در کنار انجمن بوده‌اند.

احمدی دبیر جشنواره عکاسان پس از سخنان دلخواسته بیان کرد: این جشن، برنامه متنوع جدید و جذابی است که در حال تهیه آن هستیم و امیدواریم جشن و نمایشگاه به خوبی برگزار شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته امنیت شغلی انجمن عکاسان گفت: مسئولیت این انجمن بر عهده آقای نیک‌ رفتار است که توضیحات بیشتر را ارائه خواهد کرد.

نیک رفتار در خصوص کمیته امنیت شغلی عنوان کرد: در ابتدا باید به رونمایی از پوستر نخستین جشن عکاسان اشاره کنم که طراحی آن بر عهده یکی از هنرمندان انجمن عکاسان بوده است.

دبیر عکس جشن عکاسان با نام بردن از کوروش پیرو، حسن شجاعی به عنوان اعضایی از کمیته امنیت شغلی عکاسان تأکید کرد: هدف ما ارتقای سطح کیفی آثار عکاسی سینما است.  دیگر زمان آن گذشته است که از نسبت‌های فامیلی در عرصه سینما و عکاسی انتقاد کنیم چون انصافا این نسبت‌‌های فامیلی در مواردی موفق بوده و فرزندان تهیه‌کنندگان یا  کارگردانان مخصوصا در عکاسی سینما بسیار حرفه‌ای بوده‌اند.

نیک رفتار همچنین اظهار داشت: خریداری دوربین دیجیتال و عکاسی با آن کار سختی نیست. من از این قضیه بسیار متأسفم که برخی از فیلم‌های ما اصلا عکس ندارند. یکی از فیلم‌ها را دیدم که بسیار فضای خوب و مناسب برای عکاسی داشت ما این فیلم هیچ عکسی نداشت برخی از کارگردان‌ها یا تهیه‌کنندگان برای کاهش هزینه‌ها از عکاسان غیرحرفه‌ای استفاده می‌کنند که این اصلا درست نیست چون موفق عمل نمی‌کنند.

دبیر عکس جشن عکاسان بیان کرد: هدف ما این است که عکاسان حرفه‌ای سینما معرفی شوند و این فاصله‌ها کاسته شود باید بپذیریم خیلی از عکاسان حرفه‌ای سینما عضو انجمن نیستند که باید آنها را جذب و عضو کنیم کمیته امنیت شغلی سه ماه است که تشکیل شده و چند جلسه برگزار کرده است. در این کمیته پذیرای انتقاد و پیشنهادات هستیم و آمادگی حل کردن اختلافات را نیز داریم.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه نهایی انجمن عکاسان با انجمن دستیاران روز آینده قرار است رسانه‌ای شود گفت: عکاسان سینما عاشق این کار هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

سپس احمدی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر ارتباط محدود انجمن عکاسان و خبرنگاران و نحوه برگزاری جشن در سال‌های بعد، گفت: جشن عکاسان از این پس هر ساله برگزار خواهد شد. در آینده نزدیک انجمن انتخابات صنفی دارد و اگر ما مجددا انتخاب شویم این راه را ادامه می‌دهیم و اگر دوستان دیگری انتخاب شود همین کار را خواهند کرد. انجمن عکاسان سال گذشته در جشنواره فجر با اینکه تعداد سینماها کاهش یافت، موفق به دریافت سیمورغ بلورین عکس شد.

دبیر نخستین جشن عکاسان ایران در خصوص رسانه‌ای کردن فهرست اعضای انجمن عکاسان ایران تصریح کرد: این پیشنهاد بسیار خوب بود که از آن استقبال خواهیم کرد.

دلخواسته نیز پس از سخنان دبیر جشن عکاسان ضمن بیان تقدیر از کارگردانان همکار با انجمن عکاسان گفت: اینها کارگردان‌هایی بوده‌اند که همیشه در طول سال‌های فعالیت خود، همواره از عکاسان حرفه‌ای استفاده کرده‌اند، همچنین تهیه‌کنندگان که همیشه عکاسان انجمن عکاسان را در کارهای خود دعوت کرده‌اند.

نیک رفتار دبیر عکس جشن در پایان از اصحاب رسانه درخواست کرد که طی بازدید از سایت انجمن عکاسان اخبار و برنامه‌های این انجمن را انعکاس دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار