باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

نداشتن آگاهی کافی نسبت به رخداد‌ها موجب استرس می‌شود

در برخی موارد غیر منتظره و ناگهانی بودن رخداد‌ها موجب استرس می‌شود.

به گزارش  خبرنگار شهری باشگاه خبرنگارانامروزه یکی از موضوعاتی که کارکرد افراد را در زمینه اجتماعی، روانی و جسمانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث اختلال در عملکرد افراد می‌شود، استرس است. استرس همان احساسات منفی است که فرد در موقعیت‌های آزار دهنده خود با آن‌ها روبرو می‌شود. از استرس می‌توان به عنوان رابط بین شخص و محیط هم یاد کرد، اتفاقاتی که در محیط برای فرد رخ می‌دهد. در صورتی که فشار آور و فراتر از توانایی شخص باشد، موجب بروز استرس می‌شود که در بعضی مواقع ممکن است سلامت شخص را به خطر بیاندازد.

*عوامل استرس و انواع آن

پریسا حسن پور، روانشناس با اشاره به عوامل ایجاد کننده استرس می‌گوید: در بیشتر مواقع غیر منتظره و ناگهانی بودن و نداشتن آگاهی کافی نسبت به رخداد‌ها موجب بروز استرس می‌شود. رویداد‌هایی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ و... جزء اتفاقاتی هستند که به طور طبیعی در افراد استرس ایجاد می‌کند.

وی معتقد است؛ گاهی به دلیل مشکلاتی که در جمع خانواده وجود دارد مانند مشاجرات خانوادگی، طلاق و دوری از خانواده و گاهی هم با قرار گرفتن در موقعیت‌ها و برخی شرایط مانند بیکاری، ترافیک، سخنرانی در جمع و ... موجب استرس در فرد می‌شود. اینگونه استرس‌ها مربوط به محیط می‌شود که گاهی زودگذر و در بعضی موارد مداوم و طولانی است.

اما اگر استرس به شرایط حاد برسد، موجب بیماری‌های جسمی مانند فشار خون، بیماری قلبی، آسم و ترشح بیش از حد اسید در معده و در نتیجه زخم معده می‌شود.

*درمان استرس

وی ادامه داد: اگر کسی از شرایطی که موجب ایجاد استرس در وی می‌شود،‌ آگاهی داشته باشد، بهتر است در صورت بروز شرایط استرس را (به جز حوادث طبیعی که ناگهانی است) خودش مشغول کارهای متفرقه که از استرس می‌کاهد، بکند. به عنوان مثال کتاب بخواند یا تلویزیون تماشا کند و خود را به هر نحوی که می‌تواند سرگرم کند و مانع بوجود آمدن افکار منفی و استرس زا شود.

گزارش: مهسا محمدی

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار