آهنگساز «فوق سری»:

وظیفه‌ی موسیقی فیلم تشدید عواطف نیست

«سعید ذهنی» گفت: موسیقی فیلم با توجه به اینکه هزاران دلیل و کاربرد در فیلم‌ها دارد اما تنها به آن به چشم یک تشدید عواطف نگاه می‌شود.

"سعید ذهنی" آهنگساز سریال و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران  در خصوص نقش موسیقی در فیلم و سریال‌ها گفت: با توجه به اینکه موسیقی در فیلم هزاران کاربرد و دلیل دارد، اما متأسفانه در فیلم‌ها تنها به چشم یک تشدید عواطف نگاه می‌شود و موسیقی بسته به شرایط فیلم شاد و یا غمگین است.

وی افزود: در شکل اصولی فرآیند یک فیلم، فیلمنامه و کارگردانی و نور‌پردازی نقش دارد و موسیقی هم جزیی از این عوامل است که به اندازه‌ی بقیه عوامل آنگونه که باید به آن میدان داده نمی‌شود.
وی تأکید کرد: موسیقی قرار نیست ضعف کار را بپوشاند، موسیقی هم مثل سایر عوامل فیلم مؤثر است و جایگاه ویژه‌ی خود را دارد، در سریالی مانند "شب دهم" ساخته‌ی "حسن فتحی" موسیقی فیلم و تیتراژ‌ها کار شده بودند و کار دارای متن ترانه و ملودی فوق العاده‌ای بود.

آهنگساز سریال و تلویزیون بیان کرد: برای گام اول نوشتن موسیقی فیلم، در جریان قرار گرفتن داستان فیلم و نگرش اصلی کارگردان نقش مهمی بر روی ایده و ساخت فضای موسیقی فیلم و تیتراژ دارد.

وی در خصوص تأثیر و جذب مخاطبان بر موسیقی فیلم و تیتراژها اظهار داشت: در مواردی از سریال‌ها داریم که فضای داستانی، فضایی سنگین و درام است، اما با توجه به نگرش قشر جوان و نوجوانان به ریتم و ضربه، فضا و کارکرد موسیقی تغییر می‌کند.

"ذهنی" در ادامه با توجه به حرفه‌ای گوش دادن شنوندگان در خصوص آلبوم‌ها و موسیقی فیلم‌ها بیان کرد: برای تمامی قطعه‌‌های یک آلبوم فکر و وقت بیشتری به آن اختصاص داده می‌شود اما برای موسیقی فیلم‌ها و تیتراژ‌ها آن طور که باید پرداخته نمی‌شود.

وی در خصوص موسیقی نواحی اظهار داشت: برای کارکردن در زمینه‌ی موسیقی نواحی باید دلیل قانع کننده و جغرافیایی خاصی کار شده باشد تا بتوان بر روی آن بطور جدی از موسیقی نواحی استفاده شود.

"ذهنی" تأکید کرد: اکثر سازه‌های استفاده شده برای موسیقی فیلم‌ها و تیتراژ‌ها از سازهای ایرانی است و کمتر در کارها از ساز‌های غربی و الکترونیکی استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌ها، موسیقیدان برای موسیقی فیلم تربیت نمی‌شود، یک موسیقیدان در حوزه‌ی موسیقی فیلم باید دوره‌های تحلیل فیلم، کارگردانی و آشنایی با ژانر‌ها را بگذراند تا اشراف کامل بر روی فیلم و موسیقی فیلم داشته باشد.

وی ادامه داد: موسیقی آنگونه که باید تدریس نمی‌شود و در عین حال شأن موسیقی نیز رعایت نشد و از طرفی برای رشد موسیقی فیلم باید از مجموعه فیلم‌های سینمایی شروع کرد، با رشد سینما موسیقی آن هم رشد می‌کند.

گفتنی است، آهنگسازی سریال "فوق سری" آخرین کار سعید ذهنی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار