مدیر عامل شرکت حمل و نقل رجا با اشاره به افزایش عمر ناوگان بخش ریلی گفت: درحال حاضر عمر ناوگان‌ها در ایران به 32 سال رسیده و نوسازی 55 واگن را امسال در نظر گرفته‌ایم.

نوسازی 55 واگن قطار/ میانگین عمر ناوگان بخش ریلی به 32 سال رسیدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، موسوی نژاد مدیر عامل شرکت حمل ونقل ریلی رجاء درحاشیه راه اندازی قطار سریع الیسیر زندگی با اشاره به اینکه در کشور ایران ازکل بخش حمل و نقل 75% شامل حمل و نقل عمومی و جاده‌ای است، گفت: 4 تا 5 درصد این حمل و نقل مربوط به بخش هوایی و تنها سه درصد مربوط به بخش ریلی است.

وی در ادامه اظهار داشت: کشور ایران در مقایسه با سایر کشورها کمترین سهم را در بخش ریلی دارد و این میزان در کشورهای دیگر به 10 درصد می رسد.

وی اظهار داشت: سال‌های بسیاری است که سعی داریم سرعت بخش ریلی را افزایش دهیم و درحال حاضر سرعت بخش حمل و نقل ریلی 130 کیلومتر در ساعت است که این میزان سرعت در قطار‌های سایر کشورها بین 400 تا 500 کیلومتر در ساعت است.

مدیرعامل رجا با اشاره به اینکه قطار سریع السیر تهران – اصفهان یکی از آرزوهای دیرینه ما است، افزود:  که امیدواریم در آینده نزدیک این قطار را راه اندازی کنیم. 

موسوی نژاد تصریح کرد: درحال حاضر در ایران قطارهای پرسرعت وجود ندارد و سرعت قطار‌های موجود زیر 100 کیلومتر است و در برخی از مواقع سرعت را به 130 کیلومتر تا 160 کیلومتر می رسانیم که این سرعت در قطارهای تهران- مشهد، تهران- میانه و تهران – زنجان است.

مدیر عامل رجا با بیان اینکه برای افزایش سرعت نیازمند سرمایه‌گذاری جدید هستیم، گفت: درحال حاضر با راه‌اندازی این قطار تلاش کردیم که بخش کوچکی از نیازهای مسافران را تأمین کنیم.

مدیر عامل رجا در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه ما امسال 55 واگن را نوسازی کرده‌ایم، گفت: درتلاش هستیم که این میزان واگن‌ها را 150 برسانیم و درحال حاضر بازسازی واگن‌ها درحد نوسازی است که این بازسازی‌ها توسط شرکت اریکو و پارس انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهم رجا از حمل ونقل ریلی 70 درصد است، گفت: شرکت رجا در نظر دارد که سهمیه خود را در بخش حمل و نقل ریلی افزایش دهد.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه میانگین عمل ناوگان حمل ونقل ریلی 32 سال است، گفت: هر 15 سال یکبار اقدام به بازسازی واگن‌ها می کنیم و هزینه بازسازی هر واگن یک سوم هزینه ساخت یک واگن جدید است.

مدیرعامل رجا یادآور شد: هر واگن ظرفیت دو بار بازسازی را دارد و با بازسازی سوم این واگن‌ها باید از رده خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: هزینه ساخت یک واگن یک تا 5/1 میلیون یورو است که این هزینه ساخت برابر با هزینه واردات یک واگن جدید است.

موسوی نژاد توضیح داد: در حال حاضر قطار زندگی در مسیر تهران- مشهد راه اندازی شده است و مسیر بعدی این قطار تهران – شیراز است که در اوایل فصل پاییز راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اینکه سال ساخت واگن‌های سبز و سیمرغ به سال 1355 می‌رسد، گفت: از عمر این ناوگا‌ن‌ها 40 سال می‌گذرد و در حال حاضر قطار زندگی تفاوت‌های بسیار زیادی واگن‌های سبز و سیمرغ دارد و این قطار دارای سیستم تهویه مطبوع، سرویس‌‌های بهداشتی سازگار با محیط زیست و میزان صدا و لغزش در قطار زندگی کاهش یافته و سرعت آن به 160 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

مدیرعامل رجا با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی دربخش مسافری بین شهری زیان ده نیست، گفت: سعی داریم هزینه این جا به جایی‌ها از طریق فروش بلیط جبران شود.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه  در سنوات‌ گذشته بخش عمده‌ای از اعتبارات توسط دولت تأمین می‌شد، گفت: در حال حاضر دولت 120 میلیارد تومان اعتبار عمومی در نظر گرفته است و با افزایش قیمت بلیط سایر هزینه‌ها جبران می‌شود ‌در صورتی که با تأمین اعتبارات از سوی دولت این میزان هزینه‌ها از مردم دریافت نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ سودی از قطارهای محلی که شامل مسیرهای کوتاه از جمله کرج، پردیس و قم می‌شود دریافت نمی‌کنیم و دولت باید حتماً در این زمینه یارانه‌های کافی را پرداخت نماید.

وی تصریح کرد: بازگشت سرمایه در قطار زندگی کمتر از سه سال و میزان قیمت بلیط این قطار درهر مسیر 150هزار تومان است.

مدیر عامل رجا با اشاره به اینکه در ایام نوروز بخش حمل و نقل ریلی کاهش 5 درصدی مسافر را داشت،گفت: خوشبختانه میزان استقبال در بخش ریلی نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر بوده و کاهش مسافر در این حوزه کمتر بوده است.

مدیر عامل رجا با اشاره به اینکه مالک اصلی شرکت رجا سازمان تأمین اجتماعی بوده است، گفت: 26/12 /88 شرکت رجا به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده است و به قیمت 2 هزار و دویست میلیارد تومان این شرکت واگذار شده است.

موسوی نژاد خاطر نشان کرد: امروز با راه اندازی قطار زندگی سعی داریم مسافران از بهترین امکانات موجود در بخش حمل و نقل ریلی در مسیر تهران- مشهد استفاده کنند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: آینده ، ملت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار