دهانه‌ای که بر روی خلیج مکزیک وجود دارد نشانه‌ای از آثار برخورد سیارک با زمین و انقراض دایناسورها است.

امین جمشیدی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: حدود 60 میلیون سال پیش در اثر برخورد یک دنباله‌دار بزرگ یا سیارک با زمین دایناسورها از بین رفتند که دهانه بزرگ مکزیک بهترین دلیل جهت اثبات درستی این نظریه است.

وی افزود: دانشمندان با تحقیقاتی که بر روی این دهانه برخوردی انجام داده‌اند دریافته‌‌اند در اثر این برخورد سونامی‌‌ها و زلزله‌های بسیار شدید و قدرتمندی ایجاد شد که در لحظه ایجاد آنها برخی دایناسورها جان خود را از دست داده‌اند.

جمشیدی اظهارداشت: به علت برخورد یک سیارک با زمین حجم عظیمی از گرد و غبار به عمق فضا و جو زمین پرتاب شد که این گرد و غبار مانع عبور نور خورشید به زمین شد و به همین دلیل گیاهان از بین رفته و بسیاری از دایناسورهای باقی مانده نیز در اثر نبود غذا از بین رفتند.

وی عنوان کرد: با از بین رفتن دایناسورها، دمای آب و هوایی جدید به وجود آمد و شرایط مناسبی جهت رشد پستانداران یافت که به آن زمان دوره یخبندان می‌گویند.

جمشیدی یادآور شد: شاید باز هم یک بار دیگر زمین در اثر برخورد یک سیارک، جنگ اتمی، آفتی در جو، بیماری خاص و یا اینکه خورشید به اندازه به زمین نزدیک شود که کره محل سکونت ما را ببلعد و کره خاکی ما حیات خود و موجودات داخل خود را از دست بدهد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار