عضو اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن ايران گفت: دولت در تعديل نرخ سود بانکي به صورت ريشه اي موضوع را تحليل و تصميم گيري کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،عباس وطن پرور با بيان اينکه نظام بانکي ما در فرايندي گرفتار شده است که اين نظام را به سمتي مي برد تا بانک ها نرخ سود پول را مثلا  فلان درصد اعلام کنند ، گفت: بايد ريشه اي بررسي کنيم که چرا پول در ايران گران است .

اين فعال اقتصادي افزود: با وجود 700 هزار ميليارد تومان نقدينگي در کشور چرا توليد و صنعت همچنان گرفتار کمبود  نقدينگي است.

وطن پرور گفت : اگر بتوانيم علت و چرايي گراني پول را تحليل کنيم ، آنوقت مي توانيم تحليل درستي درباره نرخ سود نيز داشته باشيم.

عضو اتاق بازرگاني با بيان اينکه امروز بر مبناي پيش فرض ها درباره نرخ سود صحبت مي شود گفت : مثلا مي گويند براي حفظ سپرده هاي  مردم نزد بانک ها نرخ سود سپرده را بالا نگه داريم اما رقم سپرده مردم نزد بانک ها  چقدر است.

وطن پرور با تاکيد بر اينکه بيشترين سپرده هاي بانکي اعتبارات مربوط به نهادهاست گفت: وقتي در شرايط غير شفاف بانکي گرفتار هستيم و در اين شرايط به عنوان حمايت توليد مي خواهيم نرخ سود بانکي را پايين بياوريم ، چه تضميني است که تسهيلات به توليد داده شود.

وي با يادآوري تجربه دولت قبل در تخصيص27 هزار ميليارد تومان به بنگاههاي کوچک و زودبازده  گفت : گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس مشخص کرد که تخصيص اين تسهيلات انحرافاتي داشت و اکثر تسهيلات درست داده نشد و در بخش هايي رفت  که تورم را بالا برد و به توليد ، صنعت و اشتغال ضربه زد.

عضو اتاق بازرگاني ، صنايع و معاون ايران گفت:  دولت از اين فرصت مي خواهد به عنوان دستاورد در جهت برداشتن رکود و کاهش تورم استفاده کند اما با 50 سال تجربه اعتقاد دارم هيچ  تضميني نيست که پس از کاهش نرخ سود ، تسهيلات ارزان قيمت در اختيار ذينفعان واقعي و توليد قرار گيرد.

وي افزود: به تيم اقتصادي دولت مي گويم ما شرايط سخت گذشته را تحمل کرديم و باز هم قدرت تحمل داريم اما درباره موضوع نرخ سود بانکي ريشه اي رفتار کنند ، تا سبب بي ثباتي در اقتصاد کشور  نشود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار