باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

ترکیه شریک اجباری نارنج و ترنج / فرش ایرانی در آستانه نخ‌نما شدن

در سال‌های گذشته برخی عوامل از جمله تحریم موجب شد تا صادرکنندگان فرش به ناچار تولیدات خود را با نام فرش ترک و با فاکتورهای کشور ترکیه به سایر کشورهای اروپایی صادر کنند و در این بین ترکیه شریک اجباری نارنج و ترنج ایران شد.

ترکیه شریک اجباری نارنج و ترنج / بازار صادرات فرش ایران کجا به گِل نشستبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بار‌ها شنیده‌ایم که هنر نزد ایرانیان است و بس؛ این ضرب المثل روایت گر هنر ایرانی است که تلالو آن را می‌توان در قالی ایرانی دید. 

فرش به عنوان نمودی از فکر و اندیشه و متاثر از حس نوجویی در طول تاریخ با فراز و نشیب روبرو بوده است‌، گاه با فراغت فکری بافنده به حد اعلای خود رسیده و‌ گاه صدماتی بر اثر مصائب طبیعی و غیرطبیعی بر پیکره آن وارد شده است. 

گر چه به سوی صنعتی شدن پیش می‌رویم اما شاهد آن هستیم که هنوز کارگاههای قالی بافی با‌‌ همان روال سنتی پیش می‌رود و متاسفانه فرهنگ و هنر و طرحهای ناب فرش دستباف ایرانی از کشورهای هند، چین و پاکستان و به ویژه ترکیه به دنیا عرضه می‌گردد. 

تحریم‌ها از یک سو، نداشتن بازاریابی مناسب در اروپا، عدم حمایت از تولیدکننده و نبود تسهیلات مناسب برای بافندگان فرش باعث شده است که صادرات این کالای ارزآور مهجور بماند، هر چند عمده صادرات ایران در گذشته به کشور امریکا بود که به جهت تحریم‌های به وجود آمده قطع شد. 

"مهدی صحرایی" کار‌شناس فرش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یکی از علت‌های افت صادرات فرش را عدم بازاریابی مناسب و نیافتن ذائقه بازار جهانی دانست و بیان داشت: اصالت بافت فرش ایرانی به رنگ‌های لاکی و تند است و بافنده‌ها نیز سالهاست که این رویه را در پیش گرفته‌اند و این در حالیست که بازار تقاضای فرش اروپا، متمایل به رنگ‌های کرم و مات است. 

وی افزود: کشورهایی مثل هند و پاکستان بازار بین المللی را رصد کرده‌اند و می‌دانند از چه طرح‌ها و رنگ‌هایی استفاده کنند زیرا معمولا کشورهای اروپایی به دنبال فرشهای کهنه و رنگ و رو رفته هستند ولی ما در اینجا ناچار هستیم فرش بافته شده را پس از بافت مدت‌ها در مقابل نور آفتاب قرار دهیم تا به شکل و شمایل دلخواه خریداران درآید و متاسفانه قالیبافان تمایلی به تغییر استراتژی بافت فرش و قالی ندارند و رنگهای سنتی در راس کار آن‌ها قرار دارد. 

صحرایی در خصوص عوامل دیگر کاهش صادرات فرش نسبت به سالهای اخیر اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تحریم و جریمه‌هایی که بر کالاهای صادراتی ایران از سوی کنگره امریکا بسته شده، صادرکنندگان به ناچار تولیدات خود را با نام فرش ترک و با فاکتورهای کشور ترکیه به سایر کشورهای اروپایی ارسال می‌کنند. 

وی با اشاره به عوامل داخلی در کاهش صادرات فرش تصریح کرد: در این میان نمی‌توان از بالا بودن هزینه تمام شده و طولانی بودن پروسه بافت قالی چشم پوشی کرد زیرا با روش‌های سنتی چیزی در حدود ۵ تا ۶ ماه از چله کشی تا قیچی کردن فرش زمان لازم است که این خود عاملی برای به تاخیر افتادن صادرات می‌باشد. 

قالیبافان سفارش طرح جدید را از اولویت خود خارج کرده‌اند

"امید بنام"، کار‌شناس و محقق قالی با اشاره به راهکارهای توسعه و پیشرفت طراحی قالی ایران گفت: ایجاد بسترهای مناسب از جمله حمایت واقعی از طراحان مانند تصویب و اجرای قوانین مناسب از جمله پذیرش این رشته هنری در بیمه هنرمندان، بازنویسی سرفصل‌های دانشگاه‌های هنر متناسب با نیازهای بازار، ترویج بستر نقد طرح و رنگ قالی و نیز آشنایی طراحان با تکنولوژی‌های نوین از جمله راهکارهای توسعه طراحی قالی ایران است. 

محقق و کار‌شناس طراحی قالی ادامه داد: تکرار نقوش و عدم نوآوری در دوران معاصر یکی از دلایلی است که منجر به کاهش تولیدات کارگاهی متمرکز و رواج تک بافی شده که با پایین آمدن توان مالی مردم، قالیبافان سفارش طرح جدید را از اولویت خود خارج کرده‌اند. 

ایران پتانسیل خوبی در زمینه تولید و صادرات فرش دارد و در این میان برخی دلایل داخلی و خارجی موجب کاهش صادرات این کالا شده است. 

در سال جاری که توسعه صادرات غیرنفتی در اولویت کار دولت قرار گرفته، امید این می‌رود که توجه به این هنر – صنعت که قدمت چند هزار ساله در تاریخ ما دارد بیش از پیش باشد. 

بر اساس آمار صادرات ۱۲ ماهه، صادرات فرش و کف پوش‌ها از مواد نسجی، ۶۵ هزار و ۸۴۳ تن به ارزش ۶۷۹ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۸۴۰ دلار بوده که این میزان صادرات نسبت به سال ۹۲ از نظر وزنی 0.37 درصد و از نظر ارزشی 3.35 درصد افزایش داشته است که این آمار و ارقام نشان می‌دهد هنوز ان جور که شایسته است در این زمینه کار نشده است. 

اگر فکری به حال رشد صادرات فرش دستباف نشود در آینده‌ای نزدیک شاهد اشباع بازار جهانی توسط کشورهای رقیبی مثل چین و پاکستان خواهیم بود و این امر منجر به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های قالی بافی خواهد شد و لازمه تحقق این امر توجه ویژه و تخصیص اعتبارات و تسهیلات ویژه به این صنعت است. 

گزارش: آقاجانی

انتهای پیام/
برچسب ها: قالی ، دستباف ، صادرات ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار