رئيس امور مهندسی طرح‌های شرکت پايانه‌های نفتی ايران از پايان طراحی سامانه هوشمند اطفا حريق مخازن ذخيره‎سازی نفت خام در جزيره خارک خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، پيمان انتظام با بيان اينکه اين سامانه با استفاده از توان و دانش فني کارشناسان داخلي اجرا شده است، گفت: اين طرح يکي از بزرگترين و مهمترين طرح هايي است که در سطحي وسيع ، تأسيسات ذخيره‌سازي يکي از بزرگترين پايانه هاي نفتي جهان را در جزيره خارک پوشش مي‌دهد.

وي افزود: با اجراي اين طرح در 2 سال آينده ، جزيره خارک مجهز به يکي از کارآمدترين تاسيسات اعلام و اطفاء حريق خواهد شد.

انتظام با تاکيد بر اينکه در طراحي اين سامانه ، از هيچ نمونه مشابه ديگري الگوبرداري نشده است، افزود: مدلسازي وضع تأسيسات ذخيره‎سازي خارک نتيجه بهره‎گيري از استانداردها و دستورالعمل هاي طراحي است و از تجربيات ارزشمند ، اطفاء حريق مخازن خارک در حملات هوايي جنگ تحميلي و حوادث غير مترقبه در تاريخ 55 ساله بهره‎برداري از تأسيسات يادشده بدست آمده است.

جانشين مدير مهندسي و ساختمان و رئيس امور مهندسي پروژه هاي شرکت پايانه هاي نفتي ايران گفت: اين سامانه در آتش سوزي ها ، از سرايت آتش به مخازن جانبي بيشتر به نحو اثر بخشي پيشگيري مي کند. با تجهيز اين سيستم به سامانه‎هاي روزآمد کنترل هوشمند ، ضمن اطلاع‎رساني فوري ، تا زمان حضور گروه‎هاي اطفاء حريق ، عمليات اطفاء را با دقت و خودکار آغاز و از توسعه زود هنگام حريق جلوگيري مي کند.

انتظام تاکيد کرد که هزينه‎هاي بسيار سنگين ناشي از کاهش ظرفيت ذخيره‎سازي در يک پايانه نفتي فقط شامل هزينه بازسازي مخزن نمي شود.

وي افزود: هزينه‎هاي تأمين و اجاره مخزن جايگزين که بتواند فرآيند صادرات پايدار و مطابق با برنامه را محقق کند، خسارتهاي احتمالي ناشي از محقق نشدن بعضي تعهدها به مشتريان در روزهاي اوليه ، از دست دادن ظرفيت ذخيره‎سازي و در عين حال هرز رفتن نفت خام در آتش سوزي جزو اصلي‎ترين خسارتهاي ناشي از کاهش ظرفيت ذخيره‎سازي است.

وي يادآور شد که اجراي اين طرح در ارتقا قابليت اطمينان و عملکرد پايدار پايانه خارک موثر است.

انتظام  افزود: بهره‎برداران از اين طرح اعم از امور بين‎الملل وزارت نفت ، شرکت ملي نفت ايران و شرکت پايانه‎هاي نفتي ايران براي جلب رضايت و اطمينان خاطر مشتريان فرصتها و اطمينان بيشتري خواهند داشت.

مجري سامانه هوشمند اطفاء حريق مخازن ذخيره‎سازي نفت خام در جزيره خارک ابراز اميدواري کرد که پس از تامين اعتبار اجرايي طرح که بالغ بر 1400 ميليارد ريال است ، در حداقل زمان ممکن اين طرح به انجام برسد. 

انتظام افزود: اين طرح در همه مخازن ذخيره سازي موجود در جزيره خارک اجرا مي شود و ظرفيت ذخيره سازي بيش از 26 ميليون بشکه نفت ، ايمن سازي هوشمند مي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار